تهدیدهای رییس قوه‌ قضائیه علیه معترضان

محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌ قضائیه، بمناسبت روز دانشجو و برای مقابله با معترضان دوباره خطو نشان کشید و از مسئولان قضایی، انتظامی و امنیتی کشور خواست تا با نهایت جدیت با کسانی که درصدد اقدامات ایذایی ضد مردمی هستند، برخورد کنند.
وی که این اظهارات را در نشست شورای عالی قوه قضائیه عنوان می‌کرد، با اشاره به اینکه امروز دانشجویان بیش از گذشته در مسیر مقابله با استکبار جهانی هستند، گفت دانشجویان اجازه تحریف و انحراف مسیر حق‌طلبانه مبارزه با مستکبران را نمی‌دهند.
اژه‌ای تصریح کرد دشمن در این مقطع به هدف خود نایل نشده و در تلاش است تا با ایجاد رعب و وحشت و دروغ‌پردازی و تحریف مسائل، نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود.
وی افزود به همین دلیل مسئولان قضایی، انتظامی و امنیتی باید در نهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذایی ضدمردمی هستند برخورد کنند.
رئیس دستگاه قضا با بیان این موضوع که کسانی با ایجاد رعب و وحشت، و تهدید آنها موجب تعطیلی مغازه‌ها شده‌اند، گفت کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد می‌کنند و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند، یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند، از مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است. وی تصریح کرد که مسئولان قضایی، انتظامی و امنیتی نباید به این قبیل موارد ساده بنگرند و باید با سرعت و قاطعیت اقدام به شناسایی، دستگیری و محاکمه این عناصر کنند.
رئيس قوه‌ی قضائیه همچنین به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی بخواهند تا عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را شناسایی و دستگیر کنند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که به گفته‌ی ناظران در خصوص تعطیلی مغازه‌ها در بسیاری از جاها تهدید و فشاری در کار نیست و این خود مردم هستند که به خاطر همدلی و اعلام همبستگی و اعتراض به وضع موجود اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کرده‌اند. به گفته‌ی ناظران، موضوع کاملا برعکس آن چیزی است که محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا عنوان می‌کند و در واقع این نیروی انتظامی هستند که کسبه را تهدید کرده‌اند که در صورت تعطیلی مغازه‌ها با آنها برخورد خواهد شد و مغازه‌های آنها پلمپ خواهد شد.
در پی فراخوان دوم که از ۱۴ آذر تا ۱۶ آذر به عنوان تعطیلی و اعتضاب اصناف عنوان شده بود، برخی فروشگاه‌ها که اعلام کرده بودند که در این سه روز فروشگاه تعطیل خواهد بود پلمپ شدند. فروشگاه‌های علی دایی فوتبالیست ایران که از ابتدای اعتراضات، به صورت علنی از اعتراضات مردمی حمایت کرده بود توسط قوه‌ی قضائیه پلمپ شدند. وی چند روز قبل از آغاز اعتصاب اصناف اعلام کرده بود که در همراهی با مردم فروشگاه‌های وی تعطیل خواهند بود. فروشگاه‌های او به خاطر انتشار این خبر پلمپ شده است.
محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد مسئولان ذیربط قضایی کسانی که با پیام‌های دروغین و کذب مردم را تحریک یا نگران کرده یا حرفی می‌زنند و ادعایی بدون سند دارند که موجب تشویش اذهان می‌شود را با سرعت فرا بخوانند و از او توضیح بخواهند و چنانچه توضیح و دفاع مؤثری نداشت، نسبت به تعقیب قضایی او اقدام کنند.
به نظر می‌رسد که دستگاه قضائی با اعلام جرم علیه کسانی که آنها را مباشر جرائم هفته‌های اخیر می‌داند، با توقیف اموال و دارایی‌های آنها و احتمالا وضع مجازات‌ها و جریمه‌های سنگین مالی برای این افراد، قصد دارد از این طریق این اموال را به عنوان خسارت به خسارت‌دیده‌ها پرداخت کند. این اقدام دستگاه قضائی در حالی مطرح ‌می‌شود که تاکنون با وجود خسارت‌های سنگینی که در اعتراضات خود پلیس به اموال مردم وارد کرده، شیشه‌های اتومبیل که به فراوانی شکسته و ‌آسیب‌های شدید جانی که به مردم وارد کرده، ‌هیچگونه خسارت پرداخت نکرده است و بارها تاکید کرده که تا ثابت نشود که این خسارت‌ها توسط نیروی انتظامی وارد شده، امکان پرداخت خسارت وجود ندارد. این تاکید بر جبران خسارت توسط مباشران و معاونان جرائم به نظر می‌رسد که به این معنی باشد که قوه‌ی قضائیه قصد دارد از اموال متهمان برای جبران خشارت بخشی دیگر از جامعه استفاده کند.