اخبار روزانه چهارشنبه 27 شهریور (متن)

استقبال باراک اوباما از ‘تمایل حسن روحانی به گفت‌وگو با آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۲۶ شهریور ماه، در گفتگوئی با شبکه تلویزیونی اسپانیائی زبان «تله‌موندو» گفت رئیس‌جمهوری جدید ایران نگاه بازی به گفتگو با غرب و آمریکا دارد و فرصتی برای دیپلماسی شکل گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تهران باید جدیت خود را در مورد اینکه به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست، نشان دهد.

اوباما در این گفتگوی تلویزیونی ابراز امیدواری می‌کند که ایران از فرصت پیش آمده استفاده کند؛ فرصتی که آن را بختی برای دیپلماسی می‌نامد.

وی گفت: نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی، کسی‌ست که به دنبال گفتگویی باز با غرب و ایالات متحده است؛ به شکلی که پیشتر ما شاهدش نبوده‌ایم.

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ایران باید جدیت خود را در این باره این‌طور نشان دهد که بپذیرد قدرت هسته‌ای خود را نظامی نکند.

در روزهای گذشته هم از واشنگتن و هم از تهران موضع‌گیری‌های مثبتی درباره تعامل دو کشور اعلام شده است.دو روز پیش در ۱۵ سپتامبر، باراک اوباما خبر داد که با حسن روحانی، نامه مبادله کرده است. روز گذشته نیز آیت‌الله خامنه‌ای هم در ملاقات با فرماندهان سپاه از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» استقبال کرد و گفت به «نرمش قهرمانانه» معتقد است.

اشپیگل: آمادگی روحانی برای تعطیلی سایت فردو

نشریه آلمانی اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشت که حسن روحانی به زودی از توقف فعالیت‌ سایت اتمی فردو خبر خواهد داد تا بدین ترتیب راه برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هموار شود.

بر اساس این گزارش آقای روحانی قصد دارد تا آخر ماه سپتامبر در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کند ایران آماده تعطیلی پایگاه اتمی فردو و خروج سانتریفیوژهای این پایگاه تحت نظارت بازرسان بین‌المللی است.

اشپیگل می‌نویسد که رییس جمهوری ایران در ازای این کار می‌تواند از ایالات متحده و اروپا بخواهد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از جمله تحریم بانک مرکزی و صادرات نفت را ملغی اعلام کنند.

این نشریه در ادامه گزارش خود به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشاره می‌کند که یک‌شنبه آینده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام می‌شود.

به گفته اشپیگل، آقای ظریف در این دیدار رئوس کلی طرح ایران و توافق با غرب را مطرح خواهد کرد.

پیش از این گزارش‌هایی از آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم منتشر شده بود و از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر این مساله تاکید کرده است، اما این گزارش‌ها هیچ یک اشاره‌ای به تعطیلی کامل سایت فردو و خروج سانتریفیوژها از آن ندارد.

گزارش اشپیگل را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز به نقل از منابع خود که به نام آنها اشاره نکرده تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: نامه اوباما تبریک به روحانی بود

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر مبنی بر ردوبدل کردن نامه میان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران را تأیید کرد اما گفت این نامه تبریک به روحانی بود.

به‌گزارش ایسنا خانم افخم گفت: آن‌گونه که در خبرها مشاهده کردیم این نامه رد و بدل شده است.

وی گفت: نامه مربوط به تبریک به انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران بوده و ایشان هم در پاسخ ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه‌های مختلف مورد نظر بیان کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت که سازوکار تبادل این‌گونه نامه‌ها از کانال‌های دیپلماتیک جاری انجام می‌شود.

باراک اوباما دو روز پیش در گفتگو با‌ ای‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که با حسن روحانی در مورد مسائل سوریه نامه‌هایی ردوبدل کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز ضمن تأیید این نامه‌نگاری‌ها گفته بود نامه‌ها درباره سوریه نبود.

نقدی: نفی کامل حاکمیت آمریکا بر جهان، با قاطعیت کامل ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری «بسیج»٬ محمدرضا نقدی٬ فرمانده سازمان بسیج، روز چهارشنبه (۲۷ شهریور)، در مورد سخنان روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر نظام، درباره «نرمش قهرمانانه» گفت: این سخنان به قدری واضح است که برای هیچ فردِ خردمندی، هیچ جای تردید باقی نمی‌گذارد که، مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن ادامه دارد».

