بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی و گفتگوی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اروپا

با بالا گرفتن بحران هسته ای جمهوری اسلامی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفتگو با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با با بیان این موضوع که روابط تهران و ‌آژانس در مسیر درست خود قرار دارد در رابطه با چالش اروپا درباره‌ی نقش ایران در اوکراین، ضمن اشاره به اینکه اوکراین باید مدارک مستند خود درباره‌ی ادعای خود مبنی بر نقش ایران در جنگ روسیه علیه اکراین، گفت غرب به جای تکرار اتهامات بی اساس، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد. وی خواستار آن شد که گفت‌وگوی رسمی جایگزین اتهامات بی اساس و تکراری شود.
امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران در مورد ریشه وضعیت کنونی اوکراین و مخالفت ایران با جنگ قبلا گفتگو کرده و نظرات خود را ارائه کرده است. جمهوری اسلامی متهم است که پهپاد و تجهیزات جنگی و نظامی در اختیار روسیه گذاشته تا در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، اما جمهوری اسلامی بارها این ادعاها را بی‌اساس خوانده و آن را رد کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که روابط ایران و ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر درست خود قرار دارد، از بورل به خاطر نحوه نادرست انعکاس اخبار انتقاد کرد. بورل پیش از این طی توییتی تاکید کرده بود اروپا خواستار آن است که ایران رفتار خود را تغییر دهد. وی همچنین گفته بود همکاری جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای سریع توافق حاصل‌ شده لازم است.
جوزپ بورل در سپتامبر ماه جاری تلاش‌های زیادی را برای ایجاد توافق بین ایران و امریکا انجام داده و با ارائه‌ی طرحی ابتکاری توسط بورل، این تصور ایجاد شده بود که توافق بین ایران و غرب به زودی دست‌یافتنی است، اما جمهوری اسلامی همچنان با طرح خواسته‌های فوق برجامی خود، امکان توافق را که بسیاری آن را به سرعت دست‌یافتنی می‌دانستند، به تعویق انداخت. گرچه در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی از خواسته‌ها و مطالبات پیشین خود دست کشیده و به همان برجام که در سال ۲۰۱۵ ترامپ از آن خارج شد، راضی است، اما آمریکا در ماه‌های پس از سپتامبر، و به ویژه با بالا گرفتن اعتراضات گسترده در ایران، بارها تکرار کرده است که برجام در حال حاضر اولویت ایالات متحده نیست، گرچه همچنان از گفتگوهای دیپلماتیک حمایت می‌کند.