واژگون شدن مرموز ناوشکن ارتش جمهوری اسلامی

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس روز یکشنبه ۱۷ تیر گزارش داد که ناو سهند در حال تعمیر در اسکله به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داده که به علت محدودیت عمق ساحل، بازگشت ناو به حالت تعادل در حال انجام است.
بر اساس اعلام ارتش در پی این حادثه چند نفر زخمی شدند که برای طی درمان به بیمارستان اعزام شدند.
کمی قبل از آن، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نوشت که علت حادثه احتمالا «اشکال در مخزن توازن کشتی یا نفوذ آب پس از تعمیر شفت ناوچه در هنگام تعمیر» بوده است.
پیش از آن نیز، وبسایت روابط عمومی ستاد کل نیروی مسلح ایران این خبر را منتشر کرد، اما به جزئیات اشاره نکرد.

روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس اعلام کرد، «خوشبختانه به علت محدودیت عمق ساحل، بازگشت ناو به حالت تعادل به سرعت در حال انجام است.» همین منبع اعلام کرد «مجروحان سطحی این سانحه برای طی درمان به بیمارستان اعزام شدند.»

یک منبع آگاه می‌گوید: «ناوچه سهند پس از واژگونی به یک کشتی دیگر برخورد کرد و به بدنه هر دو خسارت سنگین وارد آمد. همچنین سیستم راداری ناوچه به شدت آسیب دید… به علت نفوذ آب داخل کابین‌ها سیستم الکترونیکی کشتی نیز آسیب جدی دیده که تعمیر آن ماه‌ها طول خواهد کشید.»

در سال‌های گذشته آمار سانحه برای شناورهای نظامی به ویژه نیروی دریایی ارتش بطور قابل توجهی افزایش داشته است. بخشی از این موارد به دلیل فرسودگی تجهیزات، پایین بودن کیفیت تولید یا مسائل فنی بود و برخی دیگر مربوط به کوتاهی و سهل‌انگاری، خطای غیرعمدی و در مواردی نیز خرابکاری بوده که اغلب در فضای رسانه‌ای روی آن سرپوش گذاشته شده است.

انفجار باتری یک زیردریایی در صنایع دریایی «شهید درویشی» وابسته به وزارت دفاع در تأسیسات «شهید درویشی» صنایع دفاع در بندرعباس که ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ رخ داد تعدادی کشته برجای گذاشت.

ناوشکن «دماوند» که از آن به عنوان مدرن‌‎ترین ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یاد می‌‌‎شد ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ به دلایل نامعلوم با موج‌‌‎شکنی در بندر انزلی برخورد کرد. ابتدا عنوان شد این سانحه به دلیل توفان رخ داد، سپس اعلام شد «نقص فنی» بوده اما منابع غیررسمی مدعی شدند روس‌ها سیستم ناوبری آن را دستکاری کردند. در این سانحه شش نفر از پرسنل کشته شدند.

برخی تحلیلگران می‌گویند این احتمال وجود دارد که افزایش سوانح مربوط به شناورهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی مرتبط با درگیری‌ها میان اسرائیل و جمهوری اسلامی باشد. هرچند اغلب این موارد از سوی مقامات اسرائیلی تأیید یا رد نمی‌شود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، ششم فروردین ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را به دلیل کمک‌رسانی به نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرد. جمهوری اسلامی تلاش کرده در سال‎های اخیر نمونه‎هایی از زیردریایی را با اتکاء به توان داخلی تولید کند که از جمله آن ساخت زیردریایی کلاس «غدیر» و «فاتح» بود که با تکتولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارند.

ناوچه سهند در حالی در اسکله بندرعباس غرق شد که شهرام دریایی فرمانده نیروی دریایی ارتش وعده اعزام شناورهای ارتش به «قطب جنوب» را داده بود. این مقام نظامی مدعی شده بود نیروی دریایی ارتش در اقیانوس آرام، اطلس و هند مرکز فرماندهی دارد.

بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی غربی، نیروی دریایی جمهوری اسلامی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های خارجی در دریای سرخ و باب‌المندب پشتیبانی می‌کنند.