خبرهای امروز، دوشنبه، اول مهرماه 1392

با سلام، با ما همراه باشید با خبرهای امروز، دوشنبه، اول مهرماه 1392، برابر با بیست و سوم سپتامبر 2013، در ابتدا نگاهی به سر خط خبرها

آزادی 80 زندانی سیاسی

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ قضاییه در نشست خبری خود گفت: با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری، ۸۰ نفر از محکومان امنیتی مورد عفو قرار گرفتند که، تعدادی از آنها از محکومان فتنه ۸۸، تعدادی دیگر نیز، مربوط به جرائم امنیتی بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه، عفو می‌تواند شامل بخشیده شدن تمام یا قسمتی از مجازات محکومین باشد، گفت: تعدادی از این 80 نفر، به طور کامل عفو شده‌اند، برخی از آنها دارای محکومیت حبس نبوده و سایر مجازات‌های آنها مشمول عفو شده است و تعدادی نیز تنها بخشی از محکومیت‌شان مورد عفو قرار گرفته است.

حسن روحانی: آماده مذاکره بدون پیش شرط هستیم حسن روحانی در آستانه‌ سفر به نیویورک، در مراسمی به مناسبت شروع جنگ ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است «بدون پیش شرط» با غرب مذاکره کند. آقای روحانی در عین حال تاکید کرد که حق غنی‌سازی در ایران باید پذیرفته شود. در همین حال دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران، به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه حمله، و تهدید کردند که سپاه تسلیحات لازم برای نابودی ناوهای آمریکا را در خلیج فارس دارد.

انتشار خبر غیررسمی دیدار علی شمخانی با میرحسین موسوی

سایت خبری خرداد، نزیک به اصلاح طلبان از ملاقات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با میرحسین موسوی خبر داده است.
این سایت از قول یک منبع موثق خبر داده است که علی شمخانی، یک هفته پس از انتصاب، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت روحانی، به دیدار میرحسین موسوی، کاندیدای معترض انتخابات سال 88 که اکنون در حصر است رفته و با وی گفتگو کرده است.
جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نشده است اما، سایت امید نزدیک به محمدرضا عارف نیز درباره دیدار علی شمخانی با میرحسین موسوی نوشته است: به نظر می رسد این دیدارها می تواند نقطه عزیمتی برای پایان دهی به این پرونده باشد و باید منتظر ماند و دید «که این دیدار» چه فرجامی خواهد یافت.
منابع خبری رسمی تاکنون دیدار علی شمخانی با میرحسین موسوی را تائید نکرده‌اند.
میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض انتخابات سال ۸۸ از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می برند.

ایران ۳۰ موشک دور برد را در رژه ارتش به ‌نمایش گذاشت

ایران روز یکشنبه و در اولین روز از هفته موسوم به «دفاع مقدس»، در رژه نیروهای ارتش، ۳۰ موشک دور برد را به نمایش گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، ۱۲ فروند از این موشکها، از نوع موشک «سجیل» و ۱۸ فروند، موشک «قدر» بوده‌اند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این موشک‌ها می‌توانند به کشور اسراییل برسند.

رییس سازمان انرژی اتمی: اول مهر، نیروگاه اتمی بوشهر را تحویل می‌گیریم

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، اول مهرماه واحد اول نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر به بهره‌بردار ایرانی به شکل مؤقت تحویل داده می‌شود.

صالحی به خبرگزاری ایرنا گفت: نیروگاه اتمی بوشهر در دوره تحویل موقت، دو سال یا ۷ هزار ساعت، باید کارکرد داشته باشد، که تحت ضمانت طرف روسی خواهد بود.
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی بعد از این دوسال نیروگاه به‌طور کامل دراختیار ایران قرار خواهد گرفت.

اول مهر سه میلیون دانش‌آموز ایرانی به مدرسه نمی‌روند

اول مهر، سال تحصیلی جدید، در حالی آغاز می شود که سه میلیون دانش‌آموز از رفتن به مدرسه باز می‌مانند.
به گزارش روزنامه شرق، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، می‌گوید هم‌اکنون سه‌میلیون‌و ۲۰۰‌هزار کودک شش تا ۱۷ساله در این کشور وجود دارند که یا اصلا به مدرسه نرفته‌اند یا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند.
عبدالرضا شاهسوند، کارشناس آموزش از راه دور در این‌باره به شرق گفت: اولین و اساسی‌ترین مشکل در این خصوص، به نبود یک برنامه منسجم و منظم در وزارت آموزش‌وپرورش برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل بازمی‌گردد.

