حمله به کاروان آشپزخانه مرکزی جهانی، خشم بایدن، اسرائیل: اشتباها رخ داده

سازمان غیردولتی آشپرخانه مرکزی جهانی مستقر در واشینگتن روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که امدادگرانش که شهروندانی از بریتانیا، استرالیا، لهستان و فلسطینی‌های دوتابعیتی آمریکایی و کانادایی بودند، روز دوشنبه در یک حملهٔ اسرائیل در منطقه‌ای بدون درگیری در نوار غزه کشته شدند. درپی این حمله، مؤسسات خیریه جهانی مانند سازمان «آنرا» که به پناهندگان در سراسر خاورمیانه کمک می‌کند و پروژه امید، مستقر در ایالات متحده، که بر مراقبت‌های بهداشتی متمرکز است، روز چهارشنبه اعلام کردند فعالیت‌های خود در غزه را برای محافظت از کارکنان خود متوقف خواهند کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه گفت، از حمله هوایی اسرائیل به غزه که به کشته شدن ۷ امدادگر سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی انجامید خشمگین و دل‌شکسته شده و از اسرائیل خواست که تلاش بیشتری برای حفاظت از امدادگران بکند. بایدن تاکید کرد که تحقیقات اسرائیل پیرامون این حادثه باید سریع و مسئولانه باشد و نتایج آن نیز علنی شود. وی اظهار داشت: این حادثه وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم تنها حادثه مشابه نیست. این جنگ از نظر شمار امدادگرانی که کشته شده‌اند بدترین رخداد سالیان اخیر است. جو بایدن تصریح کرد که اسرائیل اقدامات کافی برای حفاظت از امدادگران یا غیرنظامیان در غزه انجام نداده است و ایالات متحده بارها از اسرائل خواسته در عملیات نظامی خود علیه حماس به گونه‌ای اقدام کند که از کشته شدن غیرنظامیان اجتناب شود.
پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته بود که واشینگتن از اسرائیل خواسته تحقیقاتی سریع، کامل و بی‌طرفانه در مورد حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت امدادگر سازمان خیریه آشپرخانه مرکزی جهانی در غزه شد، انجام دهد.
نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین در اورشلیم به هنگام خروج از بیمارستان پس از عمل جراحی گفت: متاسفانه دیروز یک حادثه غم‌انگیز رخ داد که در آن نیروهای ما به طور غیرعمد به مردم بی‌گناه در نوار غزه ضربه زدند. وی گفت: چنین چیزی در جنگ اتفاق می‌افتد، اما ما آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. نخست‌وزیر اسرائیل افزود که دولت او با دولت‌های آسیب‌دیدگان در تماس است و هر تلاشی به خرج خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که چنین چیزی دوباره تکرار نشود. در همین رابطه هرتزی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه گفت حمله به کاروان امدادی آشپزخانه مرکزی جهانی تعمدی نبوده بلکه به دلیل اشتباه در شناسایی رخ داده است. او همچنین افزود: من می‌خواهم خیلی واضح بگویم حمله به قصد آسیب رساندن به امدادگران انجام نشده، این اشتباهی بود که به دنبال شناسایی اشتباه رخ داد اتفاقی که در شب، در طول یک جنگ و در شرایط بسیار پیچیده افتاده هر چند معتقدم که این اتفاق نباید می‌افتاد.