محکومیت حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه حمله اخیر به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه را محکوم کرد. متیو میلر اظهار داشت: ما به طور حتم حمله یکی از گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران به نیروهای ایالات متحده در سوریه را محکوم می‌کنیم.
وی سپس عنوان کرد که وجه «نگران‌کننده» ماجرا این است که این حمله تنها ساعاتی پس از بازدید محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از واشینگتن انجام گرفته است.
میلر با اشاره این همزمانی گفت: بنابراین به نظر می‌رسد روشن باشد که ایران احترامی برای حق حاکمیت عراق قائل نیست.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: ما به ایران خاطرنشان کرده‌ایم، به گروه‌های نیابتی ایران هم کاکلا خاطرنشان کرده‌ایم که از منافع خود دفاع می‌کنیم، از نیروهای خود دفاع می‌کنیم و باید این را بدانند.

منابع عراقی ۳ اردیبهشت از شلیک پنج موشک از شهر مرزی زمار عراق به سمت یکی از پایگاه‌های آمریکا در حسکه سوریه خبر دادند. گروه شبه نظامی “کتائب حزب‌الله عراق” وابسته به جمهوری اسلامی مسئولیت حمله به نیروهای آمریکایی را برعهده گرفت و در پیامی هشدار آمیز این حمله را “آغاز ماجرا ” خواند.
پس از این حمله یک مقام ارتش آمریکا گزارش کرد حمله موشکی کتائب حزب‌الله ناموفق بوده و به هیچ یک از نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است.
این حملات یک روز پس از انفجاری مهیب در یکی از پایگاه‌های نظامی متعلق به گروه شبه‌نظامی”حشد‌الشعبی” در عراق وهمزمان با سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن و دیدار او با رئیس جمهوری آمریکا رخ داد.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین در ارتباط با تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی و اسرائیل گفت: اولویت اصلی آمریکا از آغاز این درگیری، جلوگیری از گسترش و تشدید آن است.
متیو میلردر ادامه گفت ایالات متحده به تلاش ‌برای متقاعد کردن طرف‌های درگیر برای پرهیز از گسترش تنش‌ها ادامه می‌دهد زیرا تشدید تنش در منطقه به سود هیچ طرفی نیست.