تیم جدید هسته‌ای مشخص شد

 ظریف، مسئول تیم، تیم جدید، سخنگو هم دارد

ترکیب جدید تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت حسن روحانی مشخص شد و براساس گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف مسئول تیم مذاکره کننده است. این خبرگزاری فارس می‌گوید اطلاع یافته است که در کنار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، افرادی چون اسحاق آل حبیب، مدیرکل وزارتی و معاون سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی نیز در ترکیب تیم هسته‌ای ایران قرار دارند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه راهبری و هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران در گفتگو با ۱+۵ را از سوی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران عهده‌دار شده و سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا در ترکیب گروه مذاکره کننده هسته‌ای حضور دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس همچنین اسحاق آل حبیب مدیرکل دفتر وزارتی و معاون سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این تیم حضور دارند.
نکته‌ی دیگر اینکه در ترکیب جدید تیم هسته‌ای، یک سخنگو هم قرار دارد ولی هنوز مشخص نیست چه کسی عهده‌دار این سمت خواهد شد.
در همین رابطه قرار است ساعت ۹ امروز دوشنبه، محمد جواد ظریف با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.
تیم مذاکره کننده‌ی سابق: سعید جلیلی، زاهدی وفا، علی اصغر سلطانیه، علی باقری و مهدی صفری بودند.
در حال حاضر محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و در این سفر آقایان عراقچی و تخت روانچی نیز وزیر خارجه ایران را همراهی می‌کنند.
در همین حال یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، می‌گوید که آخرین فرصت مذاکرات اتمی با ایران از دست رفته و این گفتگوها بی فایده است.
این وزیر اسرائیلی مدعی شده است که پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران بسیار جدی است و ایران در شش ماه آینده اورانیوم غنی شده کافی برای تولید اولین بمب اتم خود را خواهد داشت.
اشتاینیتز در مصاحبه با رسانه‌های کشورش خواهان آن شده که «گزینه نظامی بسیار معتبر و فوری» در برابر ایران گذاشته شود تا سران ایران مانند بشار اسد در سوریه، خطر جنگ را جدی احساس کرده و خود حاضر به عقب نشینی از مسیر پیشرفت‌های هسته ای شوند.
مقامات اسرائیل در روزهای گذشته نیز گفتند که نرمش در برنامه اتمی ایران را باور ندارند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم «لبخندهای روحانی» در برابر غرب را «فریبکارانه» نامیده و گفته است که برای «خنثی کردن» اثرات حضور رییس جمهوری ایران در سفر او به آمریکا، با مقامات آمریکایی دیدار خواهد کرد و نیز در رسانه‌های آمریکایی مصاحبه‌های متعددی انجام خواهد داد. شایان ذکر است اگرچه ایران و ۵+۱ هر دو بر لزوم پیشبرد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده‌اند ولی هنوز تاریخ دقیقی برای دور جدید گفتگوها اعلام نشده است.