انتقادت شدید مایک پنس از ترامپ و ابلاغ کیفر خواست اتهامی دادگستری آمریکا علیه ترامپ

به گزارش سی ان ان مایک پنس معاون سابق رییس جمهور آمریکا کارزار انتخاباتی خود در حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری را در ایالت آیوا با انتقاد از بایدن و ترامپ آغاز کرد.
پنس ترامپ رییس جمهور سابق ایالات متحده را متهم کرد که شورشیان را برای شورش 6 ژانویه 2021 به کنگره را تشویق کرده و به غلط تاکید کرده که معاونش قدرت تغییر نتیجه انتخابات کشور را دارد. اختلافات این دو از همین نقطه شروع شد.
مایک پنس افزود ترامپ دوباره نباید رییس جمهور آمریکا شود. این درحالی است که ترامپ در نظرسنجی‌های درون حزب جمهوریخواه فعلاً از بقیه جلوتر است.
پنس همچنین دونالد ترامپ را متهم کرد که به قانون اساسی آمریکا وفادار نبوده و به ارزش‌های محافظه کاران پشت کرده است. وی گفت ترامپ من را مجبور کرده که بین قانون اساسی و رییس جمهور سابق یکی را انتخاب کنم. رای دهندگان امروز با همین گزینه روبرو هستند. من قانون اساسی را انتخاب می کنم و همیشه همین انتخابم خواهد بود.
همچنین در تحول دیگری که ممکن است مانع از حضور ترامپ در انتخابات امریکا شود دادستان های فدرال به وکلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اطلاع داده اند که او هدف تحقیقاتی در مورد نحوه رسیدگی به اسناد محرمانه است. این پرونده هم به مشکلات حقوقی وی در زمان مبارزات انتخاباتی او برای کاخ سفید در سال 2024 افزوده خواهد شد.
هیئت منصفه فدرال در حال تحقیق در مورد نگهداری مطالب طبقه بندی شده توسط ترامپ پس از خروج از کاخ سفید در سال 2021 است. ترامپ در یک فایل صوتی گفته بود که اسنادی محرمانه از جمله سندی در مورد حمله به ایران را نگهداری می‌کند. ترامپ گفته این اسناد دیگر طبقه بندی شده نیستند و زمانی که رییس جمهور بوده آنها را از حالت محرمانه خارج کرده است.بازرسان در اوت 2022 حدود 13000 سند را از املاک ترامپ در پالم بیچ فلوریدا کشف و ضبط کردند. صد مورد از این موارد به‌عنوان طبقه‌بندی شده علامت‌گذاری شدند.
سناتورهای جمهوریخواه به شدت این اقدام دادگستری امریکا را مورد انتقاد قرار دادند. بسیاری از ناظران معتقدند پرونده های متعدد قضایی ترامپ در نهایت مانع از حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.