قهر و مخالفت مردم و تداوم تلاش‌های حکومت برای شرکت مردم در انتخابات

در حالی که نظر سنجی ها و شواهد نشان می دهد که نه تنها بسیاری از مردم، بلکه بسیاری از سیاسیون در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و‌مجلس خبرگان رهبری شرکت نخواهند کرد، حامیان جمهوری اسلامی همچنان در تلاش هستند تا ضمن تاکید بر اهمیت این انتخابات مردم را به شرکت در آن ترغیب کنند. در اخرین تلاش حتی مجمع مدرسین حوزه علمیه قم که بخش علمای اصلاح طلب می باشند در بیانیه ای گفتند که در دور جديد انتخابات، رويكرد تنگ نظرانه تر از گذشته با عنوان خالصسازی موجب اعمال محدوديت گستردهتر شده و اغلب مردم را بي انگيزه، دلسرد و از صندوق های رأی روی¬گردان کرده است. در چنين شرايطي و با چنين رويكردي مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از دادن فهرست براي معرفی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی معذور است. در این بیانیه گفته شده که اميد است حكمرانان از این شيوه حکمرانی دست برداشته و عرصه را براي شايسته سالاري باز گذارند تا مردم احساس كنند در تعيين سرنوشت خود مؤثرند و با رغبت بيشتري در انتخابات شرکت کنند. اما برای مردم این حق را قائل است که طبق تشخيص خود عمل کنند.
در این میان تلاش مقامات حکومتی برای ترغیب مردم افزوده شده در اخرین تحول سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اخرین اظهارات خود درباره انتخابات، انتخابات ۱۱ اسفند را یک رویداد بسیار سرنوشت‌ساز دانست و وعده داد مردم ایران در انتخابات پیش‌رو همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن زنده‌تر و پرشورتر از همیشه در صحنه حاضر می‌شوند.
وی همچنین با بیان این که به عنوان یک سرباز کوچک برای خود هیچ منزلتی جز خدمت و فداکاری برای مردم قائل نیست، از ملت ایران خواست تا انتخابات پیش‌رو را بسیار سرنوشت‌ساز بدانند و روز جمعه پای صندوق‌های رای حاضر شوند.
سلامی همچنین انتخابات را شاخص دقیق و واضحی از مردم‌سالاری در ایران دانست و گفت در ایران همه نهادها و ارکان اساسی و ضروری کشور براساس ساختارهای مردم‌سالارانه شکل گرفته و مشارکت بالای مردم در انتخابات حاکی از وجود نشاط سیاسی در کشور است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمن با توطئه‌های مختلف به دنبال تحقق آرزوها و اهداف شوم خود است، وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که حضور پرشور مردم در صحنه باعث می‌شود دشمنان در محاسبات خود بازنگری کنند، گفت شرکت مردم در انتخابات موجب خواهد شد تا دشمنان‌ از توهمات و آرزوهای باطل خود فاصله بگیرند.
سلامی همچنین ضمن تاکید بر اینکه ملت ایران همیشه با حضور در صحنه‌های حساس و حیاتی بر دشمنان غلبه کرده، گفت هر زمانی که مردم ایران احساس کنند پشت یک سیاست دشمنان قرار دارند بلافاصله آرایش جنگی واقعی علیه دشمن می‌گیرند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شودکه بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، خود این افراد هم می‌دانند که نه در تهران و‌ نه در شهرستان‌ها امیدی به مشارکت مردم وجود ندارد و‌ میزان مشارکت پایین‌تر از آن‌ است که بتوان‌از آن به عنوان ابزاری برای خنثی کردن تلاش‌های دشمنان استفاده کرد.
ضمن این که این خود جمهوری اسلامی است که با رد صلاحیت‌های پیاپی و نیز بی اثر ساختن مجالس مانند مجلس ششم جلوی مشارکت مردم در انتخابات را گرفته است و‌ شور و‌ شوق انتخاباتی مردم‌و‌ تمایل مردم برای مشارکت سیاسی را از بین برده است.