اخبار کوتاه روزانه پنجشنبه 21 شهریور برابر با 12 سپتامبر

برای دیدن اخبار به صورت تصویری اینجا کلیک کنید

پس از آنکه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز سه شنبه، علی شمخانی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب کرد، اینک وبسایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، به نقل از محمدتقی کروبی، گزارش داد که رهبر جمهوری اسلامی با ارجاع موضوع بازداشت خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی به شورای‌عالی امنیت ملی موافقت کرده است.


علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در دیدار با کارگزاران حج گفت تشیعی که «با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه‌هایی که در لندن و امریکا هستند، تبلیغ می‌شود، در مسیر شیعه واقعی نیست.»
به نظر می‌رسد وی این موضع‌گیری را در واکنش به فعالیت‌ها و اظهارنظرهای پژوهشگران دینی که نظرات شماری از آن‌ها، از برخی رسانه‌های ایرانی خارج از کشور پخش می‌شود٬ بیان کرده باشد.
مدتی است که گروهی از سایت‌های محافظه‌کار نیز به صورت هماهنگ٬ مطالبی را برای پاسخ به آنچه از سوی پژوهشگران دینی خارج از کشور مطرح می‌شود و آنها آن را «شبهه» می‌نامند٬ منتشر می‌کنند.
—-
صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، از دولتمردان جدید ایران خواست در تعامل با کشورها ملاک‌شان «توجه به اسلامیت نظام» باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی گفت: اسلامیت نظام، محور اساسی تمام فعالیت‌ها و عملکردها و تعامل‌هاست و همه مسئولان باید در سخنان خود و تعامل با غربی‌ها و تمام کشورها به این موضوع توجه کنند.
لاریجانی همچنین گفت که دولتمردان جدید ایران نباید بر واقعیت‌ها چشم ببندند. وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد.
—-
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که مقامات ایران در سفر به نیویورک، در اواخر ماه سپتامبر، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، ملاقات مستقیمی با مقامات آمریکایی نخواهند داشت.
به ‌گزارش منابع خبری ایران، محمدجواد ظریف گفت: آمریکا عضو ۱+۵ است و تا کنون نیز در‌‌ همان سطح با جمهوری اسلامی مذاکره داشته، و اگر این آمادگی وجود داشته باشد، با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم.
ظریف درباره خبر روزنامه الحیات، چاپ لندن، در مورد نامه باراک اوباما، رییس ‌جمهور آمریکا به مسئولان بلندپایه ایران گفت: رسانه‌ها در این مورد «حدس و گمان» مطرح می‌کنند.
روزنامه الحیات، نوشته بود، نامه‌ای از سوی سلطان قابوس بن ‌سعید، پادشاه عمان و از طرف اوباما برای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است که در آن ضمن استقبال آمریکا از نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، برای کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بر تعامل مثبت ایران در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ تأکید شده و آمادگی ایالات متحده برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام شده است.
—-
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده که خواهان کاهش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران است و هدف از دیپلماسی دولت خود را، لغو تحریم‌های بین المللی علیه تهران عنوان کرده است. این در حالی است که، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، جمهوری اسلامی با نصب سانتریفوژهای نسل اول و پیشرفته، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده است. وی با «پیشرفتِ دردسرآفرین» خواندنِ این اقدامات ایران، از حسن روحانی خواسته است تا گام‌های مشخصی را برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی بردارد.

