تداوم تظاهرات مردم و تحلیل متوهمانه وزیر کشور از دلایل اعتراضات جوانان

در پنجمین ماه از اغاز تظاهرات و خیزش بنیادی مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی و رهبرش شب گذشته نیز در مناطق مختلف تهران در شرق و غرب از جمله نارمک و پونک تظاهرات شبانه ادامه یافت و مردم شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی سردادند. این در حالیست که اهواز و ، قزوین هم نیز شاهد تظاهرات شبانه مردم از ساختمانها علیه جمهوری اسلامی بودند. در این میان احمد وحیدی وزیر کشور که خود جزو مسببین اصلی گسترش این اعتراضات بوده است در سخنانی بدون درک درست از عوامل ایجاد این اعتراضات که حکومت و کارگزارانش مسبب اصل ان هستند مدعی شد در اغتشاشات، مشکل بزرگی که جوانان داشتند، قطع ارتباط معنوی با خدا بود وی افزود دشمن علیه ما بسیج شده و دین‌ستیزی را پیشۀ راه خود کرده.
وحیدی همچنین دربارۀ چالش مساجد کشور و وضعیت برخی از آنها گفت تعداد قابل توجهی از مساجد ما امام جماعت ندارد و ‌متاسفانه عادت کردیم در مسجد را می‌بندیم؛ یعنی با عادت‌ها و رویه‌هایی مواجهیم که معلوم نیست از کجا نشأت گرفته است.
وحیدی با چنین درکی از مسایل قطعا به دامنه بحرانهای کشور خواهد افزود. وی همچنین با دید از بالا به پایین به مردم در روزهای نخست قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد اجازه عذر خواهی از مردم و برکناری فرمانده نیروی انتظامی را نداد و همین دلیل مهمی در گسترش اعتراضات شد.
در این میان عباس دهقان، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور، که در جریان اعتراضات دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران در اسفند سال ۹۶ بازداشت شده بود و از آن تاریخ تا کنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد روز چهارشنبه آزاد شد. همچنین در تحولی دیگر در حالیکه تورم کم‌سابقه و فشار اقتصادی شدید در ایران سبب شده است گروه‌های صنفی مختلفی از کارگران و معلمان و بازنشستگان دست به برپایی اعتراض و اعتصاب بزنند .جمعی از کارگران واحد پتروشیمی بندر امام خمینی در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در چهارمین روز متوالی دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند. در پنجمین ماه اعتراضات ایران، واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب معترضان همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد بسیاری از جنبه‌های روابط جمهوری اسلامی و غرب تحت‌الشعاع رفتار خشونت‌آمیز حکومت با معترضان و صدور و اجرای احکام اعدام برای تعدادی از آن‌ها قرار گرفته است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای با اشاره به این که سی و سه روزنامه نگار از آغاز اعتراضات جاری ایران همچنان در بازداشت به سر می‌برند از مقامات ایرانی مجددا خواست همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کرده و جریان آزاد اطلاعات را به کشور بازگردانند.این فدراسیون همچنین فهرست تمام روزنامه‌نگارانی که اکنون در بازداشت به سر می‌برند و یا از ابتدای اعتراضات دستگیر و سپس آزاد شده‌اند را منتشر کرد. همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران نیز در گفتگو با بلومبرگ گفت: اگرچه ما هنوز به دیپلماسی باور داریم، اما از زمانی که ایران در ماه سپتامبر به توافق پشت کرد، تمرکز ما بر مقابله با کشتار ایرانیان به دست این حکومت و کمک‌ به روسیه برای کشتار مردم اوکراین بوده است.
هم چنین سارا خادم الشریعه، بانوی شطرنج باز ایرانی که چندی پیش، پس از حضور بدون حجابش در مسابقات شطرنج آلماتی قزاقستان به اسپانیا مهاجرت کرده بود، روز چهارشنبه با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در دفتر کار او دیدار کرد.
پس از این ملاقات، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا درباره این دیدار نوشت امروز از سارا خادم، استاد بزرگ شطرنج زنان، زنی که الهام بخش من است؛ ، بسیار آموختم. من از تمام بانوان ورزشکار حمایت می‌کنم. امثال شما به داشتن جهانی بهتر کمک می‌کنند. اما در تحولی دیگر شصت نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند تا از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی خود برای آزادی الیویر فانده‌کاستیله، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران استفاده کند.
وی نزدیک به یک سال است در زندان به سر میبرد وقوه قضاییه جمهوری اسلامی وی را به اتهام جاسوسی، همکاری با آمریکا، پولشویی و قاچاق ارز به تحمل چهل سال زندان، جزای نقدی و شلاق محکوم کرد. هر چند حکم او قابل تجدیدنظر خواهی است با این حال بسیاری ناظران این مجازات را گروگانگیری برای معاوضه اسدی دیپلمات ایرانی دستگیر شده در بلژیک می‌دانند.
جمهوری اسلامی یاد گرفته با گروگانگیری از شهروندان کشورهای دیگر به باج گیری خود در سطح بین المللی ادامه دهد و این روندی است که ممکن است با راهبرد جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی دچار گسست شود.