تلاش معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای پیگیری حقوق مدیران و مسئولان تحریم‌شده

محمد دهقان از لایحه پیشنهادی معاونت حقوقی رئیس جمهوری درباره نحوه مقابله با تحریم بیگانگان و حمایت از اشخاص تحریم‌شده ایرانی خبر داد و گفت پیگیری حقوق تحریم‌شدگان در مراجع بین‌المللی به تصویب هیئت وزیران رسیده است.
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بیشترین خسارات را از ناحیه تحریم‌ها متحمل شده است، گفت هیچگاه از طرف دولت لایحه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها تقدیم مجلس شورای اسلامی نشده بود.دهقان همچنین با بیان این موضوع که این لایحه در طول یک سال گذشته با همکاری وزارت امور خارجه و کارشناسان حقوق بین‌الملل تهیه و در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت به تصویب رسیده است، گفت دولت در تلاش است تا حقوق تحریم‌شده‌های ایران را در مجامع بین‌المللی دنبال و پیگیری کند.
این که تا کنون هیچ دولتی تحریم‌های ایران را دنبال نکرده است، دروغ محض است. در دولت حسن روحانی مساله‌ی تحریم‌های ایران توسط معاونت حقوقی در مجامع بین‌ا‌لمللی با جدیت دنبال شد و علاوه بر طرح دعوا در دادگاه لاهه، جمهوری اسلامی ایران موفق شد که رای دادگاه لاهه در خصوص محکومیت ایالات متحده در خصوص ایجاد تحریم‌ها علیه ایران را نیز از دادگاه بگیرد.
حتی در مجلس هم پیش از این اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است و مجلسی‌ها با انجام اقدامات نمایشی تاکنون بارها در واکنش به تحریم ایرانی‌ها مقام‌های امریکایی و اروپایی را هم تحریم کرده‌اند.
دهقان طوری از پیگیری حقوق تحریم‌شده‌های ایرانی صحبت می‌کند که گویی این اقدامات برای کاهش اثر تحریم‌ها بر شهروندان ایرانی صورت پذیرفته است. ولی واقعیت این طرح این است که حتی همین طرح بی‌استفاده هم نه برای تلاش برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر مردم ایران که زمین‌گیرشان کرده، بلکه برای حل مشکلات مقام‌ها و مسئولین جمهوری اسلامی طراحی شده است.
احتمالا با ارائه‌ی این طرح به مجلس، مجلس هم مصوباتی خواهد داشت که برای جبران خسارت‌های ناشی از این تحریم‌ها به مسئولین و مقام‌های ایرانی که در تحریم‌های جهانی قرار گرفته‌اند، خسارت‌هایی پرداخت کند که آسیب‌های ناشی از این تحریم‌ها را جبران کند.
مردم ایران به خاطر فشار اقتصادی ناشی از تاثیر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی کمرشان خرد شده و بسیاری از امکانات زیستی خود را از دست داده‌اند، اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستند تا راهی بیابند که مشکلات تحریمی خودشان را حل کند.