—-
جعفر توقیفی در حاشیهء جلسه روز چهارشنبه، ۲۰ شهریورماه هیات دولت، تشکیلِ کارِ گروه بررسی درخواست‌های استادانِ به اجبار بازنشسته شده‌ء دانشگاه، و دانشجویان و کارمندان اخراجی و تعلیقی را، تأیید کرد.
وی گفت: کارگروهی تشکیل شده برای رسیدگی به شکایت‌هایی که اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان داشته‌اند و این شکایت‌ها به‌طور مستمر دریافت می‌شود.
در طول فعالیت دولت‌های نهم و دهم، فشار بر دانشگاه‌های ایران افزایش یافت و گروه‌های کثیری از استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان به ‌دلایل گوناگون، از کار و تحصیل محروم شدند.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هم چنین گفت که، با سهمیه بندی جنسیتیِ رشته های دانشگاهی مخالف است.
وی گفت دانشجویانی که مشمول طرح سهمیه بندی جنسیتی شده‌اند، شکایات خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود.
—-
حزب اسلامی کار در ایران، الهه راستگو، نماینده شورای شهر تهران را از این حزب اخراج کرده است.
به نظر می رسد که اخراج خانم راستگو، از حزب اسلامی کار، اولین نمونه علنی از اخراج سیاستمداری از حزبش به دلیل رفتار غیرتشکیلاتی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ باشد.
حزب اسلامی کار که خانم راستگو، سال‌ها عضو آن بود در بیانیه‌ای گفت، او از اساسنامه حزب تخطی کرده است.
خانم راستگو، در جریان چهارمین دوره انتخابات شوراها، با فهرست اصلاح‌طلبان، موفق به پیروزی در انتخابات و ورود به شورای شهر تهران شد، اما در جریان انتخاب تعیین شهردار، به محمدباقر قالیباف، نامزد مورد نظر اصولگرایان رأی داد.
آقای قالیباف روز 17 شهریورماه، با ۱۶ رای در برابر ۱۴ رأی، از رقیبش آقای محسن هاشمی، پیشی گرفت، برای سومین بار شهردار تهران شد.
برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند که خانم راستگو، می‌بایست به نامزد مورد نظر اصلاح‌ طلبان، یعنی محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رأی می‌داد.
خانم راستگو، یک روز پیش از این گفته بود که خود را اصلاح‌طلب می‌داند اما با مقایسه سوابق محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی، به آقای قالیباف رأی داده است.
او این موضوع را در جلسه شورای شهر تهران عنوان کرد و این ادعا را که گفته می شود سوگند خورده بود تا به محسن هاشمی رأی دهد، تکذیب کرد.
گزارش‌ها حاکی است که دست کم دو نفر از نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر، فاطمه دانشور و عبدالحسین مختاباد، حین صحبت‌های خانم راستگو، جلسه را به عنوان اعتراض ترک کردند.
—-
رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، مهم‌ترین درخواست از دولت روحانی را، احیای شورایعالی محیط زیست عنوان کرد و گفت: این درخواست را شخصا در جلسه هیات دولت ارائه کردم.
به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در مراسم معارفه خود به عنوان رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امروزه بحث نگران‌کننده آب، یکی از موضوعات مهم است گفت: دولت از ابتدا موضوع محیط زیست را به عنوان یکی از محورهای مهم مطرح کرد.
وی افزود: در اولین جلسه دولت، قسم‌نامه‌ای را ارائه کردند که اعضای دولت متعهد شده‌اند بر اساس آن، از منابع طبیعی و محیط زیست ایران، حفاظت کنند.
ابتکار با اشاره به اینکه اولین مصوبه دولت جدید، رسیدگی به وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه بود، گفت: روز پنجشنبه دومین روز کاری بنده در سازمان حفاظت محیط زیست است که به ارومیه خواهم رفت تا موضوع احیای دریاچه ارومیه را که از سال ۸۱ آغاز کرده بودم و مشخص نشد چرا از سال ۸۴ به بعد متوقف شده است را مجددا احیا کنم.
—-
شماری از فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی شهرستان ایذه در خوزستان با انتقاد از عملکرد قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران که پیمانکار احداث جاده روستاهای سد کارون سه است، خواهان دخالت دادستانی کل کشور برای جلوگیری از بروز فاجعه در جنگل‌های بختیاری شدند.
به گزارش سایت محلی (ایبنا نیوز)، فرامرز خوشاب، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: با احداث جاده جدید در روستای «چهار ده» و تخریب میراث ملی، فاجعه زیست‌محیطی رخ خواهد داد.
به گفته وی احداث این جاده سبب از بین بردن بخش زیادی از جنگل‌ خواهد شد.
—-
آسوشیتدپرس، از قول مقامات عراقی خبر داد که ۴۲ عضو باقیمانده سازمان در اردوگاه اشرف، این مجموعه را ترک کردند.
اعضای شورای ملی مقاومت ایران که سازمان مجاهدین خلق جزئی از آن است، این خبر را تایید کرده‌اند.
گفته شده است مریم رجوی، از اعضای باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق خواست اردوگاه اشرف را ترک کنند.
محمد بختیار، روزنامه‌‌نگار در بغداد نیز ضمن تایید این خبر گفت: اعضای باقیمانده، طبق توافق با دولت عراق، این اردوگاه را ترک کردند.
در روزهای گذشته دولت عراق از باقیمانده اعضای مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند، خواسته بود این مکان را ترک و به اردوگاه لیبرتی بروند.
در حمله افراد ناشناس روز دهم شهریورماه، به اردوگاه اشرف، دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند.
—-
پرویز شعبانی، نایب رییس اتحادیه چایکاران ایران، خبر داد که از مجموع ۱۸۰ کارخانه چای شمال کشور، اکنون ۱۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند و ۸۰ کارخانه باقی‌مانده هم به صورت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.
وی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران در مورد کارخانه‌های نیمه‌تعطیل چای گفت که این کارخانه‌ها به جای تولید ۳۰ تن چای در روز، تنها ۱۰ تن چای، تولید می‌کنند.
پرویز شعبانی در مورد علل این مساله گفت که عدم حمایت مسئولین و واردات بی‌رویه چای قاچاق، باعث متضرر شدن کارخانه‌داران چای کشور شده است.
وی تأکید کرد: «به رغم اینکه باغات چای کشور پتانسیل تولید نیاز داخل را دارند اما به دلیل بی‌توجهی مسئولین و عدم پرداخت پول چایکاران، تولید برگ سبز چای کشور، نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.»
پرویز شعبانی گفت که تولید چای داخلی در حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تن است که به دلیل ورود چای خارجی ارزان‌قیمت، کارخانه‌داران این را هم، نمی‌توانند به فروش برسانند.
—-
امیر حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که به اتهام جاسوسی در اوین زندانی است در نامه ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا نوشته است: دستگاه‌های اطلاعاتی ایران او را برای تبلیغات و مبادله با ایرانیان زندانی در آمریکا به اتهام‌های امنیتی، به گروگان گرفته اند.
امیرحکمتی در این نامه که در روزنامه گاردین، چاپ لندن منتشر شده، گفته است که اعترافات او با نگهداریش در شرایط بد زندان و دوره های طولانی در سلول انفرادی و تهدید گرفته شده است.
امیر حکمتی ۳۰ ساله، با تابعیت ایرانی- آمریکا، دو سال است که در ایران زندانی است و ابتدا به مرگ محکوم شد، اما دیوان عالی کشور سال گذشته، دستور تجدید محاکمه او را داد. با این حال، تکلیف او همچنان ناروشن است.
آمریکا بارها خواستار آزادی امیرحکمتی شده است.

