وزیر خارجه آمریکا در اسراییل و پایان دیپلماسی و آغاز مجدد جنگ در غزه

در حالیکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر خود به اسرائیل روز گذشته گفت در این سفر درباره امکان ادامه وقفه در جنگ برای تسهیل در آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و حفاظت از شهروندان فلسطینی در غزه با مقامات اسرائیل تبادل نظر کرده و خواستار تمدید آتش بس موقت شد و همچنین گفت که هرگونه از سرگیری نبرد باید از غیرنظامیان فلسطینی محافظت کند.
امروز صبح جمعه بعد از یک هفته آتش بس درگیریها مجددا آغاز شد وزیر امور خارجه آمریکا که روز گذشته در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود تاکید کرد که تمرکز فعلی ایالات متحده همکاری برای تمدید وقفه در جنگ است تا هم گروگان‌های بیشتری از غزه خارج شوند و هم کمک‌های بیشتری وارد غزه شود.آنتونی بلینکن با بیان اینکه به همراه سازمان ملل و شرکایمان به طرزی چشمگیر ارسال مواد غذایی، آب، دارو و سوخت به غزه را افزایش دادیم وی افزود این کمک‌ها خوب است اما هنوز کافی نیست و به ویژه در مورد سوخت که با توجه به فرارسیدن زمستان برای مردم حیاتی است، باید اقدامات بیشتری انجام شود.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد ما از همان ابتدا گفتیم که اسرائیل حق دارد هر چه را لازم است انجام دهد تا کشتاری که حماس در هفت اکتبر انجام داده است، بار دیگر تکرار نشود. حماس نباید کنترل غزه را در دست داشته باشد.
اما در اخرین تحول شرایطی که مهلت تمدید آتش‌بس میان اسرائیل و حماس منقضی شده، هیچ توافقی برای ادامه آن میان طرفین اعلام نشده است.و به گزارش سی ان ان از خان یونس در جنوب نوار غزه از صدای تیراندازی و انفجار در شمال نوار غزه به ویژه در شمال غربی شهر غزه خبر دادند. این حادثه همزمان با پرواز پهپادها و جت های جنگنده ارتش اسرائیل در آسمان نوار غزه بود. اسراییل نیزاز مردم خان یونس هم خواسته برای جلوگیری از کشته شدن به جنوب غزه بروند.
ارتش اسرائیل هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگ علیه حماس در نوار غزه را از سر گرفته است. در این بیانیه ادعا شده که حماس با شلیک به خاک اسرائیل آتش بس را نقض کرده است. و لیست زندانی هم ارایه نداده اما حماس مدعی شد که لیست را ارایه داده اما اسراییل قبول نکرده است حماس می‌گوید اسرائیل پیشنهاد آزادی اسرا و اجساد یک خانواده اسرائیلی که در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند را رد کرده است. زیرا از قبل برای از سرگیری تجاوز جنایتکارانه خود به نوار غزه تصمیم گرفته بود.
در این میان وزارت امور خارجه قطر هم در بیانیه‌ای نوشت دولت قطر از از سرگیری حملات اسرائیل به نوار غزه پس از پایان توقف بشردوستانه و عدم دستیابی به توافق برای تمدید آن، ابراز تأسف عمیق می کند. و به همراه شرکای میانجی خود متعهد به ادامه تلاش‌هایی است که منجر به توقف بشردوستانه شد، و از انجام هر کاری که لازم است برای بازگشت به آرامش دریغ نخواهد کرد.
قطر میگوید ادامه بمباران نوار غزه در اولین ساعات پس از پایان توقف، تلاش‌ها برای میانجی‌گری را پیچیده و فاجعه انسانی در نوار غزه را تشدید می‌کند و در این زمینه از جامعه جهانی می‌خواهد که سریعاً برای توقف خشونت در این منطقه اقدام کند.
در همین حال دفتر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل که برای گفتگوهای حاشیه‌ای با مقامات، در اجلاس آب و هوایی سی‌او‌پی28 سازمان ملل در امارات حضور دارد اعلام کرد که او با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفتگو کرده است.دفتر هرتزوگ جزئیاتی از این گفتگو ارائه نداده.