رهبر جمهوری اسلامی، سکوت در مورد حملات آمریکا در عراق و یمن و برجسته کردن مجدد بحث غزه

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مراسمی که به مناسبت روز مبعث ترتیب داده شده بود، در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، سفرا و نمایندگان کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم، درباره حملات هفته گذشته امریکا به شبه نظامیان حوثی و عراقی حامی جمهوری اسلامی سکوت کرد ولی مجددا به مساله غزه پرداخت و مدعی شد نظم جهانی در حال تغییر است. این در حالیست که در مورد موضوعات مهم فوری به موضع گیری میپرداخت و این نشاندهنده هراس خامنه ای از رویارویی با امریکا در منطقه است .
خامنه ای در سخنانش با اشاره به چنگ غزه آن را مصیبت بشریت دانست و‌ گفت این رویدادها نشان می‌دهد نظم کنونی جهانی کاملاً باطل و غیرقابل دوام است و از بین خواهد رفت.
خامنه ای در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که نخستین گام در اجابت دعوت پیامبر، مبارزه با نفس و شکستن بت هواهای نفسانی است، گفت این که گفته می‌شود برای اصلاح دنیا، اول باید خود و جامعه خود را اصلاح کرد حرف درستی است، چون نشان دادن ارائه یک نمونه اصلاح شده به دنیا موجب جذب دیگران به آن نمونه و الگو می‌شود. وی تحقق انقلاب اسلامی را نتیجه اجابت پیام بعثت و دعوت خمینی از طرف مردم دانست و گفت رشد و پیشرفت فقط رشد معنوی و اُخروی نیست.
مقام‌های جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای همواره اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی نمونه موفق یک نظام سیاسی مردمی در جهان است خامنه ای در ادامه راه رهایی از ظلم و حق‌کشی در جهان امروز و بهبود زندگی مردم دنیا را اجابت دعوت پیامبر و استفاده از تزکیه و تعلیم دانست. وی در ادامه انقلاب اسلامی را نمونه موفق اداره کشور بر اساس الگوی اسلام دانست و گفت جمهوری اسلامی در این زمینه موفقیت‌هایی هم داشته‌ که در دنیا تأثیرگذار بوده است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی نه تنها نظام سیاسی ناموفقی بوده است، بلکه بیشترین نارضایتی از نظام سیاسی کنونی در میان جامعه موج میزند و موجب نامناسب جلوه دادن اسلام هم شده است.
به گفته تحلیلگران، رفتار نامناسب جمهوری اسلامی به نام اسلام‌موجب شده است که نه تنها جمهوری اسلامی به عنوان یک‌ الگوی موفق نظام‌ سیاسی مبتنی بر اسلام معرفی نشود، بلکه به علت پیوند این نظام سیاسی با اسلام، موجب دوری مردم‌ از اسلام به عنوان یک نظام‌اعتقادی هم‌بشود.
خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به استمرار جنگ غزه، ضمن این که آن را مصیبت دنیای اسلام و همه بشریت، و نشان‌دهنده اوج بطلان نظم کنونی جهانی دانست، گفت امروز آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی و دنباله‌روهای آنها پشت دست‌های جنایتکار و به خون‌آلوده اسرائیل قرار دارند که نشان می‌دهد نظم کنونی جهان نظمی باطل و غیرقابل دوام است و از بین خواهد رفت.
وی در ادامه بمباران بیمارستان و کشتار نزدیک به ۳۰ هزار تن از مردم غزه را باعث رسوایی فرهنگ و تمدن غربی دانست و گفت پشت سر این جنایت‌ها پول، تسلیحات و کمک‌های سیاسی آمریکا است. خامنه‌ای افزود خود اسرائیلی‌ها اعتراف کرده‌اند که بدون تسلیحات آمریکایی یک روز هم قادر به ادامه جنگ نبودند. خامنه‌ای با استناد به این اظهارات آمریکایی‌ها را هم مجرم و مسئول این حادثه تلخ دانست.
وی راه‌حل پایان بحران غزه را کنار کشیدن قدرت‌های بزرگ جهانی و طرفدار غرب از این قضیه دانست و گفت مبارزان فلسطینی خود قادر به اداره میدان هستند.
خامنه‌ای افزود وظیفه دولت‌‎ها قطع کمک‌های سیاسی، تبلیغاتی، تسلیحاتی و عدم ارسال کالاهای مصرفی به اسرائیل است و تاکید کرد وظیفه ملت‌‎ها فشار آوردن به دولت‌ها برای انجام این وظیفه بزرگ است.
بیش از سه ماه است که خامنه ای و بعد از جنگ غزه خواستار قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با اسراییل و تحریم این کشور شده است، اما برخی از این کشورها مانند ترکیه انتقادات تندی از اسراییل کرده اند ولی هیچکدام حاضر به قطع روابط سیاسی و اقتصادی با اسراییل نشده اند. خامنه ای درک توهمی از موقعیت اسراییل و نیز محیط منطقه ای در خاورمیانه دارد. در این میان تشدید مواضع تبلیغاتی خامنه ای در این زمینه سبب شد که روز گذشته شرکت متا حسابهای خامنه ای را در اینستاگرام و فیس بوک مسدود کند. خامنه ای در اینستا گرام حدود پنج میلیون فالوور داشت. هر چند هردو اپلیکیشن در ایران فیلتر است و به طور رسمی غیر قانونی است. جالب این است که اصولگرایان این اقدام شرکت متا را خلاف دمکراسی قلمداد کرده ند.