دو روزنامه‌نگار و فعال مدنی شهرستان مهاباد (مسعود و خسرو کردپور) که از اواسط اسفند 91 در زندان به‌ سر می‌برند، در نامه‌ای به حسن روحانی، درخواست کردند پرونده‌شان مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
به گزارش ایلنا؛ در بخشی از این نامه آمده است: «در حالی‌که اطلاع‌رسانی، انتقاد و درخواست اجرای قانون، جزو کار روزنامه‌نگاری و فعالیت مدنی است، خواهشمند است اقدامات و دستورات لازم را جهت بررسی پرونده و آزادی اینجانبان به وزرای محترم اطلاعات و دادگستری صادر فرمایید.
شش نفر از نمایندگان مجلس که از حوزه‌های انتخابی شهرستان‌های کرد‌نشین به مجلس راه یافته‌اند، نیز با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری، از وی خواسته‌اند وضعیت پرونده دو روزنامه‌نگار فعال حقوق مدنی و کارگری در منطقه کردستان را بررسی کند.
—-
راديو اروپای آزاد، در بيانيه‌ای از ادامه فشارها بر خانواده خبرنگاران شاغل در راديو فردا خبر داد. به گزارش رادیو فردا، بر اساس اين بيانيه، در ماه گذشته ميلادی خانواده ۵ نفر از کارمندان راديو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته اند.
به گفته آرمان مستوفی، مدير راديو فردا، خواسته های مطرح شده در اين بازجويي ها از خانواده کارکنان راديو فردا، همان موارد مطرح شده در احضارهای قبلی از جمله درخواست قطع همکاری بستگان آنها با راديو فردا است.
اين احضارها، نخستين مورد از ادامه فشارها بر خانواده کارکنان راديو فردا، از زمان آغاز به کار حسن روحانی رئيس جمهوری تازه ايران محسوب ميشود.
—-
فرج‌الله سلحشور در گفتگو با «خبرگزاری بسیج» حملات تندی متوجه سینما٬ سینماگران و سریال‌های تلویزیونی کرد وگفت:«تعطیلی سینما در انقلاب فرهنگی کار درستی بود. سینمای قبل از انقلاب تا آن موقع سینمای شاه و صهیونسیم بود».
سلحشور ادامه داده است «انقلاب فرهنگی» موفق نبود٬ چرا که در حال حاضر «سینمای ما هنوز‌‌ همان راه سینمای شاه و سینمای صهیونیسم را می‌رود».
وی همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفته است: «فیلم و سریال سازی موجود به درد این مملکت نمی‌خورد که هیچ، ارزش‌های کشور را هم زیر سئوال برده است».
به گفته وی «فیلم و سریال سازی موجود دارد بر خلاف جهت انقلاب حرکت می‌کند» و اگر در سینما به دستور‌های علما و ولایت فقیه، عمل شود می‌توان «پیام خود را به مردم خود و حتی دنیا ارائه کنیم.»
این کارگردان جنجالی سینما در ادامه گفته‌های خود، از سکوت «علما» در برابر به «فضاحت» افتادن سینما و «انحراف» جامعه انتقاد کرده است.
—-
یک روز پس از اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که بابک زنجانی بیش از دو میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایران به خزانه دولت بدهکار است، این بازرگان ایرانی سخنان آقای زنگنه را تکذیب کرد و گفت: این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است، و عدم انتقال این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد.

