بابک زنجانی: بدهی دو میلیارد دلاری به وزارت نفت، ربطی به من ندارد

 یک روز پس از اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که بابک زنجانی بیش از دو میلیارد دلار حاصل از فروش نفت ایران به خزانه دولت بدهکار است، این بازرگان ایرانی سخنان آقای زنگنه را تکذیب کرده و گفته این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد.

 بابک زنجانی در ویدئویی که بر روی سایت یوتیوب منتشر کرده در واکنش به سخنان روز سه‌شنبه بیژن نامدار زنگنه، وزیر جدید نفت ایران، که از بدهی دو میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داده بود، گفته که نقش او در این ماجرا صرفا کمک به افتتاح حساب برای یکی از شرکت های وزارت نفت در بانکی بوده که او در آن کار می کرده است.

به گفته آقای زنجانی این شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسیده است.

آقای زنجانی در این ویدئو گفته از آنجایی که این شرکت به دلیل تحریم ها نمی توانسته برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفا کمک کرده که این شرکتی بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عاید از فروش محصولات خود را دریافت کند.

وی افزوده در این بانک که در مالزی است، برای مشتریان محصولات این شرکت گشایش اعتبار می شده و محصولات این شرکت مستقیما – و نه از طریق شرکت وابسته به او- به خریداران عرضه می‌شده است و درآمد حاصل از فروش هم مستقیما به حساب شرکت زیرمجموعه وزارت نفت واریز شده است.

آقای زنجانی گفت که به دلیل تحریم های علیه او و بانکی که او در آن فعال بوده و شرکت زیر مجموعه وزارت نفت در آن حساب داشته، انتقال این پول به ایران فعلا با مشکلاتی همراه است.

او می گوید که در دو سه سال گذشته بیش از ۱۷ میلیارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل کرده است.

آقای زنگنه روز سه شنبه ۱۹ شهریور گفت که بابک زنجانی، بیش از دو میلیارد دلار حاصل از فروش نفت ایران را به خزانه دولت واریز نکرده و وزارت نفت و مجلس ایران در حال پیگیری این مساله هستند.

وی گفت که آقای زنجانی معتقد است که این پول به حسابش ریخته شده اما این حساب از طرف آمریکایی‌ها مسدود شده است.

اما آقای زنجانی در واکنش به این جمله گفت که این حساب و موجودی آن توسط هیچ کشور و نهادی مسدود نشده و صرفا مانع اصلی انتقال این پول به ایران این است که وزارت نفت می خواهد موجودی این حساب به حساب های وزارتخانه و یا بانک مرکزی واریز شود که به گفته آقای زنجانی عملا به دلیل تحریم های بین المللی انتقال سویفتی این مبلغ به آن حساب‌ها امکانپذیر نیست.

او می گوید به محض اینکه شرکت هنگ کنگی وابسته به وزارت نفت حسابی را معرفی کند که برای انتقال سویفتی مشکلی نداشته باشد، بلافاصله این پول را به آن حساب منتقل خواهد کرد.

نام بابک زنجانی در پی اختلاف میان رییس جمهوری و رییس مجلس ایران به طور گسترده ای در رسانه های این کشور مطرح شد. آقای احمدی نژاد با پخش فیلمی در صحن مجلس ایران، فاضل لاریجانی، برادر رییس مجلس را به لابی گری برای آقای زنجانی نزد سعید مرتضوی، رییس سازمان تامین اجتماعی متهم کرد. بر اساس این فیلم، فاضل لاریجانی قصد داشته در ازای دریافت پول و امکانات مالی، از نفوذ و اعتبار برادران خود در رأس قوه قضاییه و قوه مقننه استفاده کند تا فعالیت‌های اقتصادی بابک زنجانی تسهیل شود. فاضل لاریجانی این ادعا را تکذیب کرده است. همچنین نزدیک به شش ماه پیش وزارت دارایی آمریکا از افزوده شدن نام بابک زنجانی به فهرست تحریم های اعمال شده علیه ایران خبر داد. آمریکا آقای زنجانی و موسسه های مرتبط با او را به پولشویی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه ایران متهم کرده است. نام بابک زنجانی همچنین در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که اواخر سال ۲۰۱۲ علیه ایران وضع شد، نیز به چشم می‌خورد. اتحادیه اروپا آقای زنجانی را یکی از مهره‌های اصلی در معاملات نفتی ایران و انتقال پول‌های حاصل از فروش نفت به داخل ایران دانسته است.