تداوم مخالفت ها و مقاومت مدنی در مورد حجاب و خیز جدید حکومت برای مقابله با حقوق زنان

در حالیکه در روز گذشته در برخی محلات تهران از جمله شهرک باقری و اکباتان مردم مجددا به سر دادن شعارهای سیاسی کردند .علاوه براین در حافظیه شیراز نیز مردم به سردادن شعارهای سیاسی علیه حکومت پرداختند. در این میان مقاومت مدنی مردم در مقابل حجاب همچنان ادامه دارد و حکومت نیز در مسیر برخورد مجازات گونه با افراد غیر محجبه است. در این میان تلاش‌ها برای وضع جریمه‌های سنگین برای بی‌حجاب‌ها همچنان ادامه دارد. در حالی که با فرارسیدن نوروز و گرم‌تر شدن هوا، عملا پوشش مردم هم به ویژه در تهران به کلی تغییر کرده است و بسیاری از زنان و دختران نه تنها روسری ندارند بلکه در پوشش خود نیز ملاحظات پیشین را رعایت نمی‌کنند، تهدیدها در خصوص برخورد با بی‌حجابی همچنان رو به افزایش است.
حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر جزئیات جدیدی درباره‌ی جرایم مالی در طرح عفاف و حجاب را رسانه‌ای کرده است.وی با بیان این که مساله‌ی برخورد با بی‌حجابی در ۳۰۰ جلسه با شورای انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی نهایی شده است، گفت عفاف و حجاب عملی خواهد شد و حجاب بهتر از گذشته خواهد شد.
وی تصریح کرده است که ۷ گروه هدف هستند که این گروه‌ها شامل داخل خودروها، داخل اماکن و رستوران‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها، فضای مجازی سلبریتی‌ها و کف خیابان و معابر هستند.
وی گفته است برای هر ۷ گروه مجازات‌هایی دیده شده، و طرح به رهبری، قوه قضائیه، فرهنگ عمومی نیزارائه شده است.
جلالی این طرح را کاملاً هوشمند عنوان کرده و با بیان این موضوع که در این طرح هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد، تاکید کرده است که مجازات‌ها بر اساس این طرح بر مبنای جرایم مالی قرار دارد که از ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیارد تومان است. وی ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، در سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و عضو بالا دارند ممنوعیت استفاده از اینترنت را جزو این مجازات‌ها اعلام کرده است.
این نماینده‌ی مجلس همچنین گفته است که دولت باید یکی دو هفته آینده لایحه بیاورد و آن را تصویب و ابلاغ کند.
این فشارها و تهدیدها در حالی انجام می‌شود که در بسیاری از شهرهای ایران دیگر حجاب به معنای متعارف در بسیاری از مناطق وجود ندارد. ضمن اینکه همانگونه که پیش از این توسط گروه‌های تندرو ابراز نگرانی شده بود، حذف حجاب در شهرهای ایران و به ویژه در تهران، به برداشتن روسری ختم نشده است و با شروع سال جدید لباس ها و پوشش‌ها نیز آزادتر از قبل شده است. به نظر می‌رسد که با گرم‌تر شدن هوا، حذف پوشش زنان و دختران نیز بیشتر خواهد شد.
برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ادامه‌ی این وضعیت موجب برخورد شدیدتر نهادهای نظارتی جمهوری اسلامی خواهد شد. در عین حال برخی نیز با ابراز نگرانی از واکنش گروه‌های آتش به اختیار، تاکید دارند که ادامه‌ی این وضعیت موجب خواهد شد تا این گروه‌ها به صورت سرخود اقدامات خشونت‌بار علیه افراد بی‌حجاب مرتکب شوند. بسیاری معتقدند که وضعیت جامعه‌ی ایران از نظر پوشش هیچگاه به وضعیت قبلی باز نخواهد گشت و جامعه و نظام حکمرانی باید خود را برای شرایط جدی آماده کند و در صورت تداوم خشونت ماموران حتما به افزایش درگیریهای خیابانی خواهد انجامید.