ائتلاف اتمی روسیه و بلاروس و واکنش اوکراین ، اروپا و آمریکا

به گزارش رویترز در پی سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در زمینه استقرار سلاح های اتمی تاکتیکی در بلاروس، اوکراین روز یکشنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت بین المل برای مقابله با تحریک هسته ای روسیه شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز شنبه گفت که مسکو قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در کشور همسایه و متحد خود بلاروس مستقر کند.
هر چند آقای پوتین گفته است که این اقدام ناقض تعهدات کشورش در خصوص منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای محسوب نمی‌شود، با این حال این یکی از آشکارترین تهدیدات هسته‌ای مسکو از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در سال گذشته به حساب می‌آید.رئیس جمهوری روسیه گفت هیچ چیز غیرعادی‌ای وجود ندارد؛ ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد. آن‌ها مدت‌هاست که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در قلمرو متحدان خود مستقر کرده‌اند.
با این حال کارشناسان می‌گویند اقدام مسکو اقدامی غیرمتعارف است، چرا که این برای اولین بار از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بدین سو بوده که روسیه چنین تسلیحاتی را در خارج از کشور خود مستقر می‌کند.آقای پوتین افزود که با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، در این خصوص صحبت کرده و ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم.
وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که اوکراین منتظر اتخاذ تدابیر کارساز توسط انگلیس، چین، آمریکا و فرانسه برای مقابله با تحریک هسته ای کرملین است.در بیانیه وزارت خارجه اوکراین آمده است که کی‌یف منتظر برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی این موضوع است.اوکراین همچنین از گروه هفت و اتحادیه اروپا نیز خواست که بر بلاروس فشار آورده و این کشور را تهدید کنند که در صورتی که بپذیرد سلاح های هسته ای روسیه در این کشور مستقر شود با پیامدهای وخیمی رو به رو خواهد شد.
اما امریکا امکان استفاده مسکو از سلاح های هسته ای در جنگ اوکراین را دست کم گرفت و یکی از مسئولان ارشد در دولت آمریکا گفت: دلیلی برای تغییر سیاست های هسته ای استراتژیک مان نداریم و هیچ گونه نشانه ای مبنی بر استفاده روسیه از سلاح هسته ای نیز وجود ندارد. با وجود این ما همچنان به دفاع مشترک از ناتو پایبند هستیم.
در نخستین واکنش به سخنان پوتین، سخنگوی ناتو اعلام کرد که اظهارات روسیه درباره سلاح هسته ای خطرناک و غیرمسئولانه است و ناتو هشیار است و همه چیز را زیر نظر دارد.
از سوی دیگر، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که میزبانی سلاح های هسته ای روسیه توسط بلاروس اقدامی تنش آمیز و غیرمسئولانه است و امنیت اروپا را تهدید می کند.