گزارش آژانس بین‌المللی اتمی در مورد ذخایر غنی شده ایران در آستانه اجلاس شورای حکام

در حالیکه هفته آینده قرار است جلسه شورای حکام آژانس بین المللی اتمی در وین تشکیل جلسه دهد و پرونده هسته ای جمهوری اسلامی یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث خواهد بود روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی طی سه و نیم ماه گذشته ذخایر اورانیوم با غنای شصت درصد خود راکه میتواند با اندکی تغییر و تبدیل ان در ظرف دو هفته به غنای نود درصد مواد کافی برای ساخت بمب را فراهم آورد، به میزان پنج درصد و حدود شش کیلو و هشتصد گرم کاسته است و برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ که اقدام به غنی‌سازی ۶۰ درصدی کرد، ذخایر اورانیوم با غنای بالای جمهوری اسلامی کاهش یافته است. هرچند که هنوز به میزان 121 کیلوگرم اورانیم شصت در صدی در اختیار دارد وهمچنان ماهانه حدود هفت کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. طبق تعریف آژانس، ایران به حداقل ۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای تولید یک بمب هسته‌ای نیاز دارد مدیر کل آژانس بارها گفته که ایران تنها کشوری است که بدون نیاز به غنی سازی شصت درصدی به ذخیره ان میپردازد.
اما جمهوری اسلامی همچنان به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح پایین‌تر ادامه داده است. طبق گزارش آژانس، حکومت ایران ۱۴۵ کیلو و ۱۰۰ گرم به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود افزوده است. جمهوری اسلامی اکنون ٧١٢ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در سطح ۲۰ درصد دارد.
مشخص است که کاهش غنای شصت درصدی گامی در جهت کاهش تنش است که در ماه اگوست مورد توافق قرار گرقت ولی مشخص نیست که با چالشهای جدید در منطقه بخصوص مسله حوثی ها دولت بتواند به مدیریت تنش با امریکا دست یابد. این در حالیست که دولت امریکا تا زمان انتخابات ریاست جمهوری امسال از توان وظرفیت لازم برای انجام توفق هسته ای برخوردار نیست. در عین حال بارها امریکا تهدید کرده که با هرقیمت و شیوه ای از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد. این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی ظاهرا فکر میکنند که ادامه این وضع امکان پذیر است و امریکا نمیتواند تهدیدات خود را عملی کند.