گروه رسانه‌ای بعثه جمهوری اسلامی پس از یک هفته بازداشت از عربستان اخراج شد

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی از اخراج شش نفر از افرادی که آن‌ها را «اعضای گروه رسانه‌ای بعثه ایران» در مدینه نامیده، توسط عربستان سعودی خبر داد.
بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۹ خرداد منتشر شد، گروه یاد شده سه‌شنبه‌شب «بدون انجام اعمال حج» اخراج شدند.

در گزارشی تصویری که صداوسیمای جمهوری اسلامی از این خبر پخش کرد، پیمان جبلی، رئیس این سازمان، نشان داده شد که در فرودگاه امام از افراد اخراج‌شده استقبال کرد.

او در مصاحبه با تلویزیون حکومتی ایران از بازداشت چند ساعته و اخراج شش خبرنگار و برنامه‌ساز گروه رسانه‌ای «بعثه ایران»، وابسته به علی خامنه‌ای، از عربستان سعودی خبر داد.
جبلی گفت این «گروه رسانه‌ای» سه‌شنبه هفته پیش در حال «انجام کارهای معمولی و ضبط تلاوت قرآن در مسجدالنبی» بودند که از سوی عربستان سعودی دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی، به بازداشتگاه پلیس مرکزی مدینه منتقل شدند.

این شش نفر که پیمان جبلی، رییس صدا و سیما، آنان را اعضای «گروه رسانه‌ای بعثه جمهوری اسلامی در مدینه» معرفی کرد، صبح روز چهارشنبه نهم خرداد به تهران بازگشتند.
رسانه‌ها یا منابع رسمی ایران درباره بازداشت یک هفته‌ای این افراد اطلاع‌رسانی نکرده بودند.
سلیم غفوری (مدیر پیشین شبکه افق)، شفیع شعله‌کار، مهدی مویدی، مهدی امیری، پوریا سلیمان‌زاده و علیرضا تابان، نام شش عضو این گروه رسانه‌ای است.
بر اساس گزارش‌ها، آنان شامگاه سه‌شنبه با پروازی غیر ایرانی به دوبی منتقل شدند و صبح چهارشنبه با یک پرواز ایرانی به تهران بازگشتند.

جبلی درباره علت بازداشت آنان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این گروه رسانه‌ای شامگاه سه‌شنبه هشتم خرداد بدون «انجام اعمال حج»، از عربستان سعودی اخراج شدند.
به گفته رییس سازمان صدا و سیما، این اخراج در حالی انجام گرفت که «مراجع رسمی» جمهوری اسلامی مانند وزارت امور خارجه، نمایندگی خامنه‌ای در امور حج و سفارت جمهوری اسلامی در عربستان سعودی پیگیر موضوع بودند.
او با تاکید بر اینکه «مراحل قانونی پیگیری موضوع انجام خواهد شد»، گفت: «همکاران ما هر سال به صورت قانونی به حج اعزام می‌شوند و این ماجرا برای ما هم عجیب بود چون در سال‌های پیش شاهد چنین اتفاقی نبودیم.»

جزییات بیشتر در مورد فعالیت‌های این گروه که سبب بازداشت و اخراج آنها از عربستان شده تاکنون منتشر نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی هر ساله از طریق نهاد حکومتی «بعثه» که وابسته به علی خامنه‌ای است و مسئولیت هدایت و هماهنگی حجاج ایرانی را برعهده دارد برنامه‌های سیاسی و مذهبی را برگزار می‌کند که حواشی زیادی را در پی دارد و بارها با اعتراض دولت سعودی روبه‌رو شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی درباره این موضوع نوشت که «دیگر خبرنگاران» در سفر حج و همچنان در عربستان سعودی هستند و مشکلی برایشان پیش نیامده است.
خبرگزاری صدا و سیما نیز نوشت پلیس سعودی دو روز بعد از بازداشت این گروه رسانه‌ای، یک خبرنگار شبکه العالم و یک خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما را «بدون اینکه اقدامی انجام داده باشند، هنگام پیاده شدن از خودرو برای حضور در مراسم دعای کمیل در هتل محل اقامت زائران ایرانی»، دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کرد. صدا و سیما درباره سرنوشت آن دو خبرنگار توضیحی نداد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۷ فروردین‌ خواستار سیاسی‌کردن حج امسال از سوی زائران ایرانی در عربستان شد و گفت که از نظر او «حج امسال، حج برائت است».

او در حالی این درخواست را در دیدار با کارگزاران حج بیان کرد که برگزاری تجمع‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران در عربستان در جریان مراسم حج، موسوم به «برائت از مشرکین»، طی دهه‌های گذشته همواره موجب تنش بین تهران و ریاض شده است.

جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته همواره با حکومت عربستان به‌دلیل رویکرد متفاوت دو کشور در قبال مسائل منطقه دچار اختلاف بوده‌اند.

روابط دو کشور در پی حمله حامیان تندروی جمهوری اسلامی ایران به سفارت و کنسولگری این عربستان در تهران و مشهد، در ۱۲ دی‌ ۱۳۹۴ قطع شد. با این حال، دو کشور از اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری چین روابط خود را از سر گرفتند.

حضور حجاج ایرانی در مراسم مذهبی حج در سال جاری و پس از ۹ سال وقفه به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور بار دیگر از سر گرفته شد.