تداوم چالش‌ها درباره‌ اقدام نابخردانه دولت در مورد تغییر وضعیت ساعات کاری

در حالی که لجبازی مجلس و دولت سیزدهم با عدم تغییر ساعت که سال‌هاست در کشور اجرا می‌شد سیستم زندگی و استراحت و کار و برنامه‌ریزی مردم را به هم ریخته است و بدون هیچ توجیه فنی و تکنیکی و بدون هیچ بررسی علمی دولت ناگهان تصمیم گرفت که بر خلاف سال‌های قبلی ساعت را تغییر ندهد، ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به تغییر ساعت کار اداران که از ساعت ۸ صبح به ساعت ۶ صبح تغییر یافته است، خواستار اقناع افکار عمومی در خصوص اهداف و ثمرات این تصمیم مهم شد و تاکید کرد همراهی مردم با اجرای آن ضروری است.
رئیسی ظاهرا نمی‌داند که اقناع افکار عمومی قبل از اجرای سیاست‌ها صورت می‌گیرد و نه پس از آن. ضمن اینکه دولت سیزدهم از اعتباری نزد مردم برخوردار نیست که این دولت بتواند با اقناع افکار عمومی چنین کار غیرعقلانی و غیرمنطقی را با اقناع به مردم بقبولاند.
تغییر غیرمنطقی ساعت‌های کاری ادارات و مدارس که وضعیت زندگی مردم را به هم ریخته است، در پی اقدام دولت و مجلس برای عدم تغییر ساعت‌ها صورت پذیرفته، با این حال دولت و مجلس بی‌آنکه به اشتباه خود اعتراف کنند، در تلاش هستند که کل کشور را با این تصمیم غلط هماهنگ کنند.
این در حالی است که بسیاری از ارزیایبی‌ها حاکی از این است که ساعت ۶ صبح نه تنها زمان مناسبی برای شروع کار نیست، بلکه در مجموعه‌هایی که در سطح بین‌المللی ارتباط تجاری و بازرگانی دارند، عملا آغاز ساعت کاری در چنین ساعتی بی‌فایده و چالش‌برانگیز است. نه ارباب رجوع امکان مراجعه در ساعت ۶ صبح را دارد و نه در ساعت ۶ صبح امکان اجرای کارهای اداری وجود دارد.
با این حال غلامرضا شریعتی نماینده مجلس بدون آنکه به اشتباه بودن این تصمیم اشاره‌ای کند، با بیان این موضوع که مجلس طی مشورت و برگزاری جلسات کارشناسی چنین تصمیمی را گرفته است، اظهار داشت که این اولین سال اجرای این قانون است و طبیعی است که مشکلاتی داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که به مرور زمان و با ارزیابی دقیق‌تر، این قانون به شکل جامع‌تری اجرا شود.
وی با بیان این موضوع که مرکز پژوهش‌های مجلس وظیفه دارد قوانین تصویب شده را بررسی کند، گفت اگر واقعا در ارزیابی کلی استمرار آن به نفع جامعه باشد اجرای این قانون ادامه می‌یابد، اما در غیر این صورت اگر این نتیجه حاصل شود که قانون منفعتی ندارد، اصلاح می‌شود.
آزمون و خطا سال‌هاست که به استراتژی اصلی جمهوری اسلامی در اقدامات اجرایی تبدیل شده است. گرچه دولت و مجلس به راحتی اعلام کرده‌اند که اگر اجرای این قانون مناسب نباشد آن را متوقف خواهند کرد، اما هیچ کدام به آسیب‌های بلندمدت و اثرات روانی، اجتماعی و فرهنگی این تصمیم‌گیری‌های غلط توجهی ندارد.
دولت اعلام کرده است که ساعت کار زنان را شناور خواهد کرد تا مشکلات مادران دارای فرزند را کاهش دهد. اما نگرانی‌هایی که از یک سو به این افراد تحمیل می‌شود و از سوی دیگر احتمالا از دست دادن شغل و تشدید مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در پی آن، از جمله موضوعاتی است که به نظر نمی‌رسد که برنامه‌ریزان این برنامه توجهی به آن داشته‌اند.
گرچه دولت ساعت‌های کاری را شناور اعلام کرده است، ما به نظر نمی‌رسد که مدیران ادارات تمایلی به پذیرش شناور بودن ساعت‌های کاری زنان داشته باشند.