مواضع جدید ضرغامی برای بازسازی چهره‌اش در تبلیغات انتخاباتی و مسئله ضرورت افزایش آزادی‌ها در ایران

تلاش‌های ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای آنکه خود را فردی اصلاح‌جو و دارای آمادگی برای ایجاد تغییرات بنیادی در جمهوری اسلامی معرفی کند، همچنان ادامه دارد.
وی پس از آنکه با بازدید خود از موزه‌ی جواهرات ملی، و انتشار تصاویر تاج‌های تاجگذاری فرح و شاه، حاشیه‌های زیادی درست کرد، در آخرین اظهارات خود خطاب به جمهوری اسلامی اظهار داشت باید فضا را باز کرد و مردم را درک کرد و به مردم سخت‌گیری نکرد. وی با اشاره به اینکه این اقدامات باید در چارچوب شرع و دستورات الهی انجام شود، تصریح کرد این موضوع می‌تواند گردشگری داخلی در کشور را نیز افزایش دهد.
ضرغامی همچنین به تلاش‌ها برای افزایش گردشگر از ایران از اشاره کرد و گفت با تقسیم کشورهای دنیا به پنج‌ گروه، وزارت گردشگری در تلاش است تا با یک اقدام جمعی، لغو روادید با تعدادی از کشورها انجام شود.
وی همچنین در ادامه با بیان این موضوع که برخی از این کشورها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و دارای مزیت‌های نسبی برای جذب گردشگر برای ایران هستند تاکید کرد حدود 50 کشور را در این ارتباط در نظر گرفته‌ شده است که باید با آنها لغو روادید انجام شود. وی افزود حتی اگر لغو رویداد یک طرفه باشد، باید این کار انجام شود تا افزایش ورود گردشگر به داخل ایران صورت گیرد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که مساله‌ی اصلی جمهوری اسلامی و ایران، مساله‌‌ی روادید نیست و موضوع روادید گرچه مهم است اما دلیل اصلی در عدم جذب گردشگر به ایران نیست.
فضای ایران حتی در شهرهای توریستی که ظرفیت بالایی برای جلب گردشگر خارجی دارند، به هیچ عنوان توریستی نیست و محلی ماندن بسیاری از این فضاها چه از نظر زبانی و چه امکانات ارائه‌شده به توریست‌ها موجب می‌شود که افراد نتوانند از امکانات برای بازدید استفاده کنند. به گفته‌ی کارشناسان حتی مساله‌ی حجاب در عدم جذب گردشگر در ایران مساله‌ی چندان مهمی نیست، بلکه آنچه مهم‌تر است نبود امکانات مناسب توریستی برای سفرهای درون شهری و برون شهری برای توریست‌های خارجی است که از موانع گردشگری در ایران به شمار می‌رود. امکان استفاده از اتوبوس و مترو برای توریست‌ها به این دلیل که دوزبانه نیستند کمتر وجود دارد و همچنین علائم و نشان‌های شهری نیز برای آنکه برای استفاده‌ی توریست خارجی مناسب باشند طراحی نشده‌اند.
این موارد به گفته‌ی تحلیلگران و کارشناسان، نسبت به ویزا عامل مهم‌تری در عدم حضور گردشگر خارجی در ایران است،‌ تا ویزا.
ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سختگیری‌های موجود در کشور، اعتراضات ماه‌های اخیر، مشکلات مربوط به اینترنت و مسائل جاسوسی را از جمله مواردی دانست که مسایلّ جذب گردشگر را با مشکل مواجه می‌کند. وی افزود با توجه به قوانین فعلی که در حوزه‌ی گردشگری وجود داد، گردشگری در ایران رونق نمی‌گیرد.
ضرغامی به برگزاری کنسرت در کشورهای همسایه اشاره کرد و ظهار داشت اگر در داخل کشور با استفاده از ضوابط جمهوری اسلامی کنسرت خوبی برگزار شود، بسیاری از این توریست‌ها برای شرکت در کنسرت به کشورهای همسایه نمی‌روند.
وی افزود با ظرفیت‌های موسیقی در داخل کشور هم می‌توان کنسرت‌های جذابی را برای مردم برگزار کرد که تعداد قابل توجهی از مردم را به خود جذب کند.
ضرغامی در اظهاراتی در خصوص ضرورت سهل‌گیری در پوشش، اظهار داشت به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتارها و برخوردهای تند می‌کند می‌گوید که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند. وی در این خصوص همچنین به سخنانی از روح‌الله خمینی اشاره کرد و گفت ایشان هم گفته است که اگر فلان تصویر را از تلویزیون می‌بینید و حالتان بد می‌شود به آن نگاه نکنید.
وی همچنین با اشاره به اینکه افرادی تاکید داشته‌اند که حتی گویندگان خبر هم باید از بین مردان انتخاب شوند، گفت اگر فردی به صورت گوینده خبر نگاه می‌کند و دچار مشکل می‌شود نگاه نکند، و شاید بیمار است.
منتقدان حجاب اجباری در ایران سال‌هاست که تاکید دارند کسانی که کوچک‌ترین ضعف پوشش را دلیلی برای انحراف جوانان و مردان می‌دانند، در واقع بیمار هستند و نباید بیماری‌های ذهنی خود را به کل جامعه تعمیم دهند.