پاسخ تلافی جویانه یا هشدار اسرائیل به جمهوری اسلامی؟

پس از آنکه حوالی ساعت ۴ بامداد امروز چند صدای انفجار در آسمان اصفهان شنیده شد برخی منابع و گزارش‌های رسانه‌ای از شنیده شدن صدای چند انفجار در اصفهان در بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین خبر دادند. براساس این گزارش‌ها، صدای انفجارهایی هم در استان سویدا در جنوب سوریه و در نزدیکی بغداد و استان‌ بابل عراق شنیده شده است.
یک مقام ارشد آمریکایی هم به خبرنگار شبکه ای بی سی گفته که اسرائیل با موشکی به سایتی در ایران حمله کرده است. این مقام اشاره‌ای به زمان و مکان اصابت موشک نکرده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان در این کشور، فعال شده است. شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی تأیید کرد که گزارش‌ها در ایران ناشی از حمله‌ی متقابل اسرائیل به ایران است.
از سوی دیگر، نیویورک تايمز به نقل از دو مقام دفاعی اسرائیل حمله هوایی ارتش این کشور به ایران را تایید کرد.
همزمان شبکه ای‌بی‌سی آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد «موشک‌های اسرائیل به سایتی در ایران اصابت کرده است.»
خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا در خبر دیگری اعلام کرد: دو مقام آمریکایی در گفتگو با سی‌بی‌اس تایید می‌کنند که یک موشک اسرائیلی به مکانی در ایران اصابت کرده است.
براساس گزارش بلومبرگ آمریکا پیشتر، از اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل آگاه شده بود. روزنامه «جروزالم پست» هم در ساعت‌های اوليه بامداد ۳۱ فروردین در گزارشی از انفجار در جنوب سوريه و عراق و همچنین اصفهان خبر داد. رسانه‌های دولتی سوریه، حملات هوایی علیه بعضی مراکز ارتش سوریه در سویدا و درعا در جنوب این کشور را تایید کردند.

تلویزیون دولتی ایران در پوشش خبری این اتفاق‌ها اعلام کرد تاسیسات اتمی اصفهان «در امنیت کامل است» و برگزاری نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد.
هم‌زمان شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی با تایید «حمله اسرائیل» به ایران گفت هدف حمله، تاسیسات هسته‌ای نبوده است. سی‌ان‌ان همچنین به نقل از مقام‌های آمریکایی گفت که هدف‌های اسرائیل تأسیسات هسته‌ای یا غیرنظامی نبودند. این شبکه خبری بعدتر گزارش داد که یکی از هدف‌ها یک پایگاه راداری بوده است.
سه مقام ایرانی هم تایید کردند که حمله به یک پایگاه هوایی نظامی در نزدیکی شهر اصفهان بوده است. آنها نگفتند که حمله چگونه و از سوی چه کشوری صورت گرفته است. همه مقام‌های اسرائیلی و ایرانی به شرط ناشناس ماندن با نیویورک تایمز صحبت کردند.

جنیفر جاکوبز، گزارشگر ارشد کاخ سفید خبرگزاری بلومبرگ در پیامی در ایکس نوشت: مقام‌های اسرائیلی پیشتر امروز به ایالات متحده خبر داده بودند که بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده حمله تلافی‌جویانه خواهند کرد.
در همین حال روزنامه‌ی اسرائیلی جروزالم پست به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته که اسرائیل به دلایل استراتژیک» مسئولیت حمله‌ی امروز را نمی‌پذیرد و نمی‌دانیم چرا وزارت دفاع آمریکا اطلاعات این حمله را به رسانه‌های آمریکایی «درز داده است.
از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هیچ آسیبی به پایگاه‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. رافائل گروسی، رئیس این سازمان در صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به این خبر، از همه خواستار «خویشتنداری شدید» شد و تأکید کرد که تأسیسات هسته‌ای نباید در هیچ درگیری نظامی‌ای هدف قرار بگیرند.

