افزایش نگرانی‌های غرب نسبت به «توافق محرمانه هسته‌ای» مسکو و تهران

در پی افزایش نگرانی‌های غربی از همکاری نظامی ایران و روسیه در زمینه‌های موشکی و هسته‌ای، روزنامه «گاردین»، دوشنبه ۲۶ شهریور از نگرانی شدید کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وجود یک توافق هسته‌ای مخفی میان مسکو و تهران خبر داد.

بر اساس این توافق‌نامه، ایران در ازای موشک‌های بالستیکی که به گفته غرب، تهران برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار مسکو قرار داده است، به فناوری‌های پیشرفته‌ای در زمینه هسته‌ای دست خواهد یافت.
این روزنامه بریتانیایی در گزارش خود نوشته است که مسکو و تهران هر دو طرف این موضوع را تکذیب کردند.

طبق این گزارش، نگرانی کشورهای غربی بیشتر بر این محور متمرکز است که روسیه در ازای موشک‌های بالستیکی که اخیراً از تهران به دست آورده، اسرار هسته‌ای را به ایران بدهد اگر چه دو کشور ایران و روسیه این موضوع را رد می‌کنند.

به نوشته این روزنامه نگرانی‌های و احساس خطر کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران زمانی افرایش یافته که تهران توانایی خود را برای غنی‌سازی کافی اورانیوم افزایش داده تا به هدف خود برای ساخت بمب هسته‌ای دست یابد.

بر اساس منابع اطلاعاتی غرب، ایران چهار مقادیر قابل توجه‌ای از اورانیوم ذخیره شده را انباشته کرده است که «هر کدام از آنها می‌تواند برای ساخت یک بمب هسته‌ای استفاده شود.»

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی مبنی بر توقف ساخت سلاح هسته‌ای در ازای کاهش تحریم‌ها با آمریکا و سایر کشورهای غربی دست یافت، اما در سال ۲۰۱۸ این توافق توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا کنار گذاشته شد و ایران با نقض محدودیت‌های مقرر شده برای میزان غنی‌سازی اورانیوم به نقض متقابل توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ پاسخ داد.

مدتی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ایران فروش پهپادهای بالدار، مدل شاهد دلتا را به مسکو آغاز کرد و روسیه با آن پهپادها تأسیسات حیاتی و زیر بنایی اوکراین را هدف قرار داد. ایران در آوریل گذشته حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل انجام داد که ایالات متحده و بریتانیا به کمک اسرائیل اغلب آنها را سرنگون کردند.