نقدی اضافه کرده که «ایستادگی» جمهوری اسلامی برای «نفی کامل حاکمیت آمریکا بر جهان، با قاطعیت کامل ادامه دارد».

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کسانی که «نرمش قهرمانانه» را «صلح امام حسن» دانسته‌اند٬ گفته است: «به این خیال‌های واهی نمی‌توانند دل خوش کنند.»

رئیس سازمان بسیج اضافه کرده که «صلح امام حسن، مربوط به روزگاری است که مردم دور و برِ ولایت را، به خاطر بی‌بصیرتی‌‌ رها کردند، و سرداری برای مقاومت نمانده بود.».

سایت محافظه‌کار «عصر ایران» و گروهی دیگر از سایت‌های محافظه‌کار نوشته‌اند، منظور علی خامنه‌ای، از بیان «نرمش قهرمانانه» صلح امام حسن است، که با «شیوه‌های جدید» از سوی دولت حسن روحانی دنبال می‌شود.

افشای سند اعطای بورس به دختر کامران دانشجو در روزهای پایانی وزارت

سایت فرارو روز سه شنبه اقدام به انتشار سندی کرد که نشان می‌دهد سارا دانشجو، دختر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دوم محمود احمدی نژاد با توصیه و در روزهای پایانی کار پدرش، بورس تحصیلی در مقطع دکترا دریافت کرده است.

این سند نشان می‌دهد که دانشگاه تربیت مدرس در روزهای پایانی حضور کامران دانشجو در وزارت علوم طی نامه ای از این وزارتخانه درخواست کرده است که با بورس سارا دانشجو موافقت شود.

در سند منتشر شده ۱۲ مرداد یعنی آخرین روز کاری دولت احمدی نژاد به عنوان روزی ذکر شده است که دانشگاه تربیت مدرس برای دادن بورس به دختر وزیر علوم اعلام نیاز کرده است.

سارا دانشجو دختر کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدی نژاد ورودی بهمن سال ۹۰ در مقطع دکتری گرایش نانوبیوتکنولوژی رشته زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس است اما براساس حکم صادره در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۲ که به امضای محمود ملاباشی از معاونان کامران دانشجو رسیده است، از اول فروردین ۹۲ به مدت یک سال بورسیه دانشگاه تربیت مدرس شده است.

سایت فرارو که مدیر آن محمدحسین خوشوقت یکی از مقام‌های سابق معاونت مطبوعاتی و برادر همسر یکی از پسران علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است، ضمن انتشار این سند، خبر داد که سارا دانشجو بدون انجام مصاحبه علمی، بورس دانشگاه مدرس را دریافت کرده است.

فیس‌بوک باز هم در ایران فیلتر شد

در حالی که گفته می‌شد از دوشنبه‌شب، ۲۵ شهریورماه فیس‌بوک در ایران رفع فیلتر شده و کاربران به آن دسترسی دارند، روز سه‌شنبه از سوی مقام‌های مسئول اعلام شد دلیل این موضوع اشکال فنی بوده و این «اختلال» رفع شده است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: عدم فیلتر فیس‌بوک در شب گذشته ظاهرا به دلیل اشکالات فنی بوده و کمیته فنی در حال بررسی این موضوع است.

پس از آن خبرگزاری مهر به‌نقل از یک مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت که نام او برده نشده، نوشت استفاده از آی‌پی‌های جدید در فیس‌بوک دلیل وقوع این اختلال بود.

این مقام مسئول گفت: شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای برقراری ارتباط کاربران از رنج آدرس‌های جدید اینترنتی – آی‌پی آدرس- استفاده کرده است که این آی‌پی آدرس‌ها در سیستم پالایش فیلترینگ ما شناسایی نشده بود و باعث شد تا در مدت زمانی کوتاه، سیستم فیلترینگ این آی‌پی‌ها را شناسایی نکرده و آن را آزاد کند.

وی افزود: هم‌اکنون آی‌پی‌های جدید فیس‌بوک در سامانه پالایش محتوای کشور شناسایی و لحاظ شده است.

رییس سازمان محیط زیست ایران خواهان توقف فروش پارک پردیسان شد

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست ایران در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور این کشور خواهان توقف اجرای مصوبه فروش پارک پردیسان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابتکار در این نامه با اشاره به این‌که پارک پردیسان تنها پارک اکولوژیک و ذخیره ‌گاه طبیعی و زیست‌محیطی تهران است، خواهان لغو مصوبه دولت پیشین ایران درباره فروش آن شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری خورشیدی اجازه فروش این پارک را صادر کرده بود.

