گزارش خبری: مرگ روزانه ۶ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به افزایش حوادث ناشی از کار در کشور، از مرگ روزانه ۶ کارگر در حین کار در ۹ ماهه اخیر خبر داد.
بر اساس این گزارش محمود خدادوست روز گذشته در گفتگویی با بیان اینکه سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت و برق گرفتگی از عمده‌ترین دلایل مرگ در حوادث کار هستند، تعداد کل کارگران کشته شده در حین کار را یکهزار و ۵۵۹ نفر دانست.
به گفته این مقام دولتی، استان‌های تهران با ۳۶۰ نفر، خراسان رضوی با ۱۲۵ نفر و فارس با ۹۷ نفر بیشترین آمار تلفات ناشی حوادث کار را داشته‌اند.
هر چند که بر اساس آمار فرار از بیمه، عدم نظارت و فقر آموزش و فرهنگ از سوی کارفرما علل اصلی حوادث اینچنینی محسوب می‌شود اما باید در نظر داشت که نداشتن امنیت شغلی و معیشت کارگران سبب شده که بسیاری از نیروهای مبتدی در مشاغل تخصصی قرار بگیرند و بدون رعایت نکات ایمنی دچار حادثه شوند.
این در حالیست که در طول سالیان اخیر فعالان صنفی کارگری همواره با متهم کردن مقامات جمهوری اسلامی در خصوص ارائه آمار دقیق کارگرانی که در حین کار دچار حادثه می‌شوند، مسوولان را به «پنهان‌کاری با هدف نمایش ندادن واقعیات جامعه» متهم کرده‌اند.
چندی پیش علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون وزارت کار با طرح این ادعا که «شمار حوادث کار در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است»، با تکذیب آمار پزشک قانونی، اعلام کرد که شمار کشته شدگان ناشی از حوادث کار ۷۱۱ نفر است. موضوعی که به اعتقاد کنشگران و فعالان صنفی، صرفا یک عددسازی است و واقعیت ندارد.
هر ساله آمار حوادث کارگری را عمدتا سه نهاد حکومتی تامین اجتماعی، پزشکی قانونی و اداره کل بازرسی کار اعلام می‌کنند که معمولا هیچ زمانی این آمارها با یکدیگر مطابقت ندارد. با این حال کارشناسان و تحلیلگران تنها آمار پزشکی قانونی را به واقعیت نزدیک می‌دانند.
از سوی دیگر بر اساس گزارش نهادهای مستقل و تشکل‌های کارگری گفته می‌شود که بسیاری از آمارهای حوادث به دلیل ترس، ارائه داده نمی‌شوند. بر اساس گزارش یک نهاد مستقل در سال ۱۴۰۱ در مقابل محیط‌های کاری که در آن‌ها تعداد کارگر مشارکت‌کننده بیشتر است، ۶۴ درصد حوادث ایمنی و ۵۸ درصد حوادث منجر به راهی شدن به بیمارستان کمتری گزارش‌ شده است.
به نظر می‌رسد وضعیت بد معیشتی به خصوص در قشر کارگران رابطه مستقیمی با حوادث کارگری و نیز افزایش تلفات دارد. فعالان کارگری بارها نسبت به «عادی شدن» حوادث ناشی از کار هشدار داده و معتقدند این روند به زیان کارگران اصلا مورد اعتنای مسولان قرار نمی‌گیرد. مسوولانی که همواره با عددسازی و پاک کردن صورت مسئله سعی در نادیده گرفتن مشکلات مردم دارند.
طی سال‌های گذشته با افزایش تورم و هزینه‌ها، کارفرمایان بودجه مورد نیاز برای ایمنی استاندارد و بالا بردن ایمنی محل کار را کاهش داده و این موضوع بر افزایش آمار حادثه در محل کار موثر بوده است.
در حال حاضر ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار رتبه ۱۰۲ را در میان کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است و به هر روی باید دید تا چه زمانی باید به دلیل فقر مالی و فرهنگی و آموزشی شاهد از دست رفتن جان شهروندان باشیم.