گفتگوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک به سر می برد، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا تصریح کرد: امیدوار هستیم آمریکا رژیم اسرائیل را متوقف کند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد؛ اما در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود.

مجری سی ان ان از وزیر خارجه جمهوری اسلامی سوال کرد: اسرائیل متعهد شده که حمله ایران را تلافی کند. آیا فکر می‌کنید می‌تواند همین امشب حمله کند؟
وزیر امور خارجه پاسخ داد: شنبه شب هفته جاری، ما به اقداماتی که در ماه‌های گذشته به‌ویژه دو هفته پیش، رژیم اسرائیل با حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام داد، پاسخی دادیم. پاسخ ما به رژیم اسرائیل به شکل محدود و حداقلی انجام شد. این در حالی بود که می‌توانستیم پاسخ سخت‌تری به رژیم اسرائیل بدهیم.
امیرعبداللهیان افزود: اعلام کردیم که پاسخ ما در چارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی اضافه کرد: پس از اقدام به دفاع مشروع، از طریق سفارت سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به کاخ سفید و دولت ایالات متحده آمریکا پیامی ارسال کرده‌ و طی آن تاکید شد که اگر رژیم اسرائیل بخواهد مجددا مرتکب خطایی شود، پاسخ ما سریع، قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که تنش و بحران در منطقه خاورمیانه توسعه پیدا کند؛ امیدواریم رژیم اسرائیل خطای قبلی را تکرار نکند.
سی ان ان سوال کرد: هنگامی که می‌گویید پاسخ تان حداکثری خواهد بود، از کلمه خطوط قرمز استفاده کرده‌اید. این خطوط قرمز چیست؟ حداکثر سطح چقدر است؟ شما از بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک‌های کروز در حمله استفاده کردید، سطح بالاتر چقدر است؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاسخ داد: خط قرمزی که رژیم اسرائیل از آن عبور کرد، حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. در این حمله ۷ مستشار نظامی رسمی ایرانی مبارزه با تروریسم با حمله موشکی رژیم اسرائیل کشته شدند، کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین نقض شد. رژیم اسرائیل از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک عبور کرد. امیرعبداللهیان ادامه داد: بلی حمله‌ای که ما در قالب دفاع مشروع انجام دادیم حداقلی بود، چرا که تنها به دو مرکز نظامی، یعنی پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز استخباراتی و امنیتی که از این دو مرکز علیه سفارت ما حمله موشکی رژیم اسرائیل صورت گرفت، پاسخ دادیم. ما غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم، مراکز اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار ندادیم، فقط دو مکان که از آنجا هواپیما F۳۵ پرواز کردند و از بلندی‌های جولان، سفارت ما را مورد حمله موشکی قرار دادند. این هدف حداقلی ما بود. اما این که در حالت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری ما چه خواهد بود، می‌توانم بگویم یک اقدام حداکثری پشیمان‌کننده؛ جزئیات اقدام حداکثری را نیروهای مسلح کشورم طراحی کرده‌اند. اما امیدوارم رژیم اسرائیل دچار خطا در محاسبه نشود.

سی ان ان در ادامه این مصاحبه از وزیر خارجه جمهوری اسلامی پرسید: اخیرا فشارهای مجدد بر زنان بخاطر داشتن حجاب صورت گرفته است. البته رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌ اخیر خود نیز به این موضوع اشاره کرده. منابع سی‌ان‌ان می‌گویند حضور پلیس امنیت اخلاقی در شهرهای مختلف ایران و خیابان‌ها افزایش داشته است. یک خانم که مایل نیست نام او برده شود، گفته است از امنیت خود می‌ترسد. وی به سی‌ان‌ان گفت که هفته پیش با همسرش در حالی که بدون روسری روی صندلی ماشین نشسته بوده، از پلیس پیامکی مبنی بر عدم رعایت قوانین حجاب دریافت کرد. این پیامک شامل شماره گواهینامه و سایر شناسه‌های وسیله نقلیه بود و حاوی این هشدار بود که در صورت نقض مجدد قوانین حجاب، خودروی وی توقیف خواهد شد. دو سال پیش اعتراض گسترده‌ای متعاقب مرگ مهسا امینی که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شده بود، بوجود آمد. فشارهای مجدد در حوزه حجاب چرا در حال حاضر پدید آمده‌ است و مجازات زنانی که قوانین حجاب را نقض می‌کنند چیست؟
امیرعبداللهیان گفت: حجاب یک موضوع کاملا جا افتاده و شناخته‌شده در فرهنگ ایران است. سیاست مبتنی بر رویکرد دوگانه از طریق تحریکات و مداخلات خارجی تلاش داشت تا در پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران، از ظرفیت زنان به‌عنوان یک اپوزسیون استفاده نماید.

امیرعبداللهیان ادامه داد، به نظرم امروزه موضوع حجاب زن ایرانی، مشکل ما در منطقه نیست. امروزه مشکل، کشتار بیش از ۳۴ هزار زن و کودک و مرد فلسطینی است و همه باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

امیرعبداللهیان در این مصاحبه سعی داشته که اوضاع بین‌المللی در رابطه با جمهوری اسلامی را خوب نشان دهد و جمهوری اسلامی را قدرت بزرگ منطقه عنوان کند، در حالی که جمهوری اسلامی چه از لحاظ سیاسی و چه از نظر اقتصادی در انزوای کامل بسر می‌برد.
همچنین زنان ایرانی با وجود سرکوب شدید حکومت همچنان بر سر حقوق اجتماعی خود با رژیم درگیر نبردی بزرگ هستند.