نامه سعید عابدینی،کشیش زندانی به روحانی: کمیته حقیقت یاب تشکیل دهید

سعید عابدینی،کشیش زندانی در نامه ای به حسن روحانی ضمن تشریح اتفاقات رخ داده در ایام بازداشت خود، خواستار پیگیری وضعیتش شد.

به گزارش وب‌سایت «کلمه» آقای عابدینی در بخشی از نامه‌ی خود نوشته است: «در میان همبندان من در بند ۳۵۰ زندان اوین، تعداد کسانی که در فرآیند بازداشت ، بازجویی و محاکمه از کمترین حقوق قانونی خود محروم بوده اند و به اتهامات بی پایه و اساس ، بدون آن که فرصت دفاع مکفی، به آنها داده شود ، ماه ها و سال هاست در زندان بسر می برند بسیارند و توصیه می کنم کمیته حقیقت یابی را مامور کنید تا با مرور پرونده های بازداشت شدگان خصوصاً در فاصله سال های ۱۳۸۸ تا امروز صحت ادعاهای اینجانب را بررسی کنند.»

سعید عابدینی ۳۲ ساله سال گذشته در پایان سفرش و خروج از ایران به سمت ترکیه بوده که نیروهای سپاه پاسداران او را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند. به گفته خانواده آقای عابدینی، او برای «ساخت یک پرورشگاه» به ایران رفته بود که بازداشت شد و نیروهای سپاه گفته‌اند که به دلیل اینکه پیش‌تر رهبر مسیحیان نوکیش بوده، باید مجازات شود.

قطع بیمه نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران ایران

مهدی شجاعی، مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان از قطع خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به اعضای این صندوق خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، شجاعی دلیل این موضوع را بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان به تامین اجتماعی عنوان کرد.

وی گفت: به دلیل کسر بودجه شدید دو ساله اخیر صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان کشور، این صندوق مبالغی را به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار شده است که منجر به این شده این سازمان از چندی قبل بدون اطلاع به این صندوق به کارگزاری‌های خود اعلام کند که از ارائه هر نوع خدمات بیمه‌ای به بیمه‌شدگان این صندوق خودداری کند.

شجاعی افزود علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در این‌باره نوشته اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

به‌گفته مهدی شجاعی، صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در حال حاضر ۶۰ هزار خانوار از هنرمندان، نوینسدگان و اهالی قلم و مطبوعات را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای دارد.

۵۰ هزار ایرانی از ابتلای خود به ایدز خبر ندارند

عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی اعلام کرد که حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار ایرانی به دلیل بی‌علامت بودن بیماری ایدز از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، عباس صداقت افزود: حدود ۲۶هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند اما بر اساس مدل‌های ریاضی، برآورد می‌شود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند.

به‌گفته وی بیشترین موارد ابتلا به ایدز در ایران ناشی از شیوع آن از طریق اعتیاد تزریقی است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: با وجودی که سرعت شیوع ایدز از طریق اعتیاد تزریقی کم شده است اما هم‌اکنون روانگردان‌ها و شیشه تهدید دیگری برای گسترش ایدز در کشور هستند.

صداقت همچنین از افزایش شیوع ایدز در بین زنان ایران گفت و افزود: اغلب مبتلایان به بیماری ایدز را جوانان تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که ۴۶ و نیم درصد از مبتلایان به ایدز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۶ سال قرار دارند.

مرگ ۱۶ زائر عراقی در تصادف اتوبوس در غرب ایران

خبرگزاری‌ها در ایران از مرگ ۱۶ زائر عراقی در نزدیکی شهر بروجرد و دست‌کم ۲۰ مجروح و زخمی در اثر واژگونی یک اتوبوس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران اتوبوس حامل این زوار عراقی حدود ساعت دو صبح روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریورماه، در غرب ایران در نزدیکی شهر بروجرد واژگون شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از رییس پلیس راه کشور علت این حادثه و واژگونی اتوبوس حامل این زوار را «خستگی و خواب‌آلودگی» راننده اتوبوس ذکر کرده است.

