بالا گرفتن بحران سیاسی در اسراییل، بن بست نتانیاهو و اعتراض کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

بحران سیاسی در اسراییل در حال تزاید است. یکروز پس از آنکه گالانت، وزیر دفاع و عضوحزب لیکود خواهان تعویق قانونگذاری اصلاح نظام قضایی از سوی دولت شد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع را از کار برکنار کرد یوآو گالانت وزیر برکنارشده در پاسخ به برکناری خود در توئیتی گفت امنیت کشور اسرائیل همیشه مأموریت اصلی زندگی من بوده و همیشه خواهد بود.
این در حالیست که غروب شنبه، صدها هزار نفر از مردم اسرائیل برای دوازدهمین هفته متوالی در اعتراضات عظیم علیه طرحهای بنیادین دولت برای اصلاح نظام قضایی در راهپیماییهای حضور یافتند.
برگزار کنندگان اعتراضات مدعی شدند که در کل ۶۳۰ هزار نفر در راهپیماییها شرکت داشتهاند. یوآل نوآ حراری، تاریخشناس مشهور در راهپیمایی اصلی تل آویو سخنرانی کرد و گفت اگر اسرائیل به بحران قانون اساسی در غلتد، کارمندان بخش دولتی و نیروهای نظامی میبایست از اوامر دادگاههای قوه قضائیه اطاعت کنند، نه از دستورات دولت.
وی خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر گفت: «ما می-دانیم که تو مسؤول همهٔ این رویدادها هستی. تو پیامبر نیستی. مسلماً فرشته نیز نیستی. بعد از ۲۰۰۰ سال ما هنوز فرعون را بیاد داریم. و تو را نیز بیاد خواهیم داشت. هیچ خیابانی، هیچ میدانی، هیچ فرودگاهی بنام تو نامگذاری نخواهد شد. اما قصه مردی را خواهیم گفت که کوشید ما را به بردگی بکشاند، و شکست خورد.
ذخیره-های ارتش که بخش کلیدی فعالیتهای منظم ارتش، از جمله در واحدهای بالا را تشکیل می-دهند بطور روزافزونی هشدار داده اند که در یک چارچوب یک اسرائیل غیردموکراتیک قادر به خدمت نیستند؛ سربازان ابراز نگرانی کرده-اند که عدم اعتماد بین-المللی به استقلال قوه قضائیه، ایشان را بر سر عملیاتی که دستور آن حین خدمت به ایشان داده شده، در مقابل دادگاههای بین المللی آسیب پذیر خواهد کرد.
نتانیاهو که برای دستیابی مجدد به کرسی صدارت با مرتجع‌ترین جناح‌های سیاسی-مذهبی اسرائیل ائتلاف کرده، اینک باید به ناچار رفتارهای افراطی و خطرناک برخی از اعضای کابینه و مؤتلفان خود را نیز تحمل نماید. وی که برای دستیابی به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب بسیار تلاش کرد، حال شاهد بدبینی، بی‌اعتمادی و فاصله گرفتن مجدد برخی از این دولت‌هاست.در این میان روز یکشنبه ، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دارایی اسرائیل، به واشنگتن شکایت برده است. شورای همکاری در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ آمریکا، خواهان مداخلۀ بیشتر واشنگتن برای حل مشکل فلسطین شده است.اخیراً بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل که یکی از مرتجع‌ترین اعضای کابینه است، گفته بود چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد. او فلسطین و فلسطینی‌ها را یک بدعت سیاسی دانست که کمتر از صد سال قدمت دارد. او گفته بود: آیا یک تاریخ یا فرهنگ فلسطینی وجود دارد؟ خیر، ما فلسطینی نداریم، فقط عرب داریم.
در اسرائیل، بسیاری از شخصیت‌های مخالف دولت نگرانند که این نوع رفتارهای افراطی، تمام اقدامات انجام‌شده برای آشتی با کشورهای عرب را نقش برآب کند. چنان که درگیری‌های اسرائیلی-فلسطینی یک ماه قبل در کرانۀ باختری، اعتراض شدید اردن و نگرانی سایر کشورهای عرب را برانگیخت.