پیامدهای جنگ اوکراین و بسته شدن اکثر کنسول گریهای روسیه در آلمان

چالشهای جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد در حالیکه آلمان بزرگترین شریک تجاری روسیه در اتحادیه اروپا پیش از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین به شمار می‌رفت و یکی از بزرگترین خریداران نفت و گاز روسیه محسوب می‌شد اما پس از آغاز جنگ در اوکراین، روابط روسیه و آلمان به تیرگی گرایید و اکنون در تحولی جدید روابط دیپلماتیک المان و روسیه به نازلترین سطح رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه دولت مسکو تصمیم گرفت شمار کارکنان سفارت و کنسولگری آلمان در خاک این کشور را به350 نفر کاهش دهد، دولت آلمان نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار کنسولگری از پنج کنسولگری روسیه در این کشور را تعطیل می‌کند.بنا بر اعلام وزارت خارجۀ آلمان، تنها سفارت روسیه در برلین و یکی از کنسولگری‌های این کشور همچنان اجازۀ فعالیت خواهند داشت اما سایر کنسولگری‌های روسیه در آلمان تا پایان سال جاری میلادی باید فعالیت خود را متوقف کنند.به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان نیز به فعالیت سه کنسولگری خود در شهرهای کالینینگراد، نووسیبیرسک و یکاترینبرگ در روسیه پایان می‌بخشد و فقط سفارت آلمان در مسکو و کنسولگری این کشور در سن‌پترزبورگ، همچنان فعال خواهند بود.
وزارت امور خارجۀ آلمان، مسکو را به دلیل محدود کردن تعداد معلمان و کارمندان انستیتو گوته و دیپلمات‌های آلمانی مجاز به فعالیت در روسیه، به تشدید تنش‌ها میان دو کشور متهم کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجۀ آلمان، گفت این تصمیم غیرموجه، دولت فدرال را وادار می‌کند تا حضور خود را در روسیه در تمامی حوزه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش دهد.
این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه هنوز به اقدام اخیر دولت آلمان واکنشی نشان نداده است. اقدام جدید دیپلماتیک دولت المان ، نشان دهندۀ کاهش شدید روابط دوجانبه میان آلمان و روسیه در بحبوحۀ فروپاشی گستردۀ روابط از زمان آغاز تهاجم مسکو به خاک اوکراین در سال گذشته است و مشخص نخواهد بود روابط یه چه سمتی خواهد رفت .