به گفته محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راه ایران، اتوبوس حامل زوار عراقی از شهر قم به سمت خوزستان در حرکت بوده است، اما در «محور اراک‌‌ ـ‌ بروجرد» تصادف کرده و واژگون شده است.

در همین حال یک مقام پلیس راه ایران حال برخی از مجروحان حادثه را وخیم توصیف کرده است.

این تصادف تازه در حالی رخ داده است که هنوز یک هفته از تصادف مرگبار اتوبان تهران‌ـ قم نگذشته است.

دستور ترخیص کالاهای اساسی و دارو از گمرکهای ایران صادر شد

رییس کل گمرک ایران از صدور دستور ترخیص کالاهای اساسی و دارو از گمرکهای کشور خبر داده است.

به گفته مسعود کرباسیان دستور العمل مصوبه جدید دولت برای ترخیص کالاهای اولویت ۱۰، نیز روز سه شنبه ابلاغ می شود.

قرار است کالاهای اولویت ۱۰، با پرداخت دو برابر سود بازرگانی به علاوه حقوق ورودی اجازه ترخیص را دریافت کنند.

رییس کل گمرک ایران به نقل از مقامات سابق گمرک در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گفته است حدود ۳۰۰ هزار تن کالا در مناطق ویژه و آزاد موجود است که اجازه ورود ندارند.

قیمت دلار در ایران کاهش یافت

قیمت ارزهای خارجی در بازار تهران کاهش یافته است.

دلار از ۳۱۵۰ در روز گذشته به ۳۱۱۰ تومان و یورو از ۴۲۰۰ به ۴۱۵۰ تومان رسیده است.

قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران در هفته گذشته روند نزولی داشته است.

البته قیمت ارزهای خارجی هنوز به سطح حدود سه هفته پیش، که در پی احتمال حمله خارجی به سوریه جهشی در بازار ارز اتفاق افتاد، نرسیده است.

بازار ارز در ایران از سال گذشته و سقوط تاریخی ارزش ریال در پی اعمال تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا روزهای بی‌ثباتی را گذرانده است.

البته پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری روند قیمت ارز به طور قابل توجهی کاهشی بوده است. قیمت سکه و طلا دیروز هم پایین آمد.

سخنگوی اخوان المسلمین مصر بازداشت شد

روز سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه جهاد الحداد، سخنگوی اخوان المسلمین بازداشت شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی مصر گفته‌اند جهاد الحداد که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به‌طور منظم اظهارنظر می‌کرد بر اساس حکم بازداشتی که برای بسیاری از رهبران اخوان المسلمین نیز صادر شده، در قاهره دستگیر شده است.

همچنین روز گذشته دادگاهی در مصر حکم بستن دارایی‌های رهبران اصلی مسلمانان، از جمله رهبران اخوان المسلمین و محمد مرسی، رییس‌جمهور برکنارشده مصر را صادر کرد.

گذرگاه رفح به مدت دو روز باز شد

منابع وابسته به دولت منتخب فلسطین از باز بودن گذرگاه رفح به مدت دو روز خبر دادند این در حالی است که ارتش مصر همچنان به تخریب تونلهای احداث شده از سوی فلسطینی ها ادامه می دهد.

به گزارش شبکه روسیاالیوم، یک مسئول وابسته به وزارت کشور دولت منتخب فلسطین از بازبودن گذرگاه رفح طی دو روز آینده سخن گفت.

ماهر ابوصبحه مدیر کل گذرگاه ها و مرزها در نوار غزه گفت: طرف مصری از بازبودن گذرگاه رفح طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خبر داده است.

وی افزود: حدود پنج هزار نفر از افراد که خواهان عبور از گذرگاه هستند مطابق برنامه از گذرگاه عبور خواهند کرد.

نوری المالکی از رسانه‌ها خواست مشکلات را «بزرگنمایی» نکنند

نخست وزیر عراق ضمن توصیه به اصحاب رسانه برای پرهیز از «فتنه افکنی و بزرگنمایی مشکلات»، خواستار حمایت آنها از ماموریت نیروهای امنیتی در مبارزه با تروریسم شد.

به گزارش پایگاه النهرین، نوری المالکی خواستار مقابله با شبکه های تلویزیونی که در راستای حمایت از رژیم سابق حرکت می‌کنند شد.

نخست وزیر عراق بیان کرد: رسانه می‌تواند نقش فرهنگی و اجتماعی فراوانی ایفا کند و موفقیت آن بستگی به پایبندی اش به رسالتی که برای آن تعریف شده است دارد.

