حمله موشکی حوثی‌ها به کشتی تجاری یونانی در دریای سرخ

با ادامه حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، ارتش آمریکا از اصابت چند موشک این گروه به یک کشتی‌‌ باری خبر داد.
فرماندهی مرکزی آمریکا، موسوم به «سنتکام»، چهارشنبه ۹ خرداد اعلام کرد که حوثی‌ها پنج موشک بالستیک ضد کشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سوی دریای سرخ پرتاب کردند.
سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «سه موشک به کشتی تجاری «لاکس» که یک کشتی تجاری متعلق به یونان با پرچم جزیره مارشال است، اصابت کرد.»
سنتکام اعلام کرد این حمله آسیب جدی به لاکس وارد نکرد و این کشتی پس از حادثه به مسیر خود ادامه داد.

سنتکام در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که «نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت پنج پهپاد که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند را در آسمان دریای سرخ منهدم کردند.»

در همین رابطه یک منبع در نهاد امنیت دریایی نیروهای مشترک دولت یمن گفت: «پس از اقدام حوثی‌ها در شلیک به یک کشتی تجاری، نیروهای بین‌المللی در دریای سرخ به رهبری آمریکا، مواضع نظامی حوثی‌ها را هدف قرار دادند.»
این منبع به خبرگزاری «العالم العربی» گفت که هواپیماهای آمریکایی و بریتانیایی تاسیساتی نظامی که گروه حوثی‌ها از آن موشکی را به سمت یک کشتی شلیک کرده بود، هدف حمله قرار دادند.
به گفته این منبع، حملات بریتانیا و آمریکا منطقه پرتاب موشک در غرب شهر حدیده را تخریب کرد و چندین کشته و مجروح برجای گذاشت.

حوثی‌ها نیز اعلام کردند مناطق تحت کنترل این گروه در حدیده از جمله «الجبانه» در غرب یمن، هدف حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی قرار گرفت.

همزمان، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا گزارش داد کاپیتان یک کشتی که در حال عبور از 33 مایل دریایی شمال غربی بندر مخا یمن بود، از اصابت موشک به این کشتی خبر داد.
این سازمان افزود که خدمه کشتی در سلامت کامل به سر می‌برند و کشتی به سوی نزدیکترین بندر حرکت کرد..

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا به کشتی‌های حاضر در منطقه توصیه کرد احتیاط کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش دهند.

از ۱۹ نوامبر سال گذشته تاکنون شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی، بیش از ۱۰۰ حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری در آبراه‌ بین‌المللی دریای سرخ انجام دادند.
حوثی‌ها ادعا می‌کنند کشتی‌های مورد هدف آنها اسرائیلی بوده یا عازم بنادر اسرائیلی‌اند. حملات تقریباً روزانه آن‌ها در دریای سرخ بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرد مسیرهای طولانی‌تر و پر هزینه‌‌تری را در اطراف آفریقا طی کنند.