هشدار در مورد افزایش آلودگی هوای تهران

قائم مقام سازمان محیط زیست گفت بار ترافیکی شهر تهران با آغاز سال تحصیلی به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
علی‌محمد شاعری، به ایرنا گفت که راهکارهایی برای مقابله با افزایش آلودگی هوا وجود دارد که نظارت شدید مدارس بر سرویس‌های تردد دانش‌آموزان و مشاهده برگه معاینه فنی آنها از جمله این راه‌هاست.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ایران سومین کشور آلوده جهان است.

تجمع شماری از خانواده‌های محکومان به اعدام، در برابر مجلس

به گزارش وب‌سایت کلمه، معترضان که تعداد آنها در این گزارش قید نشده است؛ با تجمع در برابر مجلس، خواهان تعیین مجازات جایگزین برای این دست از محکومان شدند.
برابر قوانین جزایی ایران، قاچاق مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی مجازات اعدام دارد.
همه ساله صد‌ها تن در ایران، در ارتباط با جرایم مواد مخدر محاکمه و اعدام می‌شوند که بسیاری از آنها، از اتباع سایر کشورها به ویژه افغانستان هستند.
فعالان حقوق بشر، همواره دولت ایران را به خاطر آنچه که عدم رعایت اصول دادرسی منصفانه به ویژه در جرایم مرتبط با مواد مخدر می‌نامند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

۸۴۰ هزار پناهجوی افغانی در آستانه اخراج از ایران

ده‌ها هزار پناهجوی افغانی و عراقی، در صورت عدم تمدید اعتبار مدارک آمایش خود ممکن است از ایران اخراج شوند.
عزیز کاظمی، مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور، در این رابطه به خبرگزاری مهر گفته است که: مدارک آمایش اتباع افغانی تا ۱۵ شهریورماه اعتبار داشت که با دستور وزارت کشور احتمال تمدید آن وجود دارد.
عزیز کاظمی، آخرین مهلت تمدید اعتبار مدارک آمایش پناهندگان عراقی را هم پایان وقت اداری روز، ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۲ اعلام کرد و گفت که بر این اساس، حدود ۸۴۰ هزار افغانی در کشور غیرمجاز محسوب شده و باید کشور را ترک کنند.
طرح موسوم به آمایش، برنامه‌ای است که وزارت کشور ایران برای آنچه که سامان‌دهی پناهندگان افغانی و عراقی در ۱۷ استان کشور می‌خواند، از ابتدای سال ۱۳۹۰ به اجرا گذاشته شده است.
برابر برآوردهای مقامات ایرانی، یک و نیم میلیون پناهجوی افغان که غیرمجاز خوانده می‌شوند در ایران زندگی می‌کنند. این دست از پناهجویان، از هیچ گونه خدمات دولتی برخوردار نیستند.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا چهار ماه دیگر

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفت: تا چهار ماه دیگر، قیمت بلیت هواپیما آزاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا پهلوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، افزوده: مهم‌ترین هدف از آزادسازی قیمت‌ها «ایجاد محیط رقابتی برای فعالیت ایرلاین‌ها» است.
وی به میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها اشاره‌ای نکرده است.
طی یکسال گذشته قیمت بلیط هواپیما در ایران در چندین نوبت افزایش یافته است.
پیشتر رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفته بود؛ اگر ارز دولتی برای پروازهای هوایی قطع شود، ممکن است قیمت بلیت هواپیما در ایران تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

اولین دکل حفاری ساخت ایران، چینی از آب درآمد!

حمیدرضا طیبی رییس سابق جهاد دانشگاهی که از او عنوان متولی ساخت دکل حفاری ایرانی نامبرده می شد، گفته است: دکل ۷۱ فتح که به عنوان اولین دکل ساخت ایران معرفی شد در واقع دکلی است که چینی ها ساخته اند و فقط سیستم برق و کنترل آن ایرانی است.

