بریتانیا، تقاضا برای پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی بخاطر اعدام اکبری و بازگشت سفیر بریتانیا به تهران

در تحولی جدید در روابط بریتانیا و جمهوری اسلامی ، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه خواستار پاسخگویی مقام‌های جمهوری اسلامی درباره جزئیات اعدام و دفن علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی- بریتانیایی، شد. علیرضا اکبری به افساد فی‌الارض، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جاسوسی برای سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا متهم شده بود و قوه قضائیه هفته گذشته اعلام کرد که او اعدام شده است پس از اعدام علیرضا اکبری خانواده او اعلام کردند که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی جسد او را به خانواده تحویل نداده‌ و مانع دفن او در قبرستانی در شیراز شده‌اند. سوناک طی سخنانی در پارلمان بریتانیا گفت جمهوری اسلامی رنج خانواده اکبری را طولانی می‌کند و متاسفانه این بی‌توجهی به کرامت اولیه انسانی است. ایران اکنون باید در مورد شرایط مرگ و دفن علیرضا اکبری پاسخ دهد.علیرضا اکبری این اتهام‌ها را رد کرده بود و گفته بود مقامات قضایی به جز اعترافات اجباری او که تحت شکنجه گرفته شد، هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارند.
در یک فایل صوتی از علیرضا اکبری او می‌گوید بیش از ۳۵۰۰ ساعت تحت شکنجه، بازجویی، و داروهای روان‌گردان قرار گرفته و اعترافات او در حالی ضبط شده که بر اثر فشارهای جسمی و روانی در مرز جنون و دیوانگی بوده است. و به او قول داده بودند وی بعد مصاحبه او را ازاد خواهند کرد.
وزارت دفاع جمهوری اسلامی گفته علیرضا اکبری هیچ‌گاه معاون وزیر دفاع نبوده است و رییس دفتر مطالعات دفاعی بوده است.
و در تحولی دیگر در پی اعدام علیرضا اکبری که روابط تهران و لندن رو به تیرگی گذاشت و بریتانیا سفیر خود را به طور موقت از ایران فراخواند. ون شرکلیف، سفیر انگلیس در ایران در توئیتی خبر باز گشت به تهران را اعلام کرد وی نوشت: تازه به ایران برگشتم. گرافیتی‌هایی که ادامه پیدا می‌کند روی دیوار‌های ما ظاهر می‌شوند، این واقعیت را تغییر نمی‌دهند که طبق تجربه من، اکثر ایرانی‌ها نسبت به یکدیگر و همچنین خارجی‌ها مهربانی و احترام نشان می‌دهند.