در این میان مارکو روبیو سناتور ارشد جمهوری‌خواه در حساب کاربری خود ایکس وقوع انفجارهای بامداد جمعه در ایران را «هدیه تولدی برای خامنه‌ای» توصیف کرد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دو روایت تولد دارد یکی ۲۹ فروردین و دیگری ۲۴ تیر که در شناسنامه او درج شده است.
سناتور روبیو در یادداشتی دیگر هم نوشت اسرائیل توانایی انجام حملات علیه اهدافی در داخل ایران را بدون عبور هواپیماها از حریم هوایی سوریه و عراق و ورود به فضای هوایی ایران را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم اعلام کرد درپی گزارشهایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در آسمان، پروازهای خطوط هوایی بر فراز آسمان غرب ایران تغییر مسیر داده‌اند. این اقدام پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان رخ داده است.
طبق این گزارش، دو شرکت هواپیمایی امارات و فلای‌دوبی شروع به دور زدن حریم هوایی غرب ایران کرده‌اند. آسوشیتدپرس می‌گوید که این دو شرکت هیچ توضیحی ارائه نکرده‌اند، اما هشدارهای محلی به شرکت‌های هواپیمایی داده شده است که احتمالاً این منطقه از حریم هوایی ایران بسته باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی جمهوری اسلامی هم به رسانه‌های داخلی گفت: پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه ‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند.
اما ساعاتی بعد سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد با هماهنگی‌های انجام شده، محدودیت عملیاتی اعمال شده در برخی فرودگاه‌های کشور برطرف شده است.
براساس گزارش سایت رادار۲۴ آسمان ایران پس از انتشار اخباری مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، به سرعت در حال خالی شدن از پروازهای ورودی و خروجی است.
گزارشهای قبلی از تغییر مسیر پروازها در آسمان غرب ایران حکایت داشت.

پس از آن‌که برخی گزارش‌ها از وقوع انفجار همزمان در اصفهان، عراق و سوریه خبر دادند، العربیه به نقل از یک مقام امنیتی عراقی نوشت که هیچ هدفی در عراق مورد حمله قرار نگرفته است.
در پی گزارش‌ها از حمله اسرائیل به ایران، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد هیچ تغییری در دستورالعمل‌های امنیتی این کشور ایجاد نشده و هر گونه تغییری در این مورد به صورت علنی اعلام خواهد شد.
در ادامه خبرها جروزالم‌پست نوشت حمله اسرائیل به اصفهان به وسیله پهپاد یا موشک زمین به هوا انجام نشده است. این رسانه به نقل از منابع آگاه اسرائیلی نوشت این حمله از طریق «شلیک موشک‌های دوربرد از هواپیما» انجام گرفته است. حمله به نزدیکی سایت و تاسیسات اتمی اصفهان انجام شده است.
منابع آگاه به جروزالم‌پست گفتند اسرائیل با این ضربه پیامی آشکار به مقام‌های جمهوری اسلامی با این مضمون فرستاد که: «ما تصمیم گرفتیم این‌بار به سایت‌های هسته‌ای شما ضربه نزنیم اما می‌توانستیم همین جا بدتر از آن را انجام دهیم.»
بر اساس این گزارش، حمله به اصفهان نه فقط برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی، بلکه برای نشان دادن این امر بوده است که ایران چقدر در برابر حمله به سایت‌های هسته‌ای خود آسیب‌پذیر است.
این منبع آگاه تاکید کرد چنین حمله‌ای می‌تواند دوباره در هر زمان دیگری انجام شود.
جروزالم پست به نقل از این منابع، که هویت آن‌ها فاش نشده است، نوشت:‌ چشم در برابر چشم. دندان در برابر دندان. اسرائیل به عاملان حمله ایران پاسخ داد.
کانال ۱۲ اسرائیل اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور از نمایندگان خود در خارج از اسرائیل خواسته درباره حمله اصفهان با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنند.
شبکه «پرس‌ تی‌وی» به نقل از «منبع آگاه» نوشت، هیچ حمله‌ای از خارج کشور شهرهای ایران را هدف قرار نداده است.
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد، جمهوری اسلامی هدف حمله موشکی از خارج کشور قرار نگرفته است.
مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن تکذیب حمله موشکی می‌گویند پدافند هوایی این کشور «چند ریزپرنده» را در روز جمعه منهدم کرده است.
همچنین ساعت‌ها پس از حمله منتسب به اسرائیل که واکنشی به حمله شنبه شب جمهوری اسلامی بود، شبکه کان اسرائیل گزارش داد آماده‌باش در ارتش و دیگر نهادهای این کشور ادامه دارد.
گزارشگر نظامی این شبکه گفت مقامات اسرائیل احتمال می‌دهند که ایران از نشان دادن واکنش بیشتر خودداری کند.
یک «منبع امنیتی منطقه‌ای» نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفت حملات متقابل اسرائیل و جمهوری اسلامی پایان یافت و استنباط او این است که جمهوری اسلامی واکنشی نشان نخواهد داد.
در این میان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت مقامات جمهوری اسلامی این احتمال را بررسی می‌کنند که حمله از داخل ایران انجام شده و عواملی پهپادها را از خاک ایران به پرواز درآوردند.
گزارش‌ها همچنین حاکی از شنیده‌شدن صدای انفجار در تبریز در صبح روز جمعه است.