بحران جنگ اوکراین، مصاحبه خبرساز پوتین، برکناری فرمانده ارتش اوکراین و حملات شدید روسیه

بحران جنگ اوکراین روز گذشته خبر ساز بود در نخستین تحول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته در اولین مصاحبه خود بعد از حمله به اوکراین با یک روزنامه‌نگار آمریکایی بنام تاکر کارلسون که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ دارد مواضع روسیه را در مورد جنگ اوکراین تشریح کرد . پوتین از اقدام نظامی کشورش در اوکراین دفاع کرد و افزود تاکنون هیاهو و غوغای زیادی درباره تحمیل شکست راهبردی بر روسیه در میدان جنگ وجود داشته است. اما به نظر من، این مساله غیرممکن است. پوتین گفت . رهبران غربی دریافته‌اند تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه غیرممکن است و در این فکر هستند که در آینده چه کاری انجام دهند. وی افزود که روسیه تا آخر برای منافع خود می‌جنگد، اما علاقه‌ای به گسترش جنگ اوکراین به کشورهای دیگر مانند لهستان و لتونی ندارد.جز انکه که به روسیه حمله کنند .وی گفت: ما برای گفتگو با غرب آماده هستیم.
پوتین گفت اوکراین در آستانه توافق برای پایان دادن به خصومت‌ها در مذاکرات استانبول در آوریل 2022 بوده است اما به گفته او، پس از خروج نیروهای روسی از نزدیکی کیف، اوکراین از آن عقب‌نشینی کرد.او گفت حالا بگذارید فکر کنند که چگونه وضعیت را معکوس کنند. ما مخالف آن نیستیم. اگر اینقدر غم انگیز نبود، خنده‌دار بود. این بسیج بی پایان در اوکراین، هیستری، مشکلات داخلی، دیر یا زود به توافق منجر می‌شود .وی درباره دخالت آمریکا در جنگ اوکراین گفت شما مسائلی در خصوص مرزهایتان دارید، مسئله مهاجرت دارید، مسئله بدهی دارید که بیش از ۳۳ تریلیون دلار است. کار بهتری ندارید که باید در اوکراین بجنگید وی گفت در جنگ پروپاگاندار شکست دادن آمریکا کار بسیار دشواری است، زیرا ایالات متحده تمامی رسانه‌های دنیا و بسیاری از رسانه‌های اروپا را کنترل می‌کند. وذیی‌نفع نهایی بزرگترین رسانه‌های اروپا موسسات مالی آمریکایی هستند. وی در پیامی خطاب به کنگره آمریکا اظهار کرد: چیزی که به رهبری آمریکای می‌گوییم این است که اگر خواهان توقف جنگ هستید باید ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنید.
واشنگتن که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بیش از 110 میلیارد دلار کمک به اوکراین ارسال کرده است، به صراحت اعلام کرده است که علاقه‌ای به گفتگو با شرایط پوتین ندارد.
اما در تحولی دیگر .ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنج‌شنبه والری زالوژنی را از سمت خود به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین برکنار کرد.
زلنسکی با اعلام خبر برکناری زالوژنی اعلام کرد که الکساندر سیرسکی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین منسوب کرده است.زلنسکی پیش‌تر مصاحبه‌ای در روز دوشنبه تایید کرده بود که به فکر جایگزینی فرمانده کل فعلی نیروهای مسلح اوکراین است.
اقدام ولادیمیر زلنسکی برای جایگزین کردن فرمانده محبوب ارتش اوکراین یک قمار بزرگ در زمانی است که نیروهای روسی با گذشت نزدیک به دو سال از جنگ خود، دست بالا را به دست می آورند.این تغییرات که پیام‌آور به تشکیل یک رهبری نظامی جدید است، به دنبال ماه‌ها گمانه زنی در مورد اختلاف بین زلنسکی و ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش، که بسیاری از اوکراینی‌ها او را یک قهرمان ملی می‌دانند، صورت می‌گیرد.زلنسکی در بیانیه‌ای گفت: از امروز یک تیم مدیریتی جدید رهبری نیروهای مسلح اوکراین را بر عهده می‌گیرد.
سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی، سکان هدایت را در وضعیتی از عدم اطمینان عمیق به دست می‌گیرد که کیف در انتظار کمک‌های نظامی حیاتی از سوی ایالات متحده است که ماه‌ها به دلیل درگیری‌های سیاسی در واشنگتن به تعویق افتاده است.
در شرایطی که اوکراین در تلاش برای اصلاح سریع برنامه بسیج ارتش خود است، اخراج زالوژنی می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به روحیه سربازان در جبهه 1000 کیلومتری باشد. همچنین می‌تواند از نظر سیاسی نتیجه معکوس داشته باشد و به محبوبیت زلنسکی لطمه بزند. به گزارش رویترز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اعتماد مردم به زالوژنی، که برخی او را ژنرال آهنین» می‌نامند، بیش از 90 درصد است که به طور قابل‌توجهی بیشتر از 77 درصد زلنسکی در اواخر سال گذشته است.
در این میان ودر تحولی دیگر ، شهردار آودیوکا روز پنجشنبه گفت که تعداد زیادی از نیروهای روسی از همه جهات به این شهر به در شرق اوکراین حمله می‌کنند و وضعیت برای نیروهای اوکراینی که از این شهر دفاع می‌کنند دشوارتر شده است.
به گزارش رویترز نیروهای روسیه ابتکار عمل را در جبهه شرقی، در منطقه صنعتی دونباس در اوکراین به دست گرفته اند و از اکتبر تلاش کرده‌اند خطوط تدارکاتی را قطع کرده و نیروهای اوکراینی را که در آودیوکا سنگر گرفته‌اند، محاصره کنند.
آودیوکا که از سال 2014 در درگیری‌های منطقه دونباس درگیر بود و در فوریه 2022 و زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، اوج گرفت، خسارات سنگینی متحمل شده است.سقوط آودیوکا به عنوان یک پیروزی سخت پیش از انتخابات ماه آینده که انتظار می‌رود در آن رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دوباره انتخاب شود، توسط مقامات روسیه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
ارتش اوکراین در گزارش روزانه خود از وضعیت آودیوکا گفت که نیروهای کی‌یف نیروهای روسی را عقب نگه می‌دارند.نیروهای زمینی اوکراین اعلام کردند که اوضاع در شرق این کشور متشنج است.