تداوم واکنش ها و اظهارنظرها درباره‌ی طرح پیشنهادی ممنوعیت اظهارنظر چهره‌های مشهور

در تداوم واکنش‌ها به طرحی که با امضای برخی از نمایندگان مجلس، و با عنوان مجازات و تعزیرات بازدارنده در مورد اظهارنظر‌های افراد روز دهم بهمن ماه توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، حاجی دلیگانی از اعضای جبهه پایداری و یکی از امضاکننده‌های این طرح، ضمن دفاع از امضای خود بر این طرح، خطاب این طرح را سلبریتی‌ها و افرادی همچون علی کریمی دانست و گفت فضای مجازی نباید برای چنین اظهار نظرهایی که تحریک افکار عمومی و مردم را به دنبال دارد،‌ امن و کاملا مهیا باشد.
این اظهارات بر خلاف موضوع این طرح است که در آن تاکید شده است که هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی جامعه است در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهار نظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است مطالبی را خلاف واقع بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع موثر باشد، اگر از مصادیق افساد فی الارض نباشد، علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم می‌شود و مسئول جبران خسارات وارده است.
این بخش از این طرح اظهارنظر تمامی افراد در هر موقعیتی را موضوع مجازات در نظر می‌گیرد، و حتی به این موضوع هم توجه نکرده است که بسیاری از اظهارنظرهای تخصصی و کارشناسی قبل از اظهار نظر مقامات بیان می شود و از جنس هشدار و پیش‌بینی وضعیت جامعه یا از جنس تحلیل وضعیت جامعه است و نمی‌تواند پس از اظهار نظر مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی بیان شود.
در بخش دیگری از این طرح تاکید شده بود که این افراد علاوه بر مجازات‌های مذکور به مدت پنج تا ده سال به محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت به شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آنها شده است محکوم می‌شوند.
این طرح هرگونه اظهارنظر در هر شرایطی و توسط هر فرد متخصصی را جرم‌انگاری و به موضوع مجازات تبدیل کرده است. بر اساس آنچه که در این طرح آمده است، حتی انجام پژوهش‌ها و مطالعات و تحلیل‌هایی که به آسیب‌های موجود در جامعه اشاره می کند و به آنها می‌پردازد، می‌تواند موضوع جرم و اعمال مجازات تلقی شود.
حاجی دلیگانی، که گفته می‌شود یکی از طراحات طرح هم هست، ضمن دفاع از امضای خود در این طرح همچنین تاکید کرد جامعه به چارچوب‌هایی نیاز دارد. وی افزود فضای جامعه به صورتی است که برخی از افراد در بستر سایبری حرف های نادرستی می زنند و تحریکاتی دارند و امنیت جامعه و مردم را درگیر می کنند. وی دلیل این طرح را مسئولیت در مقابل امنیت عمومی مردم دانست.
وی همچنین در دفاع از این طرح اظهار داشت باید چهارچوب‌هایی تنظیم شود که اگر فردی حرفی می‌زند روی حساب و کتاب باشد. دلیگانی تصریح کرد در جنگ ترکیبی اخیر مشاهده شد که فردی جعل و دروغ و همه چیز را به هم می‌بافد و با همین دروغ خود موجب می‌شود جامعه دچار التهاب، ناامنی و آسیب بر جسم مردم و قتل شود و یا اموال عمومی دچار خسارت شود و بعد هیچ پاسخگویی ندارد.
وی همچنین تاکید کرد اتفاقات پس از فوت مهسا امینی برنامه‌ریزی شده بوده است.
این نماینده‌ی مجلس در عین حال طرح را مقدماتی خواند و گفت از همه جامعه‌شناسان و روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه دعوت می‌شود تا نقد و پیشنهاد خود را برای اصلاح این طرح ارائه بدهند. وی تصریح کرد هنوز چیزی مصوب نشده و این طرح، پیشنهادی است.