تظاهرات در تهران و زاهدان ، واکنش افکار عمومی به عکسهای تکان دهنده اعتصاب غذای دکتر فرهاد میثمی

در آستانه پایان پنجمین ماه از تظاهرات شب گذشته مجددا تهران شاهد تظاهرات مردم در محلات مختلف در مخالفت با جمهوری اسلامی و خامنه ای بودند. همچنین در سنندج مردم امروز جمعه در اعتراض به بازداشت ماموستا ابراهیم کریمی و ماموستا لقمان امینی، امام جماعت دو مسجد از روستاهای سنندج تجمع اعتراضی برگزار کردند. اما در زاهذان رژیم برای ترساندن مردم در آستانه روز جمعه و در حالی که فضای امنیتی در زاهدان پس از بازداشت مشاور امام جمعه اهل سنت ملتهب به نظر می‌رسد، روز پنجشنبه هلیکوپترهایی بر فراز مسجد مکی و سایر نقاط شهر زاهدان را به پرواز در اورد اما مولوی عبد الحمید امام جمعه زاهدان مجددا سخنان تندی ایراد کرد و خواستار محاکمه عاملان حمله به زاهدان و آزادی زندانیان سیاسی و توقف شکنجخ شد وی گفت اگر مردمی حاکمی را نخواهند او باید برود او گفت نگاه حاکمیت به بیرون نگاه صلح باشد و نگاه به درون نگاه حمایت از مردم باشد. همچنین در ادامه مردم زاهدان در ادامه اعتراضات خود که به جمعه‌های اعتراضی معروف شده، پس از نماز جمعه امروز به خیابان آمده‌اند و شعارهای تندی علیه حکومت و خامنه ای سر دادند.
روز پنجشنبه انتشار عکسهای تکان دهنده اعتصاب غذای دکتر فرهاد میثمی فعال مدنی که برای اعتراض به حجاب اجباری از تابستان ۱۳۹۷ بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد و از مهر ماه در اعتصاب غذا است افکار عمومی را به شدت متاثر کرد . تصاویر آقای میثمی در زندان نشان‌دهنده کاهش شدید وزن او است که استخوان‌های بازو و دنده‌هایش کاملا از زیر پوست پیدا است فرهاد میثمی، ، در نامه‌ای با عنوان برای روزهای زجر گفته به مدت ده روز به نشانه روزگار تلخ‌تر از زهر، آب تلخ خواهد نوشید. وی در نامه اش رهبران جمهوری اسلامی را متهم کرده که چیزی از امنیت، معیشت و کرامت برای مردم ایران باقی نگذاشته‌اند و تنها زجر و رنج نصیب مردم می‌شود. او همچنین بر خواسته‌های قبلی سه گانه خود یعنی توقف اعدام معترضان، آزادی شش نفر از زندانیان سیاسی و توقف آزار برای تحمیل حجاب اجباری تاکید کرده و است و ابراز امیدواری کرده است که اقدام فردی‌اش به کوششی جمعی تبدیل شود. او گفت من همچنان خواهم ماند و در دورها اوایی است . وی همچنین با انتشار عکس در زندان که نشان می‌دهد او با در دست گرفتن سه عنوان کتاب سیاسی پیامی را با ساختن جمله قدرت بی‌قدرتان در برابر استبداد راه باریک آزادی است را نشان می‌دهد.
فرهاد میثمی که با چنین اعتصابی که جانش را در کف دست گذاشته و انتشار تصاویر تکان‌دهنده‌اش دنیا را نسبت به وضعیت ایران آگاه کرد با واکنش هزاران نفر در رسانه های اجتماعی روبرو شد.
همچنین رابرت مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت این تصاویر تکان دهنده دکتر فرهاد میثمی، مدافع شجاع حقوق زنان است که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. رژیم ایران به ناحق او و هزاران زندانی سیاسی دیگر را از حقوق و آزادی آنها محروم کرده و اکنون به ناحق جان او را تهدید می‌کند.
همچنین شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به تصاویر و یادداشت منتشرشده از فرهاد میثمی نوشت جسم نزار فرهاد میثمی نماد دیگری از ظلم بی‌کران رژیم اسلامی است. وی افزود او باید بماند و ایران آزاد فردا را با پوست و گوشت خود تجربه کند؛ ایرانی که در آن هیچ‌کس به دلیل باور و اظهارنظر زندانی و مجبور به اعتصاب غذا نشود. ایمان دارم، این روزگار تلخ‌تر از زهر خواهد گذشت. همچنین در تحولی دیگر ویلیام برنز در گفتگو با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی مدعی شد: ارزیابی اطلاعاتی ما این است که تحولات داخلی ایران، تهران را دچار مشکل کرده است.این درحالی است که مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرده بود دولت ایران اعتراضات اخیر را تهدیدی آنی برای خود نمی‌داند.
همچنین در نتیجۀ فعالیت مخالفان حکومت اسلامی ایران شهرداری پاریس با صدور حکمی اعلام کرد که ن بنای یادبود خمینی در نوفل شاتو برای همیشه برداشته خواهد شد و اجازه ساخت مجدد نیز نخواهد داشت . چون این بنا در ستایش خمینی و جمهوری اسلامی ایران نبوده، بلکه ستایشگر جنایات نظام جمهوری اسلامی ایران و نقض مکرر حقوق بشر در این کشور و به همین خاطر نقض کرامت انسانی نیز بوده است.
حکومت جمهوری اسلامی با اقدام شجاعانه افرادی مانند دکتر فرهاد میثمی که طرفدار کنش غیر خشونت امیز و نافرمانی مدنی حتی در ابعاد کوچک است مسیری را نشان داده که میتواند راز گامهای کو چک سیاسی برای تغییرات بزرگ سیاسی را نشان دهد. وی در عین حال همیشه در خواست های اقدامش برای دیگران است و در کمال تواضع اقدام خود را انجام میدهد. و بدنبال نمایش سیاسی نیست حکومت به قدری دجار هراس است که تاکنون موضعی در این زمینه نگرفته است.