رییس جمهور کوبا در تهران، گفتگوها و تفاهماتی میان تحریم شدگان

بدنبای سفر ششماه پیش ایراهیم رییسی، به هاوانا که به دعوت رسمی همتای کوبایی خود در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین انجام شد و چند سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات و مناسبات گمرکی نیز امضا شد .میگل دیاز کانل رییس‌جمهور کوبا ، که کشورش نیز مانند جمهوری اسلامی دهه ها در تحریم امریکا قرار دارد امروز دوشنبه در صدر یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد. در این دیدار ابراهیم رییسی و میگل دیاز کانل در مراسم امضای اسناد ایران و کوبا، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌رتبه دو کشور نیز در حضور روسای جمهور، هفت سند و تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های مختلف علم و فناوری، ارتباطات، بهداشتی، انرژی و معدن، کشاورزی و پزشکی به امضا رساندند.
این در حالیست که مقامات وزارت صمت مدعیند که می‌توانند مراودات تجاری با کوبا را از طریق تهاتر افزایش دهد. این درحالی است که در چهار سال اخیر حجم تجارت غیرنفتی دو کشور مطابق داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ، نتوانسته است از بیست و دو میلیون دلار فراتر رود. گفتنی است که تراز تجاری در تمام این چند سال‌ها بطور مثبت به نفع کوبا گزارش شده است. این امر حاکی از آن است که در چند سال اخیر تقریبا هیچ صادراتی به کشور کوبا ثبت نشده است و جمهوری اسلامی صرفا به واردات از کوبا از جمله اقلام پزشکی، محصولات پلیمری و شکر پرداخته است.
فقط در سال 2018 ارزش صادرات ایران به کوبا 60 هزار دلار ثبت شده است و در چهار سال اخیر، همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، چیزی نزدیک به صفر است. داده‌های موجود نشان‌دهنده این است، که تجارت ایران و کوبا در این مدت به نفع ایران تغییری نکرده است این دیدار برای جبران تبلیغات شکست دولت رییسی است که با ترک کنفرانس دوبی در مورد مسایل محیط زیست بزرگترین فرصت تبلیغاتی خود را از دست داد . این ملاقاتها فقط جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ ارزش افزوده ای برای کشور ندارد . اکثر کشورهای امریکای لاتین در زمره این مجموعه میباشند.