گسترش تحریم‌های جمهوری اسلامی با موافقت اتحادیه اروپا

در پی موافقت وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با گسترش تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه ٣ اردیبهشت، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تصمیم مشترک ۲۷ وزیر خارجه این اتحادیه مأموریت یافت تا پیشنهادات مشخصی را برای تشدید تحریم جمهوری اسلامی تهیه و ارائه کند.
این تحریم‌ها باید ناظر بر محدودسازی تجارت با جمهوری اسلامی باشند، به گونه‌ای که این کشور در ساخت و توسعه پهپادها و موشک‌های خود با مشکل روبه‌رو شود. علاوه بر این باید تحریم متوجه اشخاص، نهادها و شرکت‌هایی شود که در تولید پهپادها و موشک‌ها و نیز ارسال آنها برای نیروهای شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی در منطقه مشارکت دارند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت توافقی سیاسی برای گسترش تحریم‌ها علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی و بسط این تحریم‌ها به برنامه موشکی و انتقال احتمالی موشک‌ها به روسیه حاصل شده است. تحریم‌های جدید، صادرات قطعات مورد استفاده در تولید موشک‌های بالستیک و پهپاد از اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند.
به گفته جوزپ بورل، تحریم‌های جدید فراتر از روسیه است و تحویل پهپاد و موشک به نیابتی‌های جمهوری اسلامی را نیز ممنوع می‌کند.
او با اشاره به توافق قبلی اتحادیه اروپا بر سر تحریم‌ پهپادی و موشکی ایران در ارتباط با همکاری این کشور با روسیه در جنگ با اوکراین، گفت که حالا حوزه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی باید بر اساس تصمیم جدید به کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ گسترش یابد.
آقای بورل به درخواست برخی از اعضای اتحادیه در خصوص تروریستی نامیدن سپاه پاسداران و تحریم آن اشاره نکرد.
این در حالی است که وزیر خارجه بلژیک در آستانه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ اعلام کرده بود که کشورش خواهان تحریم سپاه پاسداران است
حاجا لحبیب روز دوشنبه گفت تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران باید سپاه پاسداران را نیز شامل شود. او در همین حال اظهار داشت هنوز بر سر این‌که کدام مبنای قانونی می‌تواند اساس افزودن سپاه پاسداران به تحریم‌های اتحادیه به عنوان یک گروه تروریستی باشد، توافقی حاصل نشده است.
وزیر خارجه اتریش نیز پیش از آغاز این نشست گفت از گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران به دلیل نگرانی از تحویل آنها به روسیه و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. او افزود که انتظار دارد روز دوشنبه یک «توافق سیاسی» صورت گیرد.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا، پستی به زبان فارسی در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، گفت: تصمیم مهم اتحادیه اروپا امروز برای تحریم برنامه‌های تسلیحاتی رژیم ایران با پیامی روشن به مقامات رژیم ایران. شکست سیاسی اینگونه است و این تازه آغاز کار است.

بعد از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در روز ۲۵ فروردین که در جریان آن بیش از ۳۰۰ پرتابه از جهت‌های مختلف به سوی این کشور شلیک شد، اتحادیه اروپا درباره رشته‌ تحریم‌هایی برای گسترش محدودیت تولید پهیادهای جمهوری اسلام و نیز ایجاد دشواری در ساخت موشک از سوی این کشور به توافق رسید.

برآورد می‌شود که جمهوری اسلامی دارای بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه است، با بیش از سه هزار موشک که تا ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند. در هفته گذشته پایگاهی در اصفهان مورد حمله موشکیقرار گرفت که به اسرائیل نسبت داده شد. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که محل مورد حمله مرکز تحقیق و توسعه و انبار موشکی ایران بوده است. برخی رسانه‌ها اما آن را مرکز دفاع ضدهوایی برای مراقبت از تاسیسات هسته‌ای مستقر در اصفهان ذکر کرده‌اند.
گرچه بخش عمده تولید موشکی و پهپادی ایران بومی است، ولی این کشور مثل گذشته به قطعات و اجزایی از خارج نیز نیازمند است. در همین رابطه جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته شبکه‌ای پیچیده از خرید و فروش این قطعات ایجاد کرده است که از طریق آن می‌تواند به کالاهایی فنی دست یابد که دارای استفاده دوگانه، هم برای مصارف غیرنظامی و هم کاربرد در عرصه نظامی، هستند. با کمک این شبکه پیچیده ایران تحریم‌های بین‌المللی را دور می‌زند. تصمیمات جدید در اروپا و آمریکا ناظر بر دشوارساختن این دور زدن‌هاست.
بخشی از موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران برای شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی در منطقه، مثل حوثی‌ها، حماس و حزب‌الله لبنان ارسال می‌شود که همگی وجه مشترکشان دشمنی با اسرائیل است.