تداوم بحران در منطقه و ادعاهای مقامات ایران و آمریکا در مورد محتوای پیام های مبادله شده

در حالیکه بحران در منطقه خاورمیانه همچنان ادامه دارد و یک کشتی یونانی امروزتوسط حوثی ها مورد حمله واقع شد و حملات اسراییل به غزه و نیز جنوب لبنان ادامه دارد به نظر میرسد جمهوری اسلامی بعد از تهدید امریکا بخاطر کشته شدن سربازانش در صدد مدیریت تنش در روابطش با امریکا برامده چون خطر درگیری را به خوبی حس کرده است. در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که به لبنان سفر کرده بود روز شنبه در یک مصاحبه خبری مدعی شد که پیامهایی در رابطه با بحران منطقه آمریکا دریافت کرده است. وی گفت طی این جنگ و در هفته‌‌‌های اخیر پیام‌‌‌هایی بین ایران و آمریکا مبادله شد. که ایالات متحده از تهران خواسته است که از حزب‌‌‌الله لبنان بخواهد که به طور گسترده و کامل در جنگ علیه اسرائیل دخالت نکند.او گفت که در این پیامها آمریکا خواسته که ایران مانع گسترش درگیری ها بشود. امیرعبداللهیان که به لبنان سفر کرده بود مشخص نکرد که او اکنون حاوی چه پیامی برای حزب الله است است ولی گفت که ما در ارتباط با مسائل لبنان با توافق با مسئله دولت لبنان و عربستان موضع مشترک خواهیم گرفت. امیرعبداللهیان روز شنبه به اسرائیل نسبت به برداشتن هر گونه گامی برای جنگ گسترده‌‌‌تر علیه لبنان هشدار داد وی گفت امنیت لبنان به امنیت ایران گره خورده است وی گفت در صورت حمله به لبنان این آخرین روز برای نخست‌‌‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو خواهد بود. وی همچنین گفت که ایران راه‌حل سیاسی را تنها راه برای پایان دادن به جنگ غزه می‌بیند و ما مطلقا هرگز به دنبال گسترش آن نبودیم. وی گفت که تهران در حال مذاکره با عربستان‌سعودی درباره راه‌حل سیاسی برای خصومت‌ها در غزه است. این اظهارات در لبنان خبر ساز شد روزنامه های لبنان نوشتند، پیوند دادن امنیت ایران و لبنان امر خطرناکی است و لبنان را عملا به گروگان حزب الله دراورده و برای حزب الله منافع ایران اهمیت دارد ونه لبنان. همچنین برخی روزنامه ها در مورد هشدار عبدالهیان به نتانیاهو گفتند ایران اگر میخواهد بجنگد از خاک خودش بجنگد واگر ایران میتواند سرنوشت نتانیاهو را یک روزه تعیین کند و به ان پایان دهد چرا اجازه داده که اسراییل به غزه و رفح حمله کند.
اما در باره ادعاهای پیامهای مبادله شده میان ایران و امریکا از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دوباره مانند قبل امریکا این ادعاها را رد کرد و معاون سخنگوی کاخ سفید گفت پیام ما به ایران، چه علنی و چه خصوصی، پیامی منحصر به فرد بوده است: که حمایت خود را از گروه های تروریستی و نیابتی‌های شبه نظامی و شرکای خود متوقف کنید. و حمایت ایران از نیروهای شبه نظامی با واکنش روبرو خواهد شد و در این میان بعد از حمله به اردن نیز امریکا پیام داده است پاسخ ما به کشته‌شدن سربازانمان واضح‌ترین پیام را ارسال می‌کند و ایران این پیام را دریافت کرده است. موضع ما این بوده است که وقتی مورد حمله قرار می‌گیریم، به‌شدت پاسخ می‌دهیم، آن هم در زمان و مکان دلخواه خودمان پاسخ خواهیم داد.
بحث پیامهای ایران و آمریکا همیشه در جریان است و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ظاهراً میخواهد وانمود کند که پیامهای اختصاصی و خاصی آمریکا داده و در حقیقت با بیان این موضع نشان دهنده نرمش آمریکا یا کوتاه آمدن آمریکا در رابطه با ایران تلقی بشود در حالیکه پیامهای امریکا نه حاوی نرمش ، که هشدارهای تندی بوده است که در مورد حمایت جمهوری اسلامی از این نیروها و تبعات ناشی از انها بوده است و پیامهایی که گفته شده مبتنی بر سیاست کلی آنهاست. اما در مورد اسرائیل و غزه نیز هم امریکا گفته که ما همواره علنی و خصوصی به جمهوری اسلامی گفته ایم که هر نوع گسترش جنگ به ضرر همه است و مخالف گسترش جنگند و از جمهوری اسلامی خواسته اند که اجازه ندهد جنگ گسترش پیدا کند. مشخص نیست که سفر عبداللهیان در چه زمینه ای بوده است ولی به نظر میرسد که جمهوری اسلامی بیشتر راهی جز کنترل تنش ندارد .