هشدار متقابل ایران و آمریکا علیه یک دیگر و ظرفیت های گسترش بحران در خاورمیانه

در حالیکه با حمله حوثی ها به سه کشتی اسراییلی در دریای سرخ بحران در منطقه وارد مرحله جدیدی شده و فرمانده امریکایی سنتکام این حملات را تهدیدی مستقیم برای تجارت بین المللی و امنیت دریایی دانسته و این حملات را منتسب به حمایت و برنامه جمهوری اسلامی از حوثی ها دانسته و تهدید کرده که ایالات متحده آمریکا تمامی پاسخ های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین المللی خود در نظر خواهد گرفت . حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با بدر البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان ضمن بیان این موضوع که رهبران مقاومت روز گذشته اعلام کرده‌اند در صورت ادامه این وضعیت منطقه از طریق مقاومت وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد، به آمریکا هشدار داد در صورت ادامه حمایت از اسرائیل احتمال گسترش جنگ در منطقه وجود خواهد داشت.
امیرعبداللهیان همچنین ضمن ابراز خشنودی از توسعه روابط با عمان، ضمن بیان این موضوع که در جریان دیدار رئیس جمهور جمهوری اسلامی و سلطان عمان، اسناد مهمی بین دو کشور به امضا رسیده، از سفر قریب الوقوع وزیر اقتصاد به عمان به منظور امضای موافقتنامه گمرکی و توسعه مناسبات اقتصادی خبر داد و گفت در همه بخش‌ها در دو دولت توافق‌هایی به عمل آمده است. وی افزود این توافق ها در دیدارهای روسای دو کشور پیگیری خواهد شد.
امیرعبداللهیان یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوهای بین جمهوری اسلامی و عمان را مسأله تحولات در غزه و کرانه باختری دانست و گفت در این خصوص گفتگوهای مهمی بین ایران و عمان انجام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به این که مرحله جدید حملات اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری با حضور وزیر خارجه آمریکا در نشست کابینه جنگی اسرائیل آغاز شده است، اظهار داشت آمریکا از یک طرف در رسانه‌ها سخن از توصیه به اسرائیل برای عدم کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان می‌گوید اما در عمل با دادن چراغ سبز به تل‌آویو از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند.
وی افزود با صدای بلند این موضوع را اعلام می‌کند که آمریکا باید تبعات این رفتار ریاکارانه خود در همراهی و مشارکت و حمایت از اسرائیل برای نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری را تحمل کند.
امیرعبداللهیان همچنین هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت توسعه عمیق جنگ در منطقه کاملا متصور است. وی تصریح کرد همه طرف‌هایی که دنبال جنگ افروزی هستند تا دیر نشده کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین از همه دولت‌های اسلامی و جهان خواست تا برای توقف جنایات اسرائیل، و بازگشایی معابر برای رساندن سوخت و مواد غذایی به غزه و مقابله با کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه اقدام کنند.
وی ابراز امیدواری کرد مصر نسبت به بازگشایی مرز رفح اقدام کند و مانع تحقق توطئه اسرائیلی علیه تمامیت ارضی اردن و مصر شوند.
امیرعبداللهیان تشکیل دادگاه جنایت جنگی و محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل را خواست جهانی دانست و با تاکید بر این نکته که ایران به دنبال توسعه جنگ نیست، گفت در عین حال ایران به جنگ افروزان در منطقه هشدار می‌دهد تا دیر نشده آمریکا حمایت خود از جنایتکاران اسرائیلی را متوقف کند.
بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز با بیان این موضوع که امنیت و ثبات در منطقه فقط با پایان اشغالگری محقق می‌شود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران از روابط رو به گسترش دو کشور خبر داد و گفت این روابط بر پایه‌های مستحکمی چون حسن همجواری و ارزش‌های برادرانه و دینی استوار است. وی افزود این ویژگی‌ها منافع متقابلی برای دو کشور و دو ملت دوست و برادر به دنبال خواهد داشت.
برخی مسئولین جمهوری اسلامی در هفته های اخیر و با شدت گرفتن درگیری ها در منطقه با ادبیاتی پیشگویانه در تلاش هستند تا به شکلی جدی احتمال جدی گسترش درگیری ها و منطقه ای شدن جنگ را مطرح کنند . این در حالی است که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی صراحتا نسبت به عدم مداخله ایران در جنگ منطقه اعلام موضع کرده است و تاکید دارد که ایران مستقیم وارد جنگ نخواهد شد. با این حال امیرعبداللهیان تا کنون بارها با لحنی پیشگویانه از احتمال منطقه ای شدن درگیری ها صحبت کرده است. به غیر از او محسن رضایی نیز تاکنون چندین بار احتمال جدی گسترش جنگ در منطقه را مطرح کرده و در عین حال تلویحا از آمادگی جمهوری اسلامی در این خصوص خبر داده است.
کارشناسان گسترش درگیری‌ها و جنگ در منطقه را فاجعه بار می‌دانند و تاکید دارند اگر آتش درگیری و جنگ با اسرائیل در منطقه شعله‌ور شود، جنگی دامنه دار و فاجعه بار در منطقه رخ خواهد داد که متوقف کردن آن ناممکن خواهد بود. با این حال جنگ طلبان چه در جمهوری اسلامی و چه در کشورهای منطقه، همچنان اشتیاق خود به شعله ور شدن آتش جنگ و درگیری در منطقه را کتمان نمی کنند.