با موافقت رهبر ایران، پرونده حصر خانگی کروبی و موسوی به شورای‌عالی امنیت ملی می‌رود

پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه شنبه علی شمخانی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب کرد، اینک وبسایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، به نقل از محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، دبیرکل حزب، گزارش کرد که رهبر جمهوری اسلامی با ارجاع موضوع بازداشت خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی به شورای‌عالی امنیت ملی موافقت کرده است. اواخر بهمن سال ۸۹ میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از مردم برای شرکت در یک راهپیمایی در جهت اعلام همبستگی با معترضان مصری دعوت کردند که به بازداشت آنها و حصر خانگی‌شان منجر شد. خانم کروبی پس از مدتی از بازداشت خارج شد.

روز گذشته محمدتقی کروبی در یادداشتی در فیس‌بوک خود یادآور شده است که چند هفته پیش، خبرهائی از دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن دیدار پایان دادن به وضعیت حصر و حبس غیرقانونی رهبران جنبش سبز مورد توجه رییس مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت.

محمدتقی کروبی افزوده بود که رهبری موافقت خود را با ارجاع این پرونده به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کردند تا این شورا، با دبیر جدید، به موضوع حبس غیرقانونی ورود ماهوی داشته باشد.

فرزند مهدی کروبی در ادامه یادداشت خود با استقبال از انتصاب علی شمخانی، وزیر پیشین دفاع، به سمت دبیری شورای‌عالی امنیت ملی و تقدیر از سوابق او، این انتصاب را امیدی برای رفع حصر رهبران دربند دانسته و آرزو کرده است که همه زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد شوند.

این وب‌سایت همچنین یادآور شده است که نزدیک به ٩٥٠ روز از بازداشت خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گذشته است.

در مورد مبنای قانونی بازداشت خانگی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد اطلاعاتی منتشر نشده و برخی مقامات حکومتی گفته‌اند که تصمیم‌گیری در این مورد بدون مراجعه به مراجع قضایی و توسط آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته است. در صورت صحت خبر مربوط به ارجاع این موضوع به شورای عالی امنیت ملی، که یک نهاد غیرقضایی است، احتمالا بازداشت خانگی این دو نفر مبنای قضایی نداشته و به خواست رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

سحام نیوز در مورد انتصاب علی شمخانی نیز به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، گفته است که شمخانی از جمله افرادی است که طی چهار سال اخیر حاضر نشد تحت فشار افراد تمامیت‌خواه، از مسیر مردم و راهی که مهدی کروبی و میر حسین موسوی آن را رهبری می‌کردند، تبری جوید.

اشاره این وب‌سایت به خودداری علی شمخانی از محکوم کردن حرکت به رهبری آقایان کروبی و موسوی به عنوان «فتنه» بوده است.

در پی اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و خبر پیروزی استثنایی محمود احمدی نژاد، آقایان موسوی و کروبی، نامزدهای دیگر این انتخابات، نتیجه اعلام شده را غیرقابل قبول خواندند. همچنین در اعتراض به آنچه که معترضان تقلب شدید در این انتخابات می‌خواندند، تظاهرات گسترده خیابانی برگزار شد که واکنش تند خامنه‌ای و برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی را در پی آورد. خامنه‌ای، که حمایت خود را از نتیجه انتخابات اعلام کرده بود، با آغاز تظاهرات اعتراضی، ضمن تاکید بر همسویی فکری خود با رییس جمهوری، معترضان را مورد سرزنش و تهدید قرار داد. انتخاب روحانی و انتصاب شمخانی امید به آزادی رهبران اعتراضات انتخاباتی را افزایش داده است.