تداوم اعتراضات مردم در پایان شش ماه تظاهرات بی‌وقفه و قطعنامه پارلمان اروپا در مورد مسمومیت سریالی دانش آموزان

شب گذشته هم‌زمان با آخرین پنج‌شنبه سال در تهران و کرج و برخی شهرها تظاهرات ششماهه مردم ادامه یافت و شعارهایی تندی در محلات تهران علیه حکومت و رهبری خامنه ای سرداده شدو همچنین مزار شهدای معترض در ده‌ها شهر شاهد حضور گسترده خانواده‌ها و مردم باوجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای انتظامی برای یادبود و ادای احترام به آنها بود. در بسیاری از شهرها نیروهای امنیتی و یگان ویژه از جمله در بهشت‌زهرای تهران، درصدد جلوگیری از حضور خانواده‌های و مردم بر مزار معترضان کشته شده بودند.
مردم ضمن گلباران مزار شهدا، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و برخی خانواده ها بر سر مزار فرزندانشان به ایراد سخرانی علیه حکومت پرداختند و بر ادامه اعتراضات تاکید کردند اما در سقز و بر سر مزار مهسا امینی این مراسم شکل با شکوه‌تری به خود گرفت و مردم حضور گسترده ای داشتند. مژگان افتخاری، مادر مهسا ژینا امینی، نیز در صفحه اینستاگرامش عکس جدیدی از دخترش منتشر کرد و نوشت: نازم به سر زلف تو ای دختر ایران. کز پرده برون رفت و به هم ریخت جهانی.
اما در این میان ودر تحولی دیگر، قطعنامه ای پارلمان اروپا در نه بند، به تصویب رسید که مسموم‌سازی دانش‌آموزان در ایران را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی شنیع با هدف ساکت کردن زنان ارزیابی کرد. پارلمان همچنین از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا صدور ویزا، پناهندگی و کمک های اضطراری برای کسانی که باید ایران را ترک کنند، به ویژه برای زنان و دختران، تسهیل کنند. این قطعنامه از هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در مورد ایران می‌خواهد که تحقیقات مستقلی در مورد این حوادث انجام دهد.
این قعطنامه خواستار آن شد تا کمیته حقیت‌یاب در مورد نقض حقوق بشر در ایران، درباره مسموم‌سازی‌های اخیر تحقیق کند. پارلمان اروپا، همچنین، در این قطعنامه، پیگرد قضایی برای منتشرکنندگان خبرهای مسمومیت دانش‌آموزان از جمله بازداشت علی پورطباطبایی، یکی از گردانندگان پایگاه خبری قم‌نیوز را محکوم کرد. پیش از این، روزنامه کیهان، به سردبیری حسین شریعتمداری، به مراجع امنیتی هشدار داده بود که افرادی را که درباره مسمومیت‌ها مطلب نوشته‌اند را احضار و بازجویی کند قطعنامه اخیر همچنین از مسئولان جمهوری اسلامی می‌‌خواهد تا تحقیقات سریع، شفاف و بی‌طرفانه‌ای درباره مسمومیت‌ها انجام دهد. همین بیانیه خواسته است تا مسببان این وقایع مورد بازخواست قرار گیرند. مسمومیت‌های سریالی در مدارس خشم افکار عمومی علیه مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است و برخی ناظران معتقدند جریانهای تندرو حکومتی که حامیان رییسی و علم الهدی امام جمعه مشهد میباشند از عاملان این حمله هستند. حکومت هنوز نتوانسته توضیح قانع کننده ای به مردم در این زمینه بدهد.