استرالیا پنج مقام ایرانی دخیل در سرکوب معترضان را تحریم کرد

در دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دولت استرالیا علیه پنج تن از مقامات ارشد امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های مالی و ممنوعیت مسافرتی وضع کرد.
پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، روز دوشنبه، ۲۶ شهریور، اعلام کرد افراد تحریم شده از جمله آن دسته از مقامات جمهوری اسلامی هستند که «در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران شراکت داشتند».

مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ از سوی گشت ارشاد در تهران به دلیل آن‌چه نیروهای گشت «حجاب نامناسب» او نامیدند، بازداشت و مرگش روز ۲۵ شهریور پس از بستری شدن او در بیمارستانی در تهران اعلام شد.

وزارت خارجه استرالیا در بیانیه خود در دومین سالگرد جان باختن مهسا تأکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران به‌ویژه برای زنان و دختران «وخیم است».
این بیانیه یادآوری کرده که مقامات جمهوری اسلامی برای اجرای قوانین حجاب اجباری از طریق افزایش نظارت و اذیت و آزار زنان و دختران ایران یک کارزار هدفمند را از مدتی پیش آغاز کرده‌اند. اشاره این بیانیه به تلاش حکومت ایران برای نهایی کردن قانون موسوم به «حجاب و عفاف» است.
وزارت خارجه استرالیا اضافه کرد که فعالان حقوق زن ایران همچنان در زندان هستند و صدور احکام اعدام نیز ادامه یافته است.
خانم وانگ نوشت تحریم‌های تازه نشانه «تعهد دولت در پاسخ‌گو کردن ایران در قبال نقض حقوق بشر و سایر اقدامات بی‌ثبات‌‌کننده است».
او تأکید کرد که استرالیا «در مبارزه زنان و دختران ایران برای برابری و توانمند شدن کنارشان ایستاده است».

با احتساب تحریم‌های تازه اعلام شده، دولت استرالیا تاکنون علیه ۱۹۵ فرد و نهاد جمهوری اسلامی ایران، عمدتا نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران مقررات تحریمی وضع کرده است.

همزمان اپوزیسیون استرالیا تحریم‌های برقرار شده از سوی دولت آنتونی آلبانیزی را کافی ندانسته و خواهان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، مانند کشور متحد استرالیا، کانادا، شد.
به نوشته رسانه‌های استرالیا، سیمون بیرمنگهام، سخنگوی اپوزیسیون، در سالروز جان باختن مهسا امینی گفت زنان و دختران ایرانی در دو سال اخیر مدام در مبارزه برای تحقق حقوق اولیه انسانی خود شجاعت نشان دادند و اقدامات استرالیا باید بیانگر این شجاعت باشد.
سناتور بیرمنگهام با تأکید بر حمایت از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، گفت باید اقدامات قوی‌تری از طریق حمایت دو حزبی (ائتلاف دولت و اپوزیسیون) انجام شود.
این چهره مخالفان دولت یادآوری کرد که مجلس سنای استرالیا در گزارش تحقیقی خود توصیه به تروریستی نامیدن سپاه پاسداران کرده است.

هزاران تن از ایرانیان ساکن استرالیا در نخستین ماه‌های اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در شهرهای مختلف این کشور تجمع‌های اعتراضی پیاپی برگزار می‌کردند و وضعیت زندگی مردم و به‌ویژه زنان و دختران ایران را برای رسانه‌های استرالیایی توضیح می‌دادند.