مذاکرات مخفی قطر در افغانستان برای بازگشت طالبان به جامعه جهانی و اقدامات جمهوری خواهان سنا علیه طالبان

در حالی که مردم افغانستان پس از روی کار آمدن دوباره طالبان با یک بحران انسانی و اقتصادی بی‌سابقه روبرو هستند اکنون خبرگزاری رویترز در مورد روابط قطر و افغانستان گزارش جدیدی را روز چهارشنبه منتشر کرد و موضوع افغانستان را دوباره در کانون توجهات قرار داد. قطر محل مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان بوده است. و این کشور مهمترین نقش را در بازگشت طالبان به جامعه جهانی داشته است قطر که روابط نزدیکی با سران طالبان دارد همواره جامعه جهانی را برای به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان تحت فشار قرار داده است .در همین رابطه خبرگزاری رویترز با انتشار یک گزارش اختصاصی اعلام کرد که شیخ عبدالرحمان الثانی، نخست‌وزیر قطر در سفر اخیرش به قندهار با هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان ٬ در خصوص حل تنش‌های موجود میان طالبان و جامعه جهانی دیدار و گفتگوی محرمانه داشته است. که این دیدار و مذاکره و موضوعات مطرح شده میان دو طرف٬ در هماهنگی کامل با دولت امریکا انجام شده است. بر اساس این گزارش لغو ممنوعیت‌های اتخاذ شده از سوی گروه طالبان علیه زنان و دختران ٬ بویژه ممنوعیت تحصیل و کار٬ ادامه تلاش‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم در افغانستان٬ بویژه مبارزه با گروه داعش طالبان و نیز کمک‌های بشردوستانه و رفع بحران انسانی در افغانستان از موضوعات مهمی بوده است شیخ عبدالرحمان الثانی و هیبت‌الله آخوندزاده در مورد آن بحث کرده‌اند.
این در حالیست که مقامات قطر می‌گویند که انزوای حکومت گروه طالبان می‌تواند وضعیت امنیتی منطقه را بدتر کند.
اما در تحولی دیگر جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه امریکا روز چهارشنبه اعلام کردند به دلیل نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، در‌حال تهیه پیش‌نویس طرحی قانونی برای اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه طالبان هستند.
این طرح در صورت تصویب، رئیس جمهور را ملزم می‌کند که طالبان را به دلیل فعالیت‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و نقض حقوق بشر، از جمله سوء استفاده از زنان، مورد تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ قرار‌دهد و نقشه راه و کار را به‌گونه‌ای اصلاح خواهد کرد تا طالبان را برای سوء استفاده‌هایش از قدرت پاسخگو کند.
بدین ترتیب در صورت تصویب این قانون، تمامی معاملات ممنوع و اموالی که در اختیار طالبان است مسدود می‌شود و همچنین تمام ویزاها یا سایر مدارکی که اجازه ورود طالبان به ایالات متحده را می‌دهد باطل خواهد شد.جمهوریخواهان معتقدند کنگره باید به سرعت برای تصویب این لایحه عمل کند، زیرا نفوذ طالبان بدون حضور قوی ایالات متحده در افغانستان گسترش بیشتری می‌یابد.
با سقوط کابل به‌ دست طالبان در سال 2021 که با موافقت امریکا انجام شد. طالبان، زنان، اقلیت‌ها و جوانان افغانستان را سرکوب و از کمک‌های بشر‌دوستانه به مردمی که نیاز مبرم دارند دریغ می‌کند.