گزارش خبری: طرح نوروزی پلیس راهوار و تصادفات نوروزی

رییس پلیس راهور جمهوری اسلامی از جان باختن 740 نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی در بازه زمانی 25 اسفند تا 13 فروردین‌ماه خبر داد.
بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه 13 فروردین‌ماه تیمور حسینی رییس پلیس راهور ناجا در گفتگویی با اشاره به افزایش 25 درصدی مرگ بر اثر تصادف در طرح ترافیکی نوروزی گفت: علاوه بر این تعداد، حدود 20 هزار نفر نیز بر اثر آسیب شدید به شدت مجروح شده‌اند.
سال گذشته سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از افزایش تصادفات جاده ای در نوروز و کشته شدن 595 نفر و مصدومیت بیش از 12 هزار نفر خبر داد که بر اساس آمار نوروز سال جاری این رقم افزایش 25 درصدی داشته است.
با وجود آن که طرح ملی امداد و نجات نوروزی همه ساله در ایران، هنگام نوروز به اجرا در می‌آید، اما بر اساس نظرات کارشناسان علاوه بر عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان می توان به نامناسب بودن جاده‌ ها و راه‌ های کشور و نیز استاندارد نبودن برخی خودروها در خصوص افزایش آمار تصادفات منجر به فوت اشاره کرد.
این در حالی است که برخی مسوولان با انکار افزایش آمار تصادفات و تلفات جانی سعی بر القای این مطلب دارند که تنها علت این افزایش تخطی رانندگان خودروها است.
با نگاهی گذرا به اظهار نظر مسوولان در خصوص ارایه آمار میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای در ایام نوروز آن چه که از این میان بر می آید تناقض گویی آن ها در مورد آمار دقیق تلفات سوانح رانندگی است که نمی‌توان برای آن توجیحی آورد.
روز سه شنیه حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از کاهش ۴۰ درصدی تصادفات منجر به جرح و فوت در این استان طی تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
به گفته این مسوول دولتی کاهشی شدن آمار تصادفات جرحی و فوتی این استان در سال جدید نسبت به سال گذشته نشان از تعامل خوب دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین دستگاه‌های خدمت رسان دارد.
موضوع تصادفات جاده ای در ایران یکی از مهم ترین مسایلی است که به رغم اطلاع رسانی و ایجاد شرایط باز هم هر ساله از موارد بحث برانگیز در کشور می شود.
هر چند که مسوولان نهادهای مرتبط سعی دارند انجام وظایف خود را در نهادهای متبوع به طور کامل نشان دهند و نهادهای دیگر را مقصر بدانند با این وجود هیچگاه پاسخ مناسبی در خصوص روند رو به رشد افزایش تلفات تصادفات ارائه نشده است.
مطابق آمارهای بین المللی آمار تصادفات جاده ‌ای در ایران 20 برابر دیگر کشورهای جهان است. هم چنین بر اساس آمار هر ساله شاهد مرگ 24 هزار نفر از هموطنان‌مان بر اثر تصادفات به خصوص جاده ‌ای هستیم.
از سوی دیگر آمار مصدومان تصادفات که غالبا دچار معلولیت های جسمی نیز می شوند نگران کننده است. بر طبق آمار به ازای هر یک نفر کشته حوادث ترافیکی در ایران سه نفر معلول و 10 نفر مصدوم می شوند که وجود یکصد هزار نفر معلول و 300 هزار مصدوم سالانه در کشور رقم تکان دهنده ای است.
به گفته ی کارشناسان نواقص جاده ای، اشکالات خودروهای ساخت داخل و هم چنین عوامل انسانی سه دلیل عمده تصادفات مرگبار در شهرها و جاده های کشور است که تاکنون نسبت به رفع آنها اقدام مناسبی صورت نپذیرفته است.
به هر روی با توجه به آمارهای متناقض و تایید و تکذیب مسوولان در خصوص تعداد کشته شدگان نوروزی در حوادث جاده ای ، به دلیل اهمیت ویژه آمار دقیق برای سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوادث رانندگی باید مطابق رسم هر ساله تا هفته دوم اردیبهشت ماه منتظر ماند تا آمار رسمی ماهانه سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر شود و بهتر آن است که مسوولان تصمیمی جدی و موثر برای کاهش تعداد بالای کشته شدگان سوانح رانندگی اتخاذ کنند.