به گزارش وب سایت «نفت ما»، حمیدرضا طیبی رییس سابق جهاد دانشگاهی گفته است: یک شرکت چینی در ازای خرید پنج دکل حاضر به انتقال تکنولوژی شد ولی وقتی این پنج دکل به خاطر مشکلات تامین بودجه در داخل کشور به سه دکل تبدیل شد شرکت چینی حاضر به انتقال تکنولوژی به ما نشد و قرارداد تغییر شکل پیدا کرد.
رییس سابق جهاد دانشگاهی که پیشتر از او به عنوان متولی ساخت دکل حفاری ایرانی نام برده می شد، همچنین گفته است: وقتی قرارداد ساخت ما با شرکت چینی از پنج دکل به سه دکل تقلیل پیدا کرد، ما مجبور به تسلیم در مقابل طرف چینی بودیم تا بتوانیم برای مراحل بعدی راه را باز کنیم. بنابراین در دکل اول به نام ۷۱ فتح به جز سیستم برق و کنترل تمام موارد چینی است البته ما توان طراحی داشتیم ولی کسی ما راتائید نمی کرد و کلاس مورد تایید به ما نمی داد و مجبور به این کار بودیم.»
حمیدرضا طیبی همچنین گفته است که ما باید از اهرم خرید به عنوان ابزاری برای انتقال تکنولوژی استفاده می کردیم ولی این کار را نکردیم.

وبا به تهران و کرج هم رسید!

معاون بهداشتی وزیر بهداشت می‌گوید تعداد مبتلایان به وبا در کشور به ۱۶۸ نفر رسیده که دو نفر آن‌ها ساکن تهران و یک نفر نیز ساکن کرج است.
علی اکبر سیاری در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود که تا کنون ۳ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته آقای سیاری، بر اساس استانداردهای بین المللی اگر تعداد مواردی فوتی ناشی از بیماری وبا از یک درصد مبتلایان بیشتر شود «علامت خطر جدی» است.
وی البته افزود که تعداد موارد جدید این بیماری طی ۳ روز گذشته نسبتاً کمتر شده است.
بر اساس آمارهای ارائه شده، حدود ۲۵ نفر از مبتلایان به وبا در ایران تبعه ایران بوده و بقیه مبتلایان تبعه کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.
وبا در ایران بیشتر از طریق سبزی‌های آلوده منتقل می‌شود.

فیس‌بوک رفع فیلتر نمی‌شود

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت این کارگروه برنامه‌ای برای رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس‌بوک ندارد.
کاربران ایرانی روز دوشنبه هفته گذشته برای ساعاتی توانستند بدون استفاده از فیلترشکن به شبکه اجتماعی فیس‌بوک دسترسی پیدا کنند.
خبرگزاری فارس به نقل از مقامی که نام او را نیاورد، دلیل رفع فیلتر در آن روز را، اشکال فنی، عنوان کرده بود.
پس از ریاست‌جمهوری حسن روحانی، تعدادی از وزرا و مقام‌های حکومتی در فیس‌بوک حضور فعال دارند.

تیم جدید هسته‌ای مشخص شد: ظریف، مسئول تیم، تیم جدید

ترکیب جدید تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت حسن روحانی مشخص شد و براساس گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف مسئول تیم مذاکره کننده است. این خبرگزاری فارس می‌گوید اطلاع یافته است که در کنار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، افرادی چون اسحاق آل حبیب، مدیرکل وزارتی و معاون سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی نیز در ترکیب تیم هسته‌ای ایران قرار دارند.

بشار اسد: کشتی سوریه را در حال غرق شدن رها نمی‌کنم

رییس‌جمهوری سوریه اعلام کرد، انتخابات سال ۲۰۱۴ ، مشخص میکند که چه کسی در سوریه قدرت را به دست میگیرد.
به گزارش روزنامهء السفیرِ لبنان، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در دیدار با ورونیکا دو کایز، یک عضو اتحادیه اروپا گفت: زمانی که ببینم کشتی در حال غرق شدن است، آن را به حال خود رها نخواهم کرد.
وی افزود: هرگز از قدرت دست نخواهم کشید، و این ملت سوریه است که مشخص میکند چه کسی اداره سوریه را به دست خواهد گرفت.
اسد درباره امکان همکاری‌اش با مخالفان سوریه نیز گفت: من میخواهم با مخالفان سوریه همکاری داشته باشم، و از همان ابتدا نیز اصلاحات در سوریه را آغاز کردم.