—-
یک گروه از بازسان سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، در گزارشی اعلام کردند، دو طرفِ درگیر در جنگ داخلی سوریه، مرتکب «جنایات جنگی» شده‌اند.
بر اساس این گزارش، نیروهای هوادار بشار اسد، هشت بار دست به کشتار دسته‌جمعی زده‌اند.
این گروه می‌گوید، شواهد بدست آمده حکایت از آن دارد که شورشیان نیز، در یک مورد، اقدام به کشتار دسته‌جمعی کرده‌اند.
در همین زمینه، مسئول گروه بازرسان سازمان ملل متحد در سوریه اظهار داشت: هر طرفی که مرتکب این جنایات و تجاوزها شده باشد، قوانین بین‌المللی را به مبارزه فراخوانده است.
—-
در حالی که فرستادگان پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، شب گذشته در نیویورک گرد هم آمدند تا درباره‌ طرح روسیه، برای برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه بحث کنند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از موضع جدید دولت آمریکا، در باره سوریه و منطقه استقبال کرده است. در همین حال سوریه اعلام کرد، پذیرش طرح مسکو درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه از سر ترس نبوده، و نباید به عنوان نشانه ضعف قلمداد شود.


روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه، دوازدهمین یادبود قربانیان حملاتِ تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا برگزار شد.
به‌ گزارش رویترز، در مراسم نیویورک، نام دو هزار و ۹۸۳ نفری که در حمله، به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی این شهر کشته شدند برده شد، و در ساعت هشت و ۴۶ دقیقه بوقت محلی، یک دقیقه سکوت اعلام گردید.
بیشتر کشته‌ شدگان این حمله‌ را، مردم عادی و شهروندان تشکیل می‌دادند که ملیت آن‌ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز گذشته، و همزمان با دوازدهمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، در محل یادبود این حملات در پنتاگون حضور یافت.
—-
در جریان تشییع جنازه یک مخالف رژیم ترکیه، که در شرایطی نا‌مشخص کشته شده بود، صدها نفر با پلیس درگیر شدند.
این درگیری ساعاتی پس از به خاکسپاری جسد این جوان ۲۲ ساله ترک، در انطاکیه آغاز شد.
نیروهای پلیس در استانبول، برای پراکنده کردن معترضان، مجبور به شلیک گاز اشک آور شدند.
از حدود سه ماه پیش، با آغاز اعتراض ها به سیاست های دولت ترکیه در ماه ژوئن، موج ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف این کشور بوجود آمد، که همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد.