پیشرفت ها و نگرانی ها در گزارش جدید آژانس بین‌المللی اتمی در مورد ایران

در حالیکه هفته اینده اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار میشود و قرار است گزارش جدید در ارتباط با ایران منتشر شود .گزارشهای خبری از این سند که توسط رویترز و آسوشیتد پرس منتشر شده حاکی از ان است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند مورد در ارتباط با ایران پیشرفت داشته و در مواردی نیز هم ابراز نگرانی کرده است و با این گزارش عملا ایران از سوی شورای حکام قعطنامه ای دریافت نخواهد کرد. بر اساس گزارش‌هایی که توسط رسانه‌ها منتشر شده است، حاکی از این است که آژانس دوربین‌هایی را که در ایران سال گذشته جمع‌آوری کرده بود، مجددا نصب کرده است. از جمله تجهیزاتی که نصب شده‌اند دوربین‌های نظارتی سایتی در اصفهان هستند که در آن قطعات سانتریفیوژها ساخته می‌شوند. در این گزارش فصلی همچنین تصریح شده است که در مرکز اعلام‌شده ی غنی‌سازی نیز تجهیزات نظارتی نصب شده‌اند و آژانس اتمی همچنان منتظر تعامل ایران برای رسیدگی به مسائل مختلف از جمله نصب تجهیزات نظارتی بیشتر است،‌با این حال تاکید شده است که ایران دو مورد از درخواست‌های آژانس اتمی را اجابت کرده است.
پیشرفت دیگری که آژانس در این گزارش فصلی تصریح کرده این است که بازرسان آژانس اتمی دیگر سوالی در خصوص ذرات اورانیوم که گفته می‌شد در سایت فردو تا ۸۴ درصد غنی شده‌اند ندارند. همچنین در پیشرفتی دیگر درگزارش تاکید شده که بازرسان تحقیقات مرتبط با ذرات اورانیوم با منشا انسانی یافت‌شده سایت مریوان در آباده را بسته‌اند. . قبلا آژانس در گزارشی گفته بود که در دو سایت هسته‌ای در نزدیکی آباده در شمال استان فارس، ذرات اورانیوم ایجاد شده به دست انسان کشف کرده است.
همچنین در بخش عدم پیشرفت آژانس و دوری ایران از برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود گفته که میزان ذخایر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳ برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است و جمهوری اسلامی تقریبا برای ساخت دو بمب اتم به میزان کافی ذخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد دارد.
نصب مجدد دوربین‌های نظارتی آژانس، عملا مصوبه‌ی مجلس کنونی در دولت روحانی را که به منظور جلوگیری از وقوع توافق بین ایران و امریکا تصویب شده بود، بدون مصرف کرده ست. در واقع این مصوبه در دولت روحانی برای جلوگیری از ایجاد توافق بین ایران و امریکا تصویب شده بود و دولت را مکلف می‌کرد که مانع از نظرات بیشتر آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود که سازمان انرژی اتمی و شخص علی اکبر صالحی برای اجرایی کردن مصوبه مجلس، و کاهش هزینه‌های اجرای مصوبه، تصمیم به جمع آوری دوربین‌های نظارتی آژانس گرفتند. به تازگی علی خامنه‌ای هم این مصوبه را یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی خوانده و از نمایندگان به این دلیل تصویب این مصوبه تشکر کرده بود. حالا با نصب مجدد دوربین‌ها عملا این مصوبه بلامصرف شده و تنها هزینه‌ی سه سال اخیر ناشی از عدم توافق را به ایران و ملت ایران تحمیل کرده است.