وزیر خارجه روسیه ، آمریکا را به باج‌خواهی بر سر سوریه متهم کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آمریکا را به «باج‌خواهی» بر سر قطعنامه سخت‌گیرانه شورای امنیت درباره سوریه متهم کرد.
لاوروف به تلویزیون دولتی روسیه گفت که آمریکا تهدید کرده اگر روسیه با قطعنامه سخت‌گیرانه علیه سوریه موافقت نکند، از همکاری بر سر برنامه خلع سلاح شیمیایی رژیم اسد دست خواهد کشید.
لاوروف گفت او پیشتر با جان کری، وزیر خارجه آمریکا توافق کرده بود که تا زمانی که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گزارش خود را منتشر نکند، قطعنامه‌ای علیه دمشق صادر نشود.
وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورهای غربی قصد سرنگونی بشار اسد را دارند تا نشان دهند که خاورمیانه را تحت کنترل دارند.
هنوز آمریکا به این اظهارات سرگی لاوروف واکنشی نشان نداده است.

اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرد

یک هفته پس از آغاز وقت ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان، نخستین نامزد برای ثبت نام در دفتر کمیسیون انتخابات حضور یافت.
یک منبع در این کمیسیون که نخواست نامش فاش شود، به بی‎بی‌سی گفت که بسم‌الله شیر برای ارائه اسناد مورد نیاز برای ثبت نام به عنوان نامزد به مقر کمیسیون آمده است.
پیش از این منابع کمیسیون انتخابات گفته بودند که ۵۲ نفر و از جمله دو زن بسته‌های اطلاعات در مورد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دریافت کرده‌اند.
دشواری شرایط نامزدی از دلایلی دانسته می‌شود که داوطلبان نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری تا حال موفق به ثبت نام نشده‌اند.
ارائه یکصد هزار اسامی و شماره کارت رای‌دهندگان از بیست ولایت و رسید بانکی یک میلیون افغانی، از شرایط دشوار نامزدی خوانده شده است.

کشته شدن ۷۵ نفر در دو انفجار در پاکستان

وزارت بهداشت پاکستان کشته شدن دستکم ۷۵ نفر را در دو انفجار انتحاری در مقابل کلیسایی در شهر پیشاور تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه براساس این گزارش گفته شده که حدود ۱۲۰ تن نیز مجروح شده‌اند.
طبق این گزارش دو مهاجم خود را در میان جمعیت نمازگزار که در حال خروج از کلیسا پس از مراسم روز یکشنبه بودند، منفجر کردند.
خانواده قربانیان با تظاهرات در محل حمله، به ناکامی دولت در حمایت و حفاظت از مسیحیان، اعتراض کردند.
دولت محلی پیشاور سه روز اعزای عمومی اعلام کرده و نواز شریف نخست وزیر هم با محکوم کردن این حمله، آن را برخلاف اصول اسلام خوانده است.
پاپ، رهبر کاتولیک های جهان نیز این حمله را محکوم کرد.

شمار قربانیان حمله به مرکز تجاری نایروبی به ۶۸ نفر رسید

صلیب سرخ کنیا روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر اعلام کرده است که شمار کشته شدگان حمله‌ی اسلام‌گرایان گروه الشباب به یک مرکز خرید در نایروبی پایتخت این کشور به ۶۸ نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اجساد ۹ تن دیگر از کشته شدگان این حمله به بیرون این مرکز خرید منتقل شده است.
طبق این گزارش جمهور کنیا در واکنش به این حمله گفته است که کشورش قاطعانه به حمله این گروه اسلامگرا پاسخ خواهد داد.
مقام های کنیا گزارشی در خصوص تعداد گروگان ها در این مرکز خرید ارائه نکرده اند، اما به گزارش یک شبکه تلویزیونی کنیا افراد مسلح در این مرکز خرید ۳۰ نفر را نیز به گروگان گرفته اند.
گروهی از پیکارجویان اسلام گرا اواسط روز شنبه به یک مرکز خرید در نایروبی حمله کرده و عده‌ای را به قتل و شماری را هم به گروگان گرفتند. همچنین در این حمله دست کم ۱۷۵ نفر نیز زخمی شده اند.