ادعای جدید جمهوری اسلامی در مورد موشک هایپر سونیک فتاح و تردید آمریکا

در حالیکه موضوع فعالیت‌های موشکی ایران از موضوعات اصلی و مورد اختلاف میان ایران و کشورهای غربی مذاکره کننده بر سر احیای برجام است و ایران به دلیل تلاش برای توسعه فعالیت‌های موشکی خود تحت تحریم‌های مختلف قرار دارد و تنش‌ها میان ایران و غرب افزایش یافته و موضوع نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، پشتیبانی نظامی از دولت سوریه و همچنین حمایت نظامی از روسیه در جنگ با اوکراین مطرح است.
نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران روز سه‌شنبه از موشک فتاح رونمایی کرد و آن را هایپرسونیک که چند برابر سرعت صوت است خوان.د سپاه پاسداران مدعي است این موشک هایپرسونیک بوده و هیچ ضد موشکی قابلیت مقابله با آن را ندارد . هر چند این موشک به طور عملی مورد ازمایش قرار نگرفت .
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این مراسم گفت که موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست. وی ادعا کرد که چنین موشکی در دنیا کم نظیر است و با رونمایی از آن ایران جزو چهار کشور داراری این فناوری شد.
موضوع موشک فتاح پیش از این نیز توسط جمهوری اسلامی مطرح شده بود. سینگ، سخنگوی پنتاگون این ادعا را مورد ترید قرار داد و گفت که ما به این گزارش‌ها شک و تردید داریم.
فعالیت‌های موشکی ایران همواره با مخالفت‌های کشورهای غربی مواجه شده و سبب تحریم‌های بسیاری علیه این کشور شده است.در تازه‌ترین مورد اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه مه گذشته طرحی را برای تحریم فعالیت‌های موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های اعمال شده در قطعنامه 2231 سازمان ملل علیه این برنامه موشکی ارائه کردند.