تداوم بحران و تظاهرات در اسراییل

به گزارش رویترز و سی ان ان تظاهرات ضد دولتی در سراسر اسراییل علیه کابینه بنیامین نتانیاهو و طرح تضعیف سیستم قضایی اسرائیل روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که حدود 500 هزار نفر در تظاهرات در شهرهای مختلف شرکت کردند و 87 نفر نیز به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند، معترضان با نیروهای پلیس در شهرهای مختلف درگیر شدند. همزمان چندین خیابان اصلی در تل آویو را مسدود کردند.
در این میان هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به بنیامین نتانیاهو نسبت به احتمال بروز بحران در ارتش در نتیجه اصلاحات قضایی هشدار داده است.
وی ابراز نگرانی کرده که شمار سربازان ذخیره که در اعتراض به اصلاحات قضایی طی هفته‌های اخیر از حضور در ارتش خودداری کرده‌اند، افزایش یافته است و گفته که در صورت تصویب اصلاحات قضایی، این امر منجر به بروز بحران عمیق در نیروهای مسلح می‌شود و به قدرت عملیاتی ارتش اسرائیل آسیب وارد خواهد کرد. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پارلمان اسرائیل روز گذشته پیشنویس قانونی را تصویب کرد که مانع از برکناری و محاکمه نخست وزیر می‌شود و به این ترتیب نتانیاهو از محاکمه به اتهام فساد و خیانت در امانت مصونیت یافت. این قانون مانع برکناری نخست وزیر از سمتش و اعلام ناتوانی وی در انجام وظایفش می‌شود
علیرغم اعتراضات بی سابقه در اسرائیل نسبت به اصلاحات پیشنهادی، نتانیاهو با تأکید بر این که مصمم است اصلاحات قضایی مسئولانه را اجرایی کند، گفت اصلاحات قضایی را هفته آینده در کنست ارائه خواهد نمود.
اسرائیل چندین هفته است در اعتراض به اصلاحات قضایی مدنظر دولت شاهد تظاهرات گسترده است، نتانیاهو می خواهد به منظور فرار از محاکمه به خاطر دست داشتن در مفاسد سیاسی و اقتصادی در قوانین قضایی و حقوقی اسرائیل تغییرات و اصلاحاتی به نفع خویش انجام دهد که این امر به استقلال نهادهای به اصطلاح قانونی این رژیم در برابر قوه مجریه آسیب خواهد رساند.
بر اساس اصلاحات پیشنهاد شده از سوی نتانیاهو، اکثریت موجود در پارلمان می تواند هرگونه حکم صادر شده از سوی دادگاه عالی را باطل اعلام کند و قوانینی که بر پایه آنها حکم صادر شده را غیرقانونی بداند و علاوه بر همه اینها اعضای هیات دولت می توانند دیدگاه‌های حقوقی مشاوران قضایی را نادیده بگیرند.در راستای اصلاحات پیشنهادی همچنین دادگاه عالی از این پس نخواهد توانست مصوبه های اداری دولت را به دلیل نامعقول بودن باطل اعلام کند.