وی ضمن انتقاد از رسانه هایی که مشکلات و امور منفی را بزرگنمایی می کنند از اصحاب رسانه خواست که در راستای پرهیز از موضوعات طایفه ای حرکت کنند و هویت ملی را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

نوری مالکی گفت: برخی رسانه ها به جای اینکه در مبارزه با تروریسم در کنار نیروهای امنیتی باشند بدترین تبلیغات را علیه آنها می‌کنند.

عملیات گسترده دولت افغانستان علیه طالبان

وزارت کشور افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ملی این کشور با کمک ارتش، و نیروهای ائتلاف، عملیات پاک‌سازی را در استان‌های مختلف افغانستان، انجام داد که در جریان آن ۵۵ شبه‌ نظامی مسلح طالبان جان خود را از دست دادند.
در این عملیات ۳۷ تن دیگر زخمی شده، و ۱۸ شبه‌نظامی نیز دستگیر شدند.
بر اساس این بیانیه، پلیس افغانستان همچنین در این عملیات مقادیری سلاح و مهمات را کشف و خنثی کرد.

ملاله یوسف زَی، بالاترین جایزه عفو بین‌الملل را دریافت می کند

ملاله یوسف زَی دختردانش آموز پاکستانی و مدافع ارتقاء آموزش دختران و زنان، روز سه شنبه در دوبلین پایتخت ایرلند، جایزه «سفیر وجدان»، بالاترین جایزه سازمان عفو بین‌الملل را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بین الملل اعلام کرده است که این جایزه به طور مشترک به ملاله یوسف زَی و هَری بلافونت، خواننده و فعال حقوق بشر آمریکایی، تعلق می‌گیرد.

ملاله یوسف زَی سال گذشته توسط اسلامگرایان تندرو در پاکستان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما از این سوء قصد جان بدر برد.

جایزه «سفیروجدان» به اشخاصی اهدا می شود که در زندگی خود برای ترویج و گسترش حقوق بشر فعالیت و تلاش می‌کنند.

دو نهاد حقوق بشری خواستار ارجاع حمله شیمیایی در سوریه به دادگاه شدند

دو سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر خواستار ارجاع پرونده حمله شیمیایی در سوریه به دادگاه بین المللی کیفری شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این دو نهاد حقوق بشری گفته اند که اگرچه حکومت سوریه مطابق طرح روسیه با نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی اش موافقت کرده است اما این موضوع نباید سبب شود که ارتکاب جرایم جنگی بی پاسخ بماند.

بازرسان سازمان ملل روز دوشنبه در گزارشی به شورای امنیت تایید کردند که در حمله اخیر به حومه دمشق از گاز سارین استفاده شده، بدون آنکه درباره عاملان آن حرفی زده شود.

گزارش سازمان ملل: نقض حقوق بشر در کره شمالی «بسیار گسترده و جدی» است

تیمی از بازرسان شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی وجود موارد نقض حقوق بشر در کره شمالی را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تیمی از بازرسان شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد: بر اساس مدارک موجود موارد نقض حقوق بشر در کره شمالی بسیار گسترده و جدی است.

بر اساس این گزارش پس از آنکه کره شمالی درخواست ها را برای همکاریها در زمینه موارد نقض حقوق بشر رد کرد، شورای حقوق بشر کمیسیونی را در مارس گذشته برای بررسی حقایق در این کشور تشکیل داد.

کره شمالی به هیچ فردی از بازرسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به کره شمالی را نداده است.

اسنودن به طور ناشناس در روسیه سفر می کند

افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا به طور ناشناس به سفر در روسیه می پردازد.

به گزارش «دی پرسه»، وکیل ادوارد اسنودن، عامل افشای جاسوسی اطلاعاتی آمریکا که هم اکنون در روسیه به سر می برد، از سفرهای وی در این کشور به صورت ناشناس خبر داد.

آناتولی کوچرنا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی با اعلام این مطلب گفت پدر و مادر اسنودن در آینده نزدیک فرزندشان را در روسیه ملاقات خواهند کرد.

در پی انتشار اخبار افشاگرانه اسنودن در مورد اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) وی به مدت یک سال از روسیه پناهندگی گرفته است.

به گفته وکیل اسنودن، محل اقامت این مامور پیشین سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا در روسیه برای جلوگیری از هر گونه تهدیدی، مخفی نگاه داشته شده است.