بحران جدید در روابط جمهوری اسلامی و غرب

خبر جدید رویترز میتواند در روابط جمهوری اسلامی و غرب بحران جدیدی را کلید بزند خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع مطلع مدعی شد که جمهوری اسلامی تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین قدرتمند را برای روسیه تامین کرده است. جمهوری اسلامی و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هستند و این موضوع می‌تواند نشان از همکاری نظامی نزدیک بین مسکو و تهران باشد.سه منبع ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که از حدود ۴۰۰ فروند موشکی که از سوی جمهوری اسلامی برای روسیه فراهم شده است، بسیاری از نوع موشک ذوالفقار یا همان نمونه ارتقایافته موشک‌های بالستیک کوتاه برد کلاس فاتح-۱۱۰ است. کارشناسان می‌گویند این موشک با دارا بودن سکوی پرتاب متحرک جاده‌ای قادر است اهدافی را در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.رویترز نوشته یک مقام نظامی ایران، که مانند سایر منابع به دلیل حساسیت اطلاعات خواسته نامش فاش نشود، گفت که حداقل چهار محموله موشک وجود داشته است و در هفته های آینده تعداد بیشتری نیز ارسال خواهد شد. وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.
یک دیپلمات غربی که در جریان این موضوع است، بدون ارائه جزئیات بیشتر، تحویل موشک های بالستیک ایران به روسیه در هفته های اخیر را تایید کرد. وی گفت کشورهای غربی نگرانند که انتقال متقابل تسلیحات روسیه به ایران می تواند موقعیت ایران را در هر گونه درگیری احتمالی با آمریکا و اسرائیل تقویت کند.
باید در نظر گرفت که امریکا و اروپا به چنین اقدامی بسیار حساسیت دارند و میتواند بحرانی جدید را ایجاد کند این در حالیست که اصولگرایان از این اقدام حمایت کرده اند و گفته اند که این اقدام جمهوری اسلامی در صورت صحت بازه زمانی انجام آن بسیار درست و به موقع بوده و پاسخی دقیق، صریح و روشن به اقدامات و عملکرد آمریکا در منطقه غرب آسیا و حمایت از رژیم صهیونیستی است.‌ بهترین پاسخ جمهوری اسلامی به رفتارها و اقدامات آمریکا کمک به روسیه برای سرکوب عناصر ناتو در اوکراین است کاری که می‌تواند هزینه‌های هنگفت برای غرب داشته باشد.
مقامات جمهوری اسلامی هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده اند. اما در صورت واقعیت غرب تحریمهای جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد که برای اقتصاد ایران مشکل ساز خواهد بود این در حالیست که روسیه از دادن هواپیمای سوخو 35 به ایران خودداری ورزید و در دو بیانیه مشترک با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ادعای انها در مورد جرایر سه گانه حمایت کرد. صحت این خبر تباعت سنگینی برای ایران خواهد داشت و به منزله اعلام جنگ غیر رسمی علیه غرب خواهد بود جمهوری اسلامی قبلا گفته بود پهپادها را قبل از چنگ اوکراین به روسبه تحویل داده است ولی نگفته که در مورد موشکها در وضعیت جنگی چرا انها را به روسیه تحویل داده است. مقامات امریکایی هنوز اظهار نظر در این زمینه نکرده اند.