روسیه میخواهد سالانه ۶ هزار پهپاد شاهد تولید کند

رسانه وال استریت ژورنال هشتم خرداد گزارش داد که روسیه قصد دارد سالانه ۶ هزار هواپیمای بدون سرنشین شاهد، علاوه بر پهپادهای نظارتی، در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در تاتارستان تولید کند.
بنا بر این گزارش،‌ ارتش روسیه از پاییز ۲۰۲۲ از هواپیماهای بدون سرنشین ارزان اما موثر برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند. اکنون شواهد حاکی از آن است که روسیه در حال افزایش تولید داخلی نسخه خود از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت جمهوری اسلامی با تکیه بر قطعات چینی و فناوری‌های ایرانی است.

رسانه‌های غربی مانند نیویورک تایمز هزینه هر پهپاد شاهد-۱۳۶ را تا ۲۰ هزار دلار گزارش کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال نوشت که مسکو در اواخر سال ۲۰۲۲ قراردادی را با تهران برای ساخت کارخانه تولید پهپادهای داخلی در تاتارستان امضا کرده و متعهد به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به‌شکل شمش طلا شده است.
براساس گزارش تازه منتشرشده در وال‌استریت ژورنال، به نظر می‌رسد که تولید پهپاد در تاسیسات آلابوگا در ماه آوریل از برنامه تولید خود جلوتر بود، به طوری که بنا بر اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، ۴ هزار و ۵۰۰ پهپاد شاهد تولید کرده است.

براساس اطلاعات نظامی اوکراین و یک مامور سابق سوری، نیروهای روسی در حال حاضر با مربیان سپاه پاسداران و حزب‌الله تحت حمایت ایران، در حال یادگیری کار با پهپادها در سوریه‌اند.

این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا همچنین پهپادهای شناسایی مانند «آلباتروس ام۳» (M3 Albatross) تولید می‌کند که اطلاعات عکاسی دقیقی از مواضع و تحرکات اوکراینی در خط مقدم جمع‌آوری کرده است.

سازنده این پهپادها ادعا کرده است که آنها به دفع تلاش‌های اوکراین برای حمله به استان بلگورود در مرز مشترک با روسیه کمک کردند.

در مقاله وال‌استریت ژورنال آمده است که روسیه به کارگران ماهر برای مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین نیاز دارد تا تولیدش را بیشتر کند، بنابراین، مسکو شروع به جذب متخصصان، عمدتا دانشجویان دختر جوان آفریقایی کرده است. گفته می‌شود که به دانشجویان آفریقایی سه برابر دستمزد در روسیه، بلیط هواپیما، اقامت رایگان و مدرک دانشگاهی پیشنهاد می‌شود تا این شغل را بپذیرند.

در این گزارش، به نقل از مقامات اوگاندا، نوشته شده است که بیش از هزار زن از سراسر آفریقا به منطقه آزاد آلابوگا رفته‌اند، و احتمالا هزار دانشجوی دیگر در سال ۲۰۲۴ به این منطقه خواهند پیوست.

تلاش برای افزایش تولید پهپادها در شرایطی است که ارتش اوکراین پی‌درپی به تاسیسات روسیه در جمهوری تاتارستان حمله می‌کند.