هشدار آمریکا به جمهوری اسلامی: برای از سرگیری حملات خود دنبال بهانه نباشید

شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه شب در پی نامه جمهوری اسلامی و درخواست روسیه درباره حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق جلسه تشکیل داد.
در ابتدای این جلسه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه ضمن محکومیت حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق، بر لزوم حفاظت از هیئت‌ها تاکید کرد. وی خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه شد و خاطر نشان کرد: هر گونه اشتباه محاسباتی منجر به درگیری گسترده تری در سوریه، لبنان، فلسطین و خاورمیانه خواهد شد. وی گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.
روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند و پیش از جلسه شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، حمله به کونسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را محکوم کرد. او از همه طرف‌های درگیر خواست نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند. گوترش در بیانیه‌ای هشدار داد: هرگونه محاسبات نادرست می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات، با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و خاورمیانه گسترده‌تر هستند.
زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، به ۱۵ کشور عضو این شورا گفت که حق ایران برای «پاسخ قاطع» به این حمله محفوظ است. او اسرائیل را متهم اصلی این حمله دانست و گفت در این حمله، حقوق بین‌الملل و از جمله مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی، نقض شده است. ارشادی از شورای امنیت خواست که این حمله را محکوم کند چرا که این حمله ممکن است منتهی به تشدید تنش‌ها در منطقه شود. معاون جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفت: آمریکا هم در تلاش برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه و حمایت از اسرائیل، مسئول این حمله است.
ارشادی در خطابه‌اش به شورای امنیت سازمان ملل گفت: اماکن دیپلماتیک ما در دمشق در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۴ مورد حملات تروریستی رژیم اسرائیل قرار گرفت. هفت حمله موشکی از بلندی‌های جولان اشغالی، به‌طور مشخص و عمدی اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از جمله ساختمان بخش کنسولی و اقامتگاه سفیر را مورد هدف قرار دادند. رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است.
در پاسخ به نماینده جمهوری اسلامی رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در صحن سازمان ملل متحد گفت که در حمله به ساختمان مجاور به کنسولگری ایران در دمشق نقشی نداشته است. و از ایران خواست واکنش تلافی جویانه نشان ندهد. وی به ایران هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی را در تلافی هدف قرار بدهند، آمریکا در دفاع از نیروهایش اقدام خواهد کرد.
رابرت وود گفت: در دفاع از نیروهای خود، تردید نخواهیم کرد و و هشدارهای قبلی را به ایران و نیروهای نیابتی‌اش تکرار می‌کنیم که از این وضعیت سوء استفاده نکنند. و دوباره تأکید می‌کنم، از حمله‌ای که در آن ما هیچ دخالت یا دانش پیشرفته‌ای نداشتیم – برای از سرگیری حملات خود به پرسنل آمریکایی استفاده نکنید.
نماینده آمریکا در شورای امنیت این را نیز افزود که هرگونه حمله تاییدشده به مراکز دیپلماتیک نگران کننده است و مأموریت‌های دیپلماتیک و دارایی‌های آنها و همچنین اقامتگاه‌های دیپلماتیک رسمی، به‌ویژه در زمان درگیری‌های نظامی باید محافظت شوند.
حملات نیروهای نیابتی نزدیک به جمهوری اسلامی، علیه نیروهای آمریکایی در منطقه در ماه فوریه پس از اینکه در حمله به پایگاهی در اردن سه سرباز آمریکایی کشته شدند، متوقف شدند.
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و همچنین حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت: این اقدامات باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه می‌شود. وی گفت: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است را به شدیدترین راه ممکن محکوم می کنیم. ما هیچ گاه حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم. وی تصریح کرد: مصونیت دیپلماتیک کارمندان سفارت باید بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین مورد احترام قرار بگیرد. این اولین اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در سوریه نبوده است، از ابتدای هفتم اکتبر تا به امروز شاهد چندین برابر شدن اقدامات اسرائیل علیه غیرنظامیان بوده ایم. نبنزیا گفت: طی چند ماه گذشته هواپیماهای اسرائیل، حملاتی را علیه فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه دمشق که دروازه ورود کمک های انسان دوستانه از سوی سارمان ملل متحد بوده است، هدف قرار داده است. برغم اینکه مقامات آمریکا بیانات بلند بالایی در این باره صادر می کنند، اما در برابر اقدامات اسرائیل سکوت می کنند.
معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این نشست با محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه نسبت به منجر شدن این اقدامات به آشوب‌های بیشتر در منطقه هشدار داد. نماینده چین گفت: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم می کند. وی اضافه کرد: بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم. او تصریح کرد: اقدام اسرائیل نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۸ وین است. نباید اجازه داد تا این دست اقدامات بی محابا علیه اماکن دیپلماتیک صورت پذیرد.
حمله هوایی روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق دست‌کم ۱۳ کشته بر جای گذاشت که هفت تن از آنها از اعضای ارشد سپاه پاسداران بوده‌اند، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه پاسداران و از اعضای فعال نیروی قدس سپاه پاسداران که فرماندهی این نیرو در سوریه و لبنان را بر عهده داشت.
جمهوری اسلامی در پی این حمله خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده و روسیه نیز به عنوان عضو دائم این شورا از این خواسته حمایت کرده بود.