اعتراض شدید آمریکا و اروپا به اقدام ایران در آزمایش موشک بالیستیک خیبر

بدنبال اینکه به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر 4 با نام خیبرجدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، صبح پنجشنبه با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. و مقامات ایران در تهران درحالی که این موشک بر روی یک پرتابگر متحرک قرار داشت به خبرنگاران نشان دادند. موجب اعتراض رسمی روپا و امریکا شده است. معرفی این موشک در میان تنش‌های گسترده‌تر با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام شد.
این موشک که سنگین ترین کلاهک ناوگان موشکی بالستیک ایران را دارد وزیر دو هزار کیلومتر طراحی شده است و خاورمیانه را در تیررس قرار می دهد،و از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.
به گزارش رویترز متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه در واکنش به آزمایش موشک بالستیک خیبر از سوی جمهوری اسلامی گفت: توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک از سوی ایران، تهدیدی جدی علیه ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و چالشی عمده علیه عدم اشاعه تسلیحات است.
وی افزود آمریکا از ابزارهای متنوعی به منظور تحقق عدم اشاعه تسلیحات از جمله تحریم برای مقابله با پیشرفت بیشتر برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی و قابلیت‌هایش برای تکثیر موشک و فناوری‌های مربوطه استفاده می‌کند.
وی گفت به رغم محدودیت‌های وضع‌شده علیه فعالیت‌های موشکی ایران در چارچوب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی همچنان به دنبال طیف گسترده‌ای از فناوری‌های موشکی از سوی تامین‌کنندگان خارجی است و آزمایش‌های موشک بالستیک بر خلاف این قطع‌نامه انجام می‌دهد.
متیو میلر گفت یک ایران دارای سلاح هسته‌ای محتملا به شیوه‌ای تحریک‌آمیزتر رفتار خواهد کرد و به همین دلیل است که آمریکا متعهد به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است. وی در واکنش به گفته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره تبادل غیرمستقیم پیام میان آمریکا و ایران طی هفته‌های گذشته گفت: به ادعای مکالمات دیپلماتیک یا شایعات درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک که بسیاری از آنها در گذشته دروغین بوده و همچنان دروغین است، پاسخ نمی‌دهیم. وی گفت آمریکا توانایی ارتباط با ایران و انتقال پیام‌های خود به ایران را در هر زمانی که به نفع ایالات متحده باشد، حفظ می‌کند.
ولی امریکا هرگز محتوای پیام‌ها یا وسیله انتقال آنها را تشریح نمی‌کند اما همچنان معتقد است دیپلماسی بهترین راه قابل‌راستی‌آزمایی و پایدار برای حصول اطمینان از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
فرانسه نیز آزمایش موشک دوربرد بالستیک خیبر را محکوم کرده و ناخرسندی خود را از تنش‌ها و توسعۀ شدیداً نگران‌کنندۀ برنامۀ اتمی ایران اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه، روز پنجشنبه با اظهار این ناخرسندی خطرات توسعۀ برنامۀ اتمی ایران را که به گفتۀ او هیچ توجیه غیرنظامی ندارد جدی و فزاینده خواند و افزود : فرانسه اقدام‌ تهران را که مجدداً ناقض قطعنامۀ 2231شورای امنیت سازمان ملل است محکوم می‌کند.
به گزارش تحلیلگران تنش های منطقه ای احتمالاً در نمایش موشکی ایران در روز پنجشنبه نقش داشته است. در کنار این موشک یک نمونه مینیاتوری از گنبد مسجد الاقصی که مکانی مقدس در اسلام است و یهودیان آن را کوه معبد می نامند، در کنار پرتابگر متحرک قرار داشت. رسانه های خارجی به نام موشک هم اشاره کردند و گفتند که خیبر نام شهر قدیمی است که در قلمرو امروز عربستان قرار دارد. شهرت این شهر ناشی از جنگ سرنوشت‌سازی است که در قرن هفتم میلادی صورت گرفت و طی آن سپاهیان محمد، پیامبر مسلمانان، هزاران تن از ساکنان یهودی را شکست دادند. به همین دلیل ان را تهدید مستقیمی علیه اسراییل برشمردند.