چالش مسائل دینی در جمهوری اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که با چالشهای فرهنگی گسترده ای در کشور روبرو شده سعی میکند نشان دهد فرهنگ اسلامی نه تنها کاهش نیافته بلکه تقاضای بیشتری پیدا کرده است و هوادران خود را به اینده نظام مطمین سازد وی در روز اول ماه رمضان و در محفل انس با قرآن که هرساله در اولین روز ماه رمضان برگزار می‌شود، بر ضرورت آمیختن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستمعین و اثرگذاری بر آنها تاکید کرد و ضمن ضروری خواندن آن، از متخصصان و فعالان قرآنی خواست تا برای یافتن راه‌هایی برای انجام آن تلاش کنند.
وی همچنین با ابراز خشنودی از رشد شاخص قرآن اظهار داشت رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است. وی این امر را مایه خرسندی عمیق دانست.
وی همچنین قاریان قرآن را به علت رساندن پیام خداوند به دل‌های مردم، دارای رسالت و مقامی برجسته و افتخارآمیز دانست و تاکید کرد استماع و شنیدن قرآن، کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است.
خامنه‌ای گفت باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت و به عموم مردم توصیه کرد به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگر شده یک صفحه از قرآن را بخوانند.
وی همچنین خواستار آن شد که همه مساجد به پایگاه‌های رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائت‌شده تبدیل شوند.
خامنه‌ای با انتقاد از برخی تلاوت‌ها، برخی تلاوت‌ها را آوازخوانی دانست و گفت برخی افراد به دنبال به رخ کشیدن لحن‌ها و شیوه‌های تلاوت بر شنوندگان خود از طریق بکارگیری موسیقی زیبا و فعال هستند. وی تاکید کرد این تلاوت، تلاوت مطلوب نیست.
جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که تلاوت قرآن و روخوانی قرآن را به ابزاری برای پیاده‌سازی مضامین قرآنی تبدیل کرده است اما نه تنها در این اقدام موفق نشده است، بلکه به دلیل پرداختن به صورت ماجرا از اصل غافل شده است. خامنه‌ای در حالی بر ضرورت درونی شدن مضامین قرآنی تاکید می‌کند که از نظر اخلاقی و عدم پایبندی به مضامین دینی ایران یکی از نازل‌ترین دوران‌های خود را سپری می‌کند و عمیقا نسبت به رفتارهای دینی و اسلامی و حتی اخلاقی آسیب‌پذیر است.
برخی تحلیلگران تاکید بیش از از حد بر مناسک را یکی از دلایلی می‌دانند که موجب شده است تا مردم به جای آنکه به اصلاح رفتارهای خود بپردازند و حساسیت زیادی در خصوص انجام رفتارهای اخلاقی درس داشته باشند، تمرکز خود را بر موارد ظاهری مانند شرکت در مناسک آیینی قرائت قرآن و موارد مشابه قرار داده‌اند. بخش اعظم مردم هم به دلیل تکرار افراطی مناسک دینی از طرف حاکمیت به کلی از دین و مسائل دینی روگردان شده‌اند که بسیاری از تحلیلگران و ناظران مقصر اصلی این روگردانی را نظام و تکرار بیش از حد نظام بر ضرورت پرداخت به امور